"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Van passie naar businessmodel: hoe doe je dat?

Hoe wek je als freelancer een behoefte in de markt? Hoe ontdek je wat je publiek wil én hoe koppel je dat aan je passie? Jean-François Bodart vond zijn passie pas na 10 jaar freelancen. Ontdek hoe hij die omzette in een succesvolle business.

“Pas op mijn 42ste, na tien jaar freelancen, ontdekte ik wat ik écht graag doe,” vertelt Jean-François Bodart of gewoon Jef. Hij begon als business development consultant, maar is vandaag B2B-sales trainer.

Hoe heb jij jouw gat in de markt gevonden?

Jef: “Da’s een moeilijke. Het is een beetje het verhaal van de kip en het ei. Heb ik het gat in de markt gevonden, of vond het gat mij? Als consultant was ik steeds minder bezig met het uitvoeren van bepaalde taken en was ik meer bezig met het tonen hoe ze het zelf kondern doen. Daarbij speelde het motiveren van mijn klanten en hun teams en steeds grotere rol. Op een bepaald moment viel het kwartje: ik ben minder een consultant, en veel meer een trainer.”

Heb ik het gat in de markt gevonden, of vond het gat mij?

“Ik heb toen beslist om die switch te maken, ook al wist ik dat dat niet zonder risico was. Financieel is die impact wel voelbaar geweest. Maar ik heb het voor mezelf en mijn gezin werkbaar gemaakt. Wat ik daarmee bedoel? Ik heb mezelf een jaar gegeven om die transitie mogelijk te maken. In die periode heb ik zowel mijn consultancy-opdrachten uitgevoerd als me verdiept in het métier van trainer.”

Hoe heb jij je nieuw publiek gevonden? 

“Ik was toen al heel actief op LinkedIn, en ik had het geluk dat mijn netwerk ook het doelpubliek was voor mijn trainingen. Alleen mijn boodschap veranderde. Ik heb toen open kaart gespeeld en mijn volgers hebben mijn transitie mee kunnen volgen.”

Passie alleen betaalt de facturen niet.

“Concreet betekende dat dat ik mijn personal branding onder handen moest nemen, dat ik mijn aanbod volledig moest aanpassen en dat ik met een nieuw businessmodel op de proppen kwam.”

“Vooral dat laatste was volledig nieuw terrein voor mij. Als consultant werd ik per dag betaald, maar als trainer kan dat niet. Je steekt heel veel kennis en energie in een training op voorhand, geeft die dan in een korte tijdspanne, waarna je groep ermee aan de slag gaat. De juiste prijs hiervoor bepalen, was niet zo evident.”

Welke tips heb je voor freelancers om hun markt te vinden? 

“Waar ik merk dat het vaak fout loopt bij freelancers, is dat zij hun expertise op een verkeerde manier in de kijker zetten. Ze zijn heel goed in hun niche, maar vertalen dat te weinig naar de noden van hun potentiële opdrachtgevers. Ze tonen waar ze goed in zijn, maar daar ligt de klant niet wakker van. Die wil enkel weten hoe jij als freelancer met jouw expertise zijn probleem gaat oplossen.” 

“Als freelancer moet je op zijn minst een ondernemersmindset hebben, waarbij je proactieve sales- en marketingacties opzet.”

“Passie is één ding, maar een onderneming mag niet enkel op passie gebouwd zijn. Passie alleen betaalt de facturen niet. Je moet leren denken als een ondernemer. En heb je geen kaas gegeten van marketing, sales, personal branding of finance? Laat je dan omringen door freelancers die dat van jou kunnen overnemen. Aan je passie werken, blijft hard werken.”

“Maar hoe meer je kunt werken vanuit je passie, hoe liever je dat doet.”

Welk advies heb je voor freelancers die hun passie nog niet gevonden hebben? 

“Experimenteer. Werk voor verschillende opdrachtgevers en neem verschillende opdrachten aan die jou interessant lijken. Probeer ook zelf klanten aan te spreken waarvoor je graag zou willen werken.”

“Probeer je expertise ook te vertalen in verschillende mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld als copywriter schrijven voor multinationals, voor start-ups, of jonge ondernemers leren hoe je een webtekst schrijft. Mogelijkheden genoeg.”

“En vooral: geloof in je buikgevoel. Door te finetunen vind je stap voor stap jouw pad. En besef dat je niet meteen alle antwoorden vindt op jouw vragen. Gun jezelf de tijd om te ontdekken wat je echt graag doet. Ik heb er zelf jaren over gedaan. En dat is helemaal oké.”

Lees ook :

Nathanella Monsaert
Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van #Nathanella Monsaert