"Exploring the future of work & the freelance economy"
Dossier

Personal Branding

Jezelf als merk presenteren? Dat lijkt voorbehouden aan mensen die zichzelf graag in het middelpunt van de belangstelling plaatsen. Niets is echter minder waar. Juist freelancers moeten hun kwaliteiten, hun kennis en ervaring, hun visie en hun professionaliteit op de juiste wijze aan de man brengen.

Dat kan door personal branding. Maar wat is dat eigenlijk?  We geven hier een korte uitleg, met verwijzingen naar andere artikelen. Zie ook de rubriek ‘Personal Branding’ in de Kennisbank Freelancers

De komende tijd zullen er nog veel nieuwe artikelen over Personal Branding verschijnen (zie ook links op deze pagina of klik hier)

 

 

Wat is personal branding?

Die vraag is niet eenvoudig te beantwoorden. Er bestaan namelijk uiteenlopende definities. Maar de term personal branding werd voor het eerst geopperd door Tom Peters. Hij legde de term uit als het promoten en verkopen van jezelf, je carrière of je merk.

In andere woorden, bij personal branding beschouw je jezelf als merk en laat dat net de reden zijn waarom personal branding belangrijk is voor freelancers.

Lees meer

Voordelen van personal branding

Een freelancer is een individu met bepaalde skills. Aan de hand van personal branding kun je jezelf met jouw skills onderscheiden, je hoofd boven het maaiveld uitsteken en positief opvallen.

Positief voor diegene die jouw service nodig heeft, jouw skills kan gebruiken of voor hen die overwegen jou als freelancer willen inhuren. In andere woorden: je trekt sneller nieuwe potentiële opdrachtgevers aan en dat is waar het meestal om draait bij personal branding.

Voor opdrachtgevers is het immers gemakkelijker om zich te identificeren met een mens van vlees en bloed dan met een bedrijf.

Een nadeel is dat personal branding (vaak) veel tijd vraagt. Tijd om als expert te worden aanzien en de vruchten ervan te plukken. Maar de tijd die je hieraan spendeert is het uiteindelijk allemaal waard.

Lees meer

Personal branding tips

Ben je inmiddels overtuigd van het belang van een persoonlijk merk?

Dan wordt het tijd om aan de slag te gaan.

Jezelf positioneren als sterk merk begint met het beantwoorden van (persoonlijke) vragen (zelfonderzoek) en met vragen over de markt (marktonderzoek). De derde en laatste stap is dan jouw unieke zelf promoten. Oftewel communiceren.

Idealiter doe je dit via een goede elevator pitch.

Bedenk hierbij dat personal branding geen statisch geheel is. Voortdurend moet je werken aan jouw merk en daar kruipt veel tijd in.

Maar of je nu veel of weinig tijd stopt in jouw personal branding, het belangrijkste is dat je altijd authentiek bent en blijft! 

Zie ook de rubriek ‘Personal Branding’ in de Kennisbank Freelancers voor meer praktische tips of lees deze artikelen over het gebruik van social media.

Lees meer