"Exploring the future of work & the freelance economy"

Blijven doen wie je bent

Je merkkapitaal bouwen is één ding. Er blijvend mee werken, vraagt voortdurende actie. Het pad ‘doen wie je bent’ aanhouden gaat niet vanzelf. Je bent nu eenmaal geen geïsoleerde speler die vrij is van omgevingsfactoren. Je bent een mens van vlees en bloed, met ups en downs, in onvoorspelbare markten, in een omgeving die steeds op je inwerkt en dat in een wereld in transitie. Hieronder enkele tools en inzichten die je ondersteunen zodat je kan blijven doen wie je bent.

Verandering als constante

Je verhaal is nooit af, maar ook jij als ondernemer bent nooit af. Je wordt constant uitgedaagd door je markt, je omgeving, je klanten, de samenwerkingspartners, de opleidingen die je volgt, de maatschappij die in transitie is, zodat ook jij steeds evolueert. Het enige wat je niet kan doen op je pad van “doen wie je bent” is ophouden. Dan stopt het. Uit elke ervaring leren we, ook al is die ervaring negatief. Er is geen falen en er is geen succes, er is alleen feedback. Zo kan je verandering ook bekijken, als een uitnodiging om te groeien, een groeikans.

De juiste keuzes

Het leven hangt aan elkaar van keuzes, wel het ondernemerschap ook. En die keuzes heb je vaak alleen te maken, wat het niet makkelijk maakt. Sommigen weten gewoon wanneer iets goed voelt en gaan er dan voor zonder te aarzelen. Anderen denken, bespreken, sturen bij, schakelen over op een andere denkpiste om na lang wikken en wegen een voorzichtige keuze te maken. Nog anderen gaan meteen over tot actie en stellen zich pas tijdens het proces of soms pas nadien de vraag of het wel een goed idee is of was. Bewust keuzes maken vormt een voorwaarde om te blijven doen wie je bent.

Denken, voelen en doen

Elke ervaring is een combinatie van denken, voelen en doen. Iedere persoon integreert dus zowel het denken, het voelen als het doen in elke ervaring. Bewust of onbewust. Ook in de beslissingsprocessen. De kwaliteit van onze keuzes heeft immers te maken met de mate waarin we deze drie in balans kunnen brengen. Doorslaan in een van de drie zorgt zonder twijfel voor moeilijkheden. Het is een drievuldigheid die we het best zo sereen mogelijk integreren. Zo maken we de meest duurzame keuzes. Wanneer je dus voor een keuze staat, breng je de informatie in kaart. Je onderzoekt je gedachten en neemt argumenten voor en tegen in overweging. Dat is de ratio die zich manifesteert via het denken.

Breng ook in kaart wat je acties zijn. Wat doet je lichaam? Je lichaamshouding, je ademhaling, je stem, waar brengen je benen je heen, naar wat grijpen je handen? Wat zijn de acties die je automatisch doet zonder erbij stil te staan? Of net niet? Is er misschien sprake van een verlammende toestand waarin je lichaam maar niet in beweging komt? Onderzoek dan dit uitstelgedrag.

Natuurlijk is er ook ons gevoel. Soms heel duidelijk en overweldigend zelfs. Soms handig weggestopt onder een dikke laag van denken en (niet?) doen. Wat is dit gevoel? Hoe zou je het benoemen? Heel specifiek dan. Wat brengt het teweeg in je lichaam? Bezorgt het spanning of opluchting? Ruimte of druk? Enthousiasme of bezorgdheid?

Leer wat je nodig hebt om bewust te kiezen

Geeft de stilte je de juiste antwoorden? Dat is goed mogelijk. Kan dat alleen in het museum of al wandelend in de natuur? Of toch liever in gezelschap van een goede luisteraar? Of is het helemaal tot rust komen zodat je denken kalmeert en je toch ook kan voelen? En vergeet niet, rusten is een werkwoord. Het kan betekenen liggen, zonnen, slapen, de sauna in, muziek luisteren…

Of ben je toe aan een shot inspiratie om je keuze te kunnen maken? Ga dan op trip, lees dat verhaal of de biografie van die persoon die jou vast iets te zeggen heeft. Of ga naar de bioscoop en kies een film. Ik liet me eergisteren nog betoveren door de magie van Mary Poppins, heerlijk! Verheug je op het concert waar je al zo lang naar uitkijkt, bezoek je lievelingsmuseum, ook al is het donderdagmiddag en heb je het al tientallen keren bezocht. Doe maar. Of laat je verleiden door de uitnodiging om naar een voorstelling te gaan die je op het eerste zicht niks zegt. Wie weet wat het je brengt?

Ook een ontmoeting betekent vaak een keerpunt. Heb je een duwtje in de rug nodig? Bel dan de juiste persoon en trakteer hem of haar op een hete kop koffie of een frisse pint. Of schrijf je in voor die workshop waar je gelijkgestemden ontmoet en eindelijk die interessante docent ontmoet. Of durf je dan toch het gesprek aangaan met die kritische vriend? Het kan natuurlijk ook onder de vorm van een opleiding. Leer wat er nodig is en vul je informatiebehoefte in als die er is.

Of heb je gewoon nood aan bewegingzuurstofbuitenlucht? Trek dan nu je schoenen en jas aan en zet die eerste stap, zonder te weten waar je heen wandelt. Of trek je loopschoenen aan en hup, daar ga je. Of fiets naar het zwembad en trek je baantjes. Of rol je yogamat uit en doe eens een andere sessie dan je dagelijkse routine. Of ga voor dat extra uur op je paard.

Een stukje schrijven is een andere manier om je gedachten te ordenen en gevoelens te erkennen in je beslissingsproces. Maar je gedachten de vrije loop laten en ze toevertrouwen aan je klavier of het papier is soms precies wat er nodig is voor het juiste inzicht.

Jezelf als topprioriteit

Jij bent je sterkste asset van je zaak. En daarnaast ben je jouw eigen baas. Aarzel niet je ernaar te gedragen. Ontwikkel je zelfleiderschap en neem je verantwoordelijkheid op door goed voor jezelf te zorgen. Hoe beter je voor jezelf zorgt, hoe vlotter je verbindt met je denken, voelen en doen en hoe gemakkelijker je keuzes maakt. Je hebt als solo-ondernemer bovendien de vrijheid je leven en werk in te richten zoals jij het wilt. Dat is een voordeel waar velen jaloers op zijn. Neem die vrijheid en bepaal je ideale ritme en structuur. Laat je niet tegenhouden door schuldgevoelens of patronen die geworteld zijn in het verleden of de maatschappij. Hier en nu ben je een solo-ondernemer die de vrijheid neemt haar zaken te organiseren zoals zij het wil.

Het bovenstaande is makkelijker gezegd dan gedaan. Soms zakt de moed ons in de schoenen of worden we overweldigd door angst. Er is moed voor nodig, moed om elke periode in je leven je eigen coach te zijn en jezelf te begeleiden op het boeiende en vervullende pad van ‘doen wie je bent’.

Vooruit!

Je self-marketing is geen kers op de taart. Deel je jouw taart in vijf gelijke stukken, dan is één stuk je self-marketing. Geef je het voldoende aandacht, koppel je het aan integere actie en hou je het vol op lange termijn? Dan word je beloond met de kers op de taart. Dat zeker. Beschouw deze reeks artikelen als een stevige maar vriendelijke trap onder je kont om er actief mee aan de slag te gaan en het vol te houden. Je hoort twintig procent van je tijd te investeren in je self-marketing. Dat is niet weinig, maar heel leuk als het gebaseerd is op ‘doen wie je bent’.

Marketing is geen exacte wetenschap en self-marketing nog minder. Het ‘meten is weten’-idee is waardevol wanneer het goed beheerd wordt, maar kan verlammend werken op de zin voor initiatief en het buikgevoel. We laten ons liever en beter leiden door ons innerlijk kompas. Ook al is dat niet altijd precies te verklaren. Laat dat je niet tegenhouden. Doe, test, evalueer, stuur bij en herhaal. En vergeet niet, oefening baart kunst. Zoals met alles, vraagt self-marketing tijd. Komen tot ‘doen wie je bent’ is een proces dat makkelijk enkele jaren in beslag neemt. Net omdat het zo waardevol is. Wanhoop dus nooit. Goede dingen vragen tijd en geduld is een mooie deugd. Je bent vast mooi onderweg.

We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act, but a habit.”(Aristoteles: 384 – 322 v. Chr.)

Dit artikel maakt deel uit van een reeks van acht. Eerder verschenen artikels gaan over doen wie je bent, het verschil tussen personal branding en self-marketing,  bouwen rond je talenten, jouw definitie van succes,  jouw merkkapitaal en je naam en logo en je actieplan. Wil je er graag grondig mee aan de slag? Dan kan het boek “Doen wie je bent. Self-marketing voor solo-ondernemers” je helpen.

Als self-marketing coach begeleidt Charlotte de Mey solo-ondernemers in het realiseren van zichzelf als merk, trouw aan wie ze zijn, wat ze doen, hoe ze het doen, waarom en waartoe. Op een pragmatische manier en met de blik vooruit brengt ze hen bij doen wie je bent. Wat ze leerde over merken tijdens het eerste deel van haar loopbaan als marketingcommunicatiespecialist past ze nu toe op individuen. Ze begeleidt hen in het scherp stellen van hun persoonlijk merkverhaal zodat ze de juiste projecten aantrekken en zo kunnen doen wie ze zijn. Ze schreef haar eerste boek Doen wie je bent. Self-marketing voor solo-ondernemers en zet een opmerkelijke combinatie van expertises in: kunst, marketing en coaching. Benieuwd? Op haar website vind je meer info over haar en haar werk.

Bekijk alle berichten van Charlotte de Mey