Bouw rond je talenten

Vertrekken van je talent is een voorwaarde om te doen wie je bent. En net hierin ligt een mooie parallel tussen de kunstenaar en de ondernemer.

Zowel de kunstenaar als de ondernemer bouwen rond hun talent en vertrekken van een gevoeligheid (iets wat hen energetisch in beweging brengt) en beslissen daar iets mee te doen. Voor de één wordt die gevoeligheid uitgedrukt in een artistieke creatie, voor de ander in een onderneming. Maar beiden voegen vanuit hun gevoeligheid waarde toe aan het geheel waar ze deel van uitmaken.

Wat is talent?

Wanneer je beslist werk te maken van je self-marketing, maak je de keuze om te vertrekken

van jouw talent. Iedereen heeft talenten. Veel zelfs. Generalisten denken vaak dat ze geen talenten hebben omdat ze niet gespecialiseerd zijn in iets. Maar niks is minder waar. Je kan een talent het best omschrijven als ‘de manier waarop je geprogrammeerd bent’. Het gaat over wat je automatisch en moeiteloos doet. Bijvoorbeeld ideeën spuwen, kennis verzamelen en bijhouden, met woorden spelen, naar fouten speuren. Concreet komt dat neer op de dingen die je graag en goed doet zonder dat ze veel moeite kosten en je er bovendien energie van krijgt.

Een veelgehoorde misvatting is dat talent te maken heeft met een artistieke gave. Dat kan, maar dat hoeft niet zo te zijn. Je kan getalenteerd zijn in luisteren, observeren van de natuur, sfeer scheppen, mensen samenbrengen, bruggen bouwen, analyseren, structureren, cijferen, verbanden leggen, enzovoort.

Talenten worden meestal extern herkend. Vaak is het zo dat je op je talent gewezen wordt door anderen. Wanneer je bijvoorbeeld lof krijgt over iets wat jou keer op keer moeiteloos lukt, terwijl dat niet zo is voor je gesprekspartner en waar jij je niet van bewust bent. Dat is nu precies een talent.

Om je talent te kunnen laten bloeien dient er actie aan gekoppeld te worden. Zo lees en onderzoek ik voortdurend de levenswandel van artistieke voorbeelden en stel ik veel vragen rond de plannen en de talenten van mijn klanten omdat deze me mateloos interesseren. Zonder actie geen resultaat.

Maar ook een ondersteunende context is belangrijk voor het inzetten van je talent. Mijn talent voor bewondering zou als politieagent vermoedelijk een stuk minder aan bod kunnen komen.

Talent kan moeilijk gemeten worden en het is zinloos dit te plaatsen op een prestatiemeter. Het betekent dat je die dingen automatisch en moeiteloos doet. Daar voor heb je het intens geoefend en ben je er bedreven in. Maar het betekent niet dat je kan meten hoeveel talent je hebt en hoe goed je bent in iets. Het betekent niet dat je er de beste in bent. De hoeveelheid talent waar we over beschikken is eigenlijk irrelevant voor onze mate van succes.

Het zijn je vaardigheden en technische skills die bepalen wat je met je talent kan. Zo kan iemand met een talent voor het verzamelen en het verwerken van informatie bijvoorbeeld heel goed functioneren als onderzoeker aan de universiteit. Iemand anders zal dat inzetten als journalist. Net omdat ze andere vaardigheden koppelen aan dit talent.

Maar met talent heb je niet alles in de hand. Wat je ermee doet is het meest bepalende voor jouw succes.

Hoe kan je bewust worden van jouw talenten en er bewust rond bouwen?

Heel wat mensen voelen min of meer aan waar hun talent ligt, maar kunnen er niet de vinger op leggen. Of vinden er de juiste woorden niet voor. Anderen hebben er geen benul van. Het is ook geen makkelijke ontdekking. Sommigen hebben geluk, hun talent wordt buiten zichzelf ontdekt.

Bijvoorbeeld: reeds op jonge leeftijd kreeg je geregeld de feedback dat je een bijzondere gave hebt voor het vertellen van verhalen. Anderen krabben zich na tientallen jaren nog steeds grondig achter de oren bij de vraag naar hun talenten.

Het boek “Doen wie je bent, self-marketing voor solo-ondernemers” omvat enkele eenvoudige denkoefeningen om je talenten te exploreren binnen je dagdagelijks functioneren. Dit kan door je geheime wapen te ontdekken aan de hand van vier vragen die te maken hebben met je voldoening, energie en tijdsbeleving. Of je kan het verleden en de reeds gedane opdrachten laten spreken. Want voor sommigen is het makkelijker om zichzelf en hun talent te ontdekken aan de hand van gerealiseerde projecten en feedback van anderen.

En je kan natuurlijk ook leren van je voorbeelden. Een voorbeeld opvragen helpt altijd om verduidelijking te brengen. Ook wanneer het gaat over het exploreren van jouw talent. Door te werken met voorbeelden worden inzichten plots concreet. Het voegt als het ware een realiteitsfactor toe die jezelf op dit moment overstijgt. Erg boeiend om even bij stil te staan.

Dit artikel maakt deel uit van een reeks van acht. De volgende keer kom je meer te weten over jouw definitie van succes. Vervolgens gaat het over je merkkapitaal, je naam en logo, je actieplan en hoe je blijft doen wie je bent.

(photo credits Silvie Bonne Fotografie)

Als self-marketing coach begeleidt Charlotte de Mey solo-ondernemers in het realiseren van zichzelf als merk, trouw aan wie ze zijn, wat ze doen, hoe ze het doen, waarom en waartoe. Op een pragmatische manier en met de blik vooruit brengt ze hen bij doen wie je bent. Wat ze leerde over merken tijdens het eerste deel van haar loopbaan als marketingcommunicatiespecialist past ze nu toe op individuen. Ze begeleidt hen in het scherp stellen van hun persoonlijk merkverhaal zodat ze de juiste projecten aantrekken en zo kunnen doen wie ze zijn. Ze schreef haar eerste boek Doen wie je bent. Self-marketing voor solo-ondernemers en zet een opmerkelijke combinatie van expertises in: kunst, marketing en coaching. Benieuwd? Op haar website vind je meer info over haar en haar werk.

Bekijk alle berichten van Charlotte de Mey