"Exploring the future of work & the freelance economy"

Jouw definitie van succes

Ondernemen is een roller coaster. Het zit mee en het zit tegen en het enige wat je niet mag doen is opgeven. Zowel het gevoel van succes als het gevoel van falen hoort erbij. Sommigen hebben een natuurlijke aanleg om het laatste uit te vergroten. Anderen bestaan precies uitsluitend uit succes.

Die ervaringen kunnen je wel eens grondig ondersteboven gooien. Voeg daar de verwachtingen van je omgeving en de dominante ondernemerscultuur aan toe, en je bent op sommige momenten klaar om de handdoek in de ring te gooien. Daarom is het belangrijk om jouw definitie van succes te bepalen, rekening houdend met je mogelijkheden, middelen en verwachtingen.

Een duurzaam perspectief op succes

Succes is een beladen begrip en open voor heel wat interpretaties. Beschouw dit leesmoment als een uitnodiging om de lading er even af te halen en het op een uiterst persoonlijke manier te benaderen. Bovendien is het ook een begrip dat evolueert. Zowel maatschappelijk als individueel. Ga maar eens na: heb je altijd geweten dat je (solo)ondernemer zou worden? Hield het een carrièreswitch in?

Kwam je ooit op het punt het gevoel te hebben in een professionele situatie te zijn beland die je nooit heb gewild? Werk je momenteel aan je eerste onderneming/project? Zullen er nog andere ondernemingen of projecten volgen? Jouw definitie van succes is dynamisch en gaat samen met jouw persoonlijke ontwikkeling. Ze speelt niet uitsluitend op momenten van belangrijke keuzes. Maar je bent er elke dag mee verbonden. Je maakt voortdurend keuzes, liefst met visie. Visie op je markt, je bedrijf, je product/dienst, de toekomst, de samenleving, je persoonlijke ontwikkeling enz.  En die keuzes horen allemaal te passen binnen het waarderend kader van jouw definitie van succes, wil je nog lang gelukkig ‘doen wie je bent’.

Dominante ondernemersculturen

Je herkent vast de gangbare definities van succes. Deze hebben vaak te maken met groei, cijfers (omzet, winst, aantal medewerkers,…), het behalen van doelen, uitwerken van businessplannen, ROI, waarde scheppen, enz. Dat zijn waardevolle denkoefeningen voor het uitbouwen van onze activiteiten. Maar ze zijn afkomstig uit enkele dominante ondernemersculturen zoals die van de corporate loopbaan, de kmo-wereld, de tech start-up, de goedbetaalde consultants of de uitzonderlijke creatieve makers. Het risico bestaat dat je je gaat identificeren met die gangbare definities van succes uit één van de dominante ondernemersculturen. En daar kan je je wel eens in verliezen. Want die werken niet persé voor jouw activiteiten, passen niet helemaal bij jouw waarden en overtuigingen, passen niet bij jouw manier van werken en ondernemen. Want jij hebt recht op jouw ondernemerscultuur met jouw definitie van succes.

Waarom dan?

Het is bijzonder waardevol jouw eigen definitie van succes te formuleren. Het laat je toe de ontwikkeling van je activiteiten te evalueren binnen een waarderend kader. En dat hoeft niet uitsluitend uit cijfers te bestaan. Waarden spelen daar een centrale rol in. Het bezorgt je ook een kompas bij belangrijke beslissingen. Wie heeft zich nog niet laten vangen door opportunity blindness? Het helpt je vertrouwen te behouden en in je kracht te blijven staan doordat je weet wat je op langere termijn wil betekenen. En je geduld te behouden wanneer het nodig is. Bovendien kan jouw definitie van succes gedeeld worden met jouw directe omgeving wat helpt om hen te laten verbinden met jou als ondernemer en de keuzes die je maakt. Sommige keuzes hebben ook gevolgen voor jouw omgeving. En wanneer zij goed begrijpen wat jouw definitie van succes  is, kunnen ze jouw keuzes beter begrijpen, respecteren en ondersteunen.

Jouw definitie van succes

Hopelijk ben je intussen zover dat je wil onderzoeken en bepalen waar jouw definitie van succes mee te maken heeft. Wat hoop je dat het ondernemen je zal opleveren? Wanneer is jouw onderneming succesvol voor jou? Wat betekent succes voor jou?

Jouw antwoorden op onderstaande verkennende vragen zetten je op pad:

  1. Welke 3 dingen maken jouw dag waardevol en fun?
  2. Waar krijg je energie van? Bij welke activiteiten vergeet je de tijd?
  3. Waar verlies je energie aan? Bij welke activiteiten krijg je het moeilijk?
  4. Welk project ooit gaf je de sterkste voldoening?
  5. Waarom zit jij in dit vak?
  6. Vanuit welke waarden en overtuigingen doe je wat je doet?
  7. Wie is je grote voorbeeld of inspiratiebron? Licht toe.
  8. Kijk achterom. Wat wil je op je 80ste professioneel bereikt hebben? Of beter nog, wat wil je dat er tijdens de toast voor je pensioen over je wordt gezegd?
  9. Wat is het centrale thema in jouw ontwikkeling als ondernemer?

Vul vervolgens aan:

  • Succes heeft niks te maken met:
  • Succes heeft alles te maken met:
  • Ik ben succesvol wanneer ikzelf:
  • Ik ben succesvol wanneer anderen:

Dan kan je je afvragen: hoe kan je jouw succes kennen, meten, voelen? Wel, de 19°eeuwse Deens filosoof Sören Kierkegaard geeft ons het verlossende antwoord:

“Het leven moet voorwaarts geleefd worden maar kan enkel achterwaarts begrepen worden.”

Dit artikel maakt deel uit van een reeks van acht. Eerder verschenen artikels gaan over doen wie je bent, het verschil tussen personal branding en self-marketing en bouwen rond je talenten. De volgende keer kom je meer te weten over jouw merkkapitaal. Vervolgens gaat het nog over je naam en logo, je actieplan en hoe je blijft doen wie je bent.

Als self-marketing coach begeleidt Charlotte de Mey solo-ondernemers in het realiseren van zichzelf als merk, trouw aan wie ze zijn, wat ze doen, hoe ze het doen, waarom en waartoe. Op een pragmatische manier en met de blik vooruit brengt ze hen bij doen wie je bent. Wat ze leerde over merken tijdens het eerste deel van haar loopbaan als marketingcommunicatiespecialist past ze nu toe op individuen. Ze begeleidt hen in het scherp stellen van hun persoonlijk merkverhaal zodat ze de juiste projecten aantrekken en zo kunnen doen wie ze zijn. Ze schreef haar eerste boek Doen wie je bent. Self-marketing voor solo-ondernemers en zet een opmerkelijke combinatie van expertises in: kunst, marketing en coaching. Benieuwd? Op haar website vind je meer info over haar en haar werk.

Bekijk alle berichten van Charlotte de Mey

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *