"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

EN ACTIE!

In dit artikel onderzoeken we de inzetbaarheid van je merkbelofte en merkverhaal en kijken we naar jouw actieplan.

Wist je dat je je sterkste marketingtool altijd en overal gratis en voor niks bij je hebt? Tenminste als je doet wie je bent.  Dan heb je je merkbelofte- en verhaal steeds klaar en kan je er voortdurend mee aan de slag. Daar waar je het verwacht en waar je voorbereid bent. Maar ook op onverwachte momenten. Tenminste als het klopt met wie je bent, kadert binnen jouw definitie van succes en het ook vertaald is naar jouw naam en logo. Dus tijd voor actie! Want zonder actie is er geen sprake van self-marketing.

Action in the foundational key to all success.

(Pablo Picasso: 1881 – 1973)

Je sterkste marketingtool

Daar waar je kan, met om het even wie je praat, grijp je de kans om je merkbelofte te delen en je verhaal te vertellen. Voelt dit nog wat onzeker aan? Dan is oefenen de boodschap. Mensen die met jou verbinden, binnen welke context dan ook, zijn nieuwsgierig naar je verhaal (zowel gesproken als geschreven) en misschien geïnteresseerd in hoe jij van betekenis kan zijn. Op elk kanaal waar je aanwezig bent, hoor je jouw merkbelofte- en verhaal te brengen. Naargelang de mogelijkheden of de beschikbare ruimte zal het één van de twee of beide zijn.

Consequent en uniform

Elke aanwezigheid zegt iets over jou en je merk. Maar dat betekent niet dat je de essentie van je merk overbrengt. En laat dat net de bedoeling zijn. Grosso modo zijn er twee manieren van communiceren. Er is de reactieve communicatie als antwoord op het initiatief van iemand anders. Benut die momenten om je merkbelofte- en verhaal te brengen. En natuurlijk is er ook de proactieve communicatie op eigen initiatief. Ga eens na bij wie je wil dat jouw boodschap aankomt en hoe je dit voor mekaar kan krijgen. Maar zorg ervoor dat het steeds op een uniforme manier gebeurt met aandacht voor de relatie. Dit betekent dat je jouw communicatie aanpast aan de ontvanger, maar dat je steeds op een uniforme manier je naam, logo, functietitel (als die er is), portretfoto, merkbelofte, merkverhaal, grafische of visuele stijl en taalgebruik inzet. Samen vormt dit jouw identiteit en die heb je goed te bewaken.

Mensen, mensen, mensen

Daar draait het om. Iedereen is belangrijk omwille van de rol die ze kunnen spelen in de verdere evolutie van jouw “doen wie je bent”. (En om nog een hoop andere redenen ook natuurlijk.) Kansen hangen steeds vast aan ontmoetingen. Self-marketing komt neer op verbinding maken met anderen. Dus netwerken hoort er bij. Gelukkig kan dit op veel verschillende manieren. Hou je van opleidingen, lezingen, bijeenkomsten van vakverenigingen? Of voel je meer voor bloggen? Of verkies je wekelijks met iemand anders koffie te drinken? Allemaal goed, zolang je maar zichtbaar en benaderbaar bent en in de verbinding gaat.

Hoe meer je weet over de ander, hoe gerichter je kan communiceren en verbinden, hoe sterker het communicatieresultaat en hoe groter de kans op een mooi commercieel resultaat. Het goud van je zaak zijn je contacten en die horen overzichtelijk en toegankelijk georganiseerd te zijn in een database. Iedereen die je ontmoet is interessant. Daarom niet vandaag, maar misschien wel op een ander moment. Je staat soms versteld wie je op welk ogenblik een handje toesteekt onder de vorm van een doorverwijzing waardoor je activiteiten een mooie evolutie kennen.

Waar doe je het voor?

Een marketingactie vertrekt steeds van een bepaalde input zoals: marktinformatie, productinformatie, concurrentieanalyse, consumenteninzicht, behoeftenanalyse, prijsberekening, business plan, beschikbare middelen en tijd, talenten, competenties, tools, ervaring, kennis… Heb je het gevoel nog informatie te ontbreken om de markt en je klanten goed te kunnen begrijpen? Ga dan op zoek naar de ontbrekende info. Dan kan je marketingacties opzetten die je een bepaald resultaat opleveren. Hoera! Dat is zeer goed. Maar niet alles. Durf nog een stapje verder te denken en onderzoek ook of die marketingresultaten jou wel brengen waar je echt wil. Helpen ze jou om het verschil te maken dat je wil maken? Helpen ze jou in je ontwikkeling? Wat levert het jou en je zaak op? Marketingacties gaan niet alleen over de dingen goed doen, maar evenzeer over de goede dingen doen.

Jouw stijl

Cruciaal is dat je op continue basis en met plezier marketingacties kan doen. Daarom is het belangrijk om jouw marketingstijl te ontdekken die afgestemd is op jouw talenten, je competenties, je middelen, beschikbare tijd en levensstijl. Self-marketing is geen exacte wetenschap. Zekerheden zijn er weinig en ervaring is de beste leerschool. Zet je merkkapitaal dus op punt, wees bedachtzaam en ga er op een speelse manier mee aan de slag. Weet je niet precies hoe en waar te beginnen? Dan kunnen onderstaande vragen een leidraad vormen.

  1. Welk marketingresultaat wil je bekomen?
  2. Omschrijf kort jouw doelgroep.
  3. Met welk inzicht ga je eerst aan de slag?
  4. Welke tools kies je hiervoor te gebruiken?
  5. Welke fases kan je onderscheiden in je actieplan?
  6. Welke deadlines kan je jezelf stellen?
  7. Wie kan jou hierbij helpen?

Drie valkuilen

Hopelijk heb je de smaak te pakken en wordt marketing een vast en plezant onderdeel van je taken. Dan rest er enkel nog je te waarschuwen voor deze drie valkuilen.

  1. Marketing is een middel, geen doel. En daar durven jongeren zich al eens in te vergissen met betrekking tot de social media. Het gaat niet over het aantal likes en volgers, maar wel over het opbouwen van duurzame klantenrelaties.
  2. Bewaak jouw energiebeleving. Vind de marketingmix waar jij met plezier je tanden in zet. Dan zal je geloofwaardig zijn in je acties en zullen je doelgroepen met plezier met je verbinden. Belast je niet met marketingacties die je vervelen of uitputten. Daar heeft niemand iets aan.
  3. Hou in gedachten waarvoor je het doet? Je marketingacties leveren je hopelijk resultaten op. En dat is goed. Durf ook kritisch te zijn en te checken of ze jou ook iets meer opleveren. Iets wat je voedt en dat voor jou zinvol is. Bijvoorbeeld een leuk netwerk, verdieping van je materie, plezier in de actie, erkenning, iets bijleren…

 

Life is what happens when you are busy making other plans.

(John Lennon: 1940 – 1980)

 

Dit artikel maakt deel uit van een reeks van acht. Eerder verschenen artikels gaan over doen wie je bent, het verschil tussen personal branding en self-marketing,  bouwen rond je talenten, jouw definitie van succes,  jouw merkkapitaal en je naam en logo. In het volgende en laatste artikel zoomen we in op wat er nodig is om te blijven doen wie je bent.

Als self-marketing coach begeleidt Charlotte de Mey solo-ondernemers in het realiseren van zichzelf als merk, trouw aan wie ze zijn, wat ze doen, hoe ze het doen, waarom en waartoe. Op een pragmatische manier en met de blik vooruit brengt ze hen bij doen wie je bent. Wat ze leerde over merken tijdens het eerste deel van haar loopbaan als marketingcommunicatiespecialist past ze nu toe op individuen. Ze begeleidt hen in het scherp stellen van hun persoonlijk merkverhaal zodat ze de juiste projecten aantrekken en zo kunnen doen wie ze zijn. Ze schreef haar eerste boek Doen wie je bent. Self-marketing voor solo-ondernemers en zet een opmerkelijke combinatie van expertises in: kunst, marketing en coaching. Benieuwd? Op haar website vind je meer info over haar en haar werk. Bekijk alle berichten van Charlotte de Mey