"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Self-marketing of personal branding?

Self-marketing en personal branding zijn veel gehoorde en gelezen begrippen. Maar ze worden vaak door elkaar gebruikt. Wat is het onderscheid tussen die twee?

Kies jij voor personal branding of voor self-marketing? Beide termen worden vaak door elkaar gebruikt, maar toch zijn ze verschillend. En jouw affiniteit met één van beide zegt al heel wat over jou.

Personal branding doe je aan de buitenkant en heeft te maken met welk imago je creëert als solo-ondernemer. Het begint bij het identificeren van kansen in de markt en het komt vaak neer op het aantrekken van het juiste imagojasje om die kansen te kunnen verzilveren. Je zou het een cosmetische make-over kunnen noemen die een extra aantrekkelijk laagje aan de buitenkant toevoegt, zorgvuldig afgestemd op de markt.

Self-marketing doe je van binnen naar buiten. Je vertrekt van jouw kern, gestuurd door jouw innerlijk kompas om van daaruit tot  oprechte en overtuigende verbinding te komen met je omgeving. Hieraan zijn twee voorwaarden verbonden. De eerste is het realiseren van een duidelijk zelfbeeld als solo-ondernemer. En de tweede is jezelf als startpunt te nemen, en niet de markt.

Self-marketing doet dus meer dan een imagojasje aantrekken. Het begint bij een grondige introspectie die bepalend is voor je zelfbeeld en de richting waarin je wilt evolueren. Om vervolgens te onderzoeken welke de kansen in de markt zijn waar jij iets kan betekenen. Want het gaat immers niet over jezelf aanpassen aan de markt. Maar wel over het vinden van jouw markt die past bij wie jij bent en hoe jij van betekenis kan zijn. Veelal heeft dit te maken met het groter geheel dat jij belangrijk vindt, waar jij toe behoort en waar je een verschil wenst te maken. Met als resultaat dat je doet wie je bent

Wat betekent dit dat concreet?

Self-marketing is een methode om te komen tot doen wie je bent of om succesvol te kunnen blijven doen wie je bent. Je zet jezelf in de markt, dus het onderwerp van self-marketing ben jij. Je kijkt naar jezelf als een merk en werkt hiermee, trouw aan wie je bent, wat je doet, hoe je het doet, waarom en waartoe. Self-marketing slaat op het geheel van acties:

  • ter bevordering van je zelfbeeld als solo-ondernemer;
  • ter demonstratie van de waarde die je creëert, de betekenis die je toevoegt;
  • ter maximalisering van je kansen op succes, volgens jouw definitie van succes.

Wat is dat dan, jezelf als merk?

Jouw merk is gelijk aan de som van al jouw eigenschappen. In de klassieke marketing leer je een dienst of product te omschrijven in enkele unique selling propositions om daar dan massaal rond te communiceren door er je merkverhaal rond te bouwen. Nu, wanneer het over jezelf als merk gaat, is het onmogelijk jezelf te reduceren tot enkele USP’s. Daarvoor is de mens een te rijk, veelzijdig en daardoor complex wezen. Je zou jezelf oneer aandoen. De som van al je eigenschappen gaat dus niet enkel over je diploma’s, je ervaring, je technische skills, talenkennis, erkenningen en referenties. Het is evenzeer hoe je communiceert, welk gevoel je de anderen bezorgt, jouw gevoel voor humor, je eigen stijl, hoe je stem klinkt, waar je voortdurend over praat (ook je stopwoordjes), waar je in gelooft, wat je stokpaardjes zijn, wat je plannen, ambities en dromen zijn. Hoe je denkt over samenwerken, enz. Kortom, elke eigenschap die jou uniek maakt en die relevant is voor wie je bent en wat je doet.

Als je krachtig en vol vertrouwen in je eigen merkverhaal staat en er actief mee werkt, ervaar je meer richting en minder dwaling, meer daadkracht en minder twijfel, meer proactiviteit en minder reactiviteit, meer motivatie en minder onverschilligheid, meer energie en minder vermoeidheid

Dit artikel maakt deel uit van een reeks van acht. De volgende keer kom je meer te weten over het (her)ontdekken van je talenten. Vervolgens gaat het over jouw definitie van succes, je merkkapitaal, je naam en logo, je actieplan en hoe je blijft doen wie je bent.

© Photo credits Silvie Bonne Fotografie

Als self-marketing coach begeleidt Charlotte de Mey solo-ondernemers in het realiseren van zichzelf als merk, trouw aan wie ze zijn, wat ze doen, hoe ze het doen, waarom en waartoe. Op een pragmatische manier en met de blik vooruit brengt ze hen bij doen wie je bent. Wat ze leerde over merken tijdens het eerste deel van haar loopbaan als marketingcommunicatiespecialist past ze nu toe op individuen. Ze begeleidt hen in het scherp stellen van hun persoonlijk merkverhaal zodat ze de juiste projecten aantrekken en zo kunnen doen wie ze zijn. Ze schreef haar eerste boek Doen wie je bent. Self-marketing voor solo-ondernemers en zet een opmerkelijke combinatie van expertises in: kunst, marketing en coaching. Benieuwd? Op haar website vind je meer info over haar en haar werk. Bekijk alle berichten van Charlotte de Mey