"Exploring the future of work & the freelance economy"

Doen wie je bent. Self-marketing voor solo-ondernemers

Droom jij van projecten waar je in alle vrijheid je ding kan doen? Overweeg je stiekem om een nieuwe weg in te slaan? Maar twijfel je? Dan is self-marketing precies wat je nodig hebt.

Lig je wakker van dat stemmetje in je hoofd dat je aanspoort meer naar buiten te komen met je werk? Blijf je twijfelen aan de inhoud van je portfolio? En hoe krijg je jouw verhaal op je site verteld? Geloof je dat je niet gemaakt bent om jezelf te verkopen? Droom jij er als solo-ondernemer van je brood te verdienen zonder het gevoel te hebben aan het werk te zijn? Op een manier die helemaal past bij wie jij bent?

Dan is self-marketing wat je nodig hebt om te komen tot doen wie je bent. Dat kan bij de start van je loopbaan, op een keerpunt in je carrière, of gewoon als een gezonde zelfreflectie. Doen wie je bent en self-marketing vormen samen een praktische filosofie die leidt tot een manier van zijn. Een voorproefje.

Doen wie je bent tegenover doen wat je kan

Doen wie je bent kan je het best begrijpen in tegenstelling tot doen wat je kan. Beide

zijn waardevol en aanwezig op de arbeidsmarkt en soms zelfs binnen hetzelfde individu. Door ze tegenover elkaar te definiëren, win je in helderheid en herkenbaarheid. Binnen je self-marketing zet je de schuivers tussen doen wie je bent en doen wat je kan als vertrekpunt liever in de linkerkolom, zonder toegang te verliezen tot de rechterkolom.

Doen wie je bent                                      Doen wat je kan
·         Identiteit ·         Beroep
·         Talenten ·         Competenties
·         Jezelf ·         Markt
·         Zingeving ·         Winst

Doen wie je bent vertrekt van je volledige identiteit en niet enkel van je beroep. Wanneer je doet wie je bent, leg je jouw volledige zijn in de schaal, niet enkel de kwaliteiten die horen bij je professionele rol, maar bij al je rollen. Door liefdevol te aanvaarden wat je mogelijkheden en beperkingen zijn, je waarden en overtuigingen, je verleden en je toekomst, je teleurstellingen en je dromen zet je jouw innerlijk kompas aan het stuur en creëer je een gunstige ontwikkelingsruimte. Een ruimte om te werken vanuit je identiteit gestuurd door je innerlijk kompas waarin jouw energie stroomt en jij jouw bijdrage moeiteloos realiseert. Dat in tegenstelling tot het dwangmatig maximaliseren van je inspanningen in je professionele rol, zonder te vechten met of tegen jezelf en de buitenwereld.

Doen wie je bent is gebaseerd op je talenten, en niet op je competenties. Klassiek loopbaanadvies zal eerder kijken naar wat je kan en waar de markt bereid is je voor te betalen. De talentbenadering kijkt naar wat je automatisch en moeiteloos doet en waar je bovendien energie van krijgt en plezier aan beleeft. Met andere woorden: door talenten centraal te stellen, gun je jezelf een activiteit waarin je energie stroomt en die aansluit bij hoe jij in het leven staat, niet enkel bij je vaardigheden en competenties.

Doen wie je bent vertrekt in de eerste plaats van jezelf en pas dan van de markt. Daarom vertrekt self-marketing steeds van een gezonde zelfreflectie en pas later wordt de marktanalyse toegevoegd. Het gaat immers niet over jezelf veranderen in functie van de markt, maar wel over het benaderen van de markt in functie van wie jij bent.

Doen wie je bent wordt sterk gestuurd door zingeving, en niet uitsluitend door winst. Iedereen heeft een inkomen nodig om te leven, liefst een fatsoenlijk inkomen om goed te leven. Maar elke mens heeft ook behoefte aan zingeving. De één al wat meer dan de ander zal je denken, maar ieder op zijn manier herkent deze behoefte en zal die op zijn manier vervullen. Zonder de behoefte aan een inkomen in gevaar te brengen. Bij Doen wie je bent grijp je de zingevingsvraag vast en ga je er bewust mee aan de slag. Het is een centraal en sturend gegeven dat evenwaardig samengaat met de inkomensvraag, geen bijkomend verschijnsel

Doen wie je bent en self-marketing

Doe je reeds wie je bent? Dan vind je in self-marketing de juiste manier om het te blijven doen en je op die manier in de markt te zetten. Doe je nog niet wie je bent? Dan kan self-marketing je ertoe brengen. Het is een methode die je een authentiek merk bezorgt omdat je jezelf (her)ontdekt en ontwikkelt als een merk, trouw aan wie je bent, wat je doet, voor wie, hoe je het doet, waarom en waartoe.

Wat het je oplevert

Je kan Doen wie je bent beschouwen als een manier van zijn die je heel wat voordelen biedt. Denk maar aan het plezier, de rust en de energie om krachtig en vol zelfvertrouwen in je eigen merkbelofte en -verhaal te staan en er actief mee te werken. Maar ook het voordeel van de helderheid in je communicatie en de oprechte verbinding met je doelgroepen waardoor je uitgroeit tot een expert of referentie in jouw markt. Vanuit je diepe kern heb je dan de kans een positieve bijdrage te leveren aan het geheel waar jij deel van uitmaakt.

Dit artikel maakt deel uit van een reeks van acht. De volgende keer kom je meer te weten over self-marketing en het verschil met personal branding. Vervolgens gaat het over het (her)ontdekken van je talenten, jouw definitie van succes, je merkkapitaal, je naam en logo, je actieplan en hoe je blijft doen wie je bent.  

Als self-marketing coach begeleidt Charlotte de Mey solo-ondernemers in het realiseren van zichzelf als merk, trouw aan wie ze zijn, wat ze doen, hoe ze het doen, waarom en waartoe. Op een pragmatische manier en met de blik vooruit brengt ze hen bij doen wie je bent. Wat ze leerde over merken tijdens het eerste deel van haar loopbaan als marketingcommunicatiespecialist past ze nu toe op individuen. Ze begeleidt hen in het scherp stellen van hun persoonlijk merkverhaal zodat ze de juiste projecten aantrekken en zo kunnen doen wie ze zijn. Ze schreef haar eerste boek Doen wie je bent. Self-marketing voor solo-ondernemers en zet een opmerkelijke combinatie van expertises in: kunst, marketing en coaching. Benieuwd? Op haar website vind je meer info over haar en haar werk.

Bekijk alle berichten van Charlotte de Mey

Er kunnen geen reacties meer achtergelaten worden.