"Exploring the future of work & the freelance economy"

What’s in a name?

Wanneer je het plan opvat om voor jezelf te beginnen, is het eerste creatieve vraagstuk vaak: onder welke naam? Een belangrijke vraag, want je naam zal je gedurende jaren dragen en het liefst met trots. De mogelijkheden zijn eindeloos terwijl de beperkingen door de beschikbaarheid van de url dikwijls frustrerend zijn. En dan mag je het ook nog eens gaan visualiseren in een logo. Dubbel feest!

Al is de naam-vraag best niet de eerste vraag. Je begint beter met een goede verbinding met jezelf om van daaruit te gaan verbinden met de doelgroepen waar jij een verschil voor wil betekenen. Dus eerst je merkbelofte- en merkverhaal. En als je dat helder hebt, mag je met de naam en het logo spelen. Maar bedachtzaam, met oog voor je ambitie en langetermijnmogelijkheden. Wat volgt zijn enkele relevante vragen die de spelregels uitzetten.

Je merkarchitectuur

Mijn merk wat? Je zal het misschien horen donderen in Keulen, maar veel merken maken deel uit van een uitgebreidere architectuur. Je kan het ook bekijken als de stamboom rond jouw merk. Behoort jouw bedrijf tot een ander bedrijf? Met andere woorden, is er sprake van een moederbedrijf? Of is het ontstaan vanuit een andere organisatie? Wat men dan een spin-off noemt.

Is er sprake van zusterbedrijven? Misschien nu niet meteen maar hoe zit het voor de toekomst?

Ben je verbonden aan samenwerkingspartners die een noemenswaardige rol spelen in jouw activiteiten? Heb je onder je hoofdactiviteit verschillende toepassingen? Op basis van bovenstaande vragen kan je de stamboom van je merk schetsen en je hierbij de volgende vragen stellen:

  • Welke informatie versterkt mijn activiteiten, mijn marktpositie, mijn kansen?
  • Hoe kan ik deze dan een plaats geven in mijn naam en/of communicatie?

Jouw naam, jouw criteria

Het belangrijkste is dat jij je er goed bij voelt en dat je naam is afgestemd op je doelgroep. Grofweg zijn er twee pistes. Je kan kiezen voor een bedrijfsnaam of voor je persoonsnaam. Een bedrijfsnaam geeft het voordeel van de objectiviteit, kan een extra portie geloofwaardigheid brengen in bepaalde sectoren en kan ook zorgen voor aansluiting bij je sector door voor een gelijkaardige stijl te kiezen. Wat zinvol kan zijn voor jonge starters. Met je persoonsnaam als merk trek je de kaart van de subjectiviteit, zet je in op persoonlijke expertise en mogelijkheid tot personencultuur. Toon je helemaal wie je bent, is het volkomen authentiek en voelt het heerlijk vrij.

Even belangrijk is jouw ambitie en jouw langetermijndoelstellingen bij het kiezen van een naam. Hoe zie je de groei van jouw activiteiten? Werk je aan een bedrijf of blijf je freelancer? Mogen er ooit medewerkers bijkomen? Droom je van een doorverkoopwaarde of geografische spreiding? De antwoorden op deze vragen zijn bepalend om te kiezen voor een persoonsnaam of een bedrijfsnaam.

Ook de markt geeft je aanwijzingen bij je keuze

Taal vormt een heel belangrijk criterium. Belangrijk is je doelgroep(en) het zo makkelijk mogelijk te maken door hun moedertaal te spreken. Zijn het er meerdere, zorg dan voor een verstaanbaarheid in meerdere talen. En sluit aan bij de regio waarin je werkt. Is dat Vlaanderen en Nederland, dan is er geen reden om volkomen in het Engels te gaan communiceren. Hoe meer aansluiting bij je doelgroep en jezelf, hoe vlotter het zal lopen.

De keuze van je naam, taal en logo kan er voor zorgen dat je aansluiting vindt in je sector of dat je je er net van onderscheidt. Het is maar wat jij wil bekomen met je marktpositie.

En dan is er nog de url

Het kiezen van een geschikte en beschikbare url is geen sinecure. Je mag er van uitgaan dat alles al bestaat. En dat hoeft geen reden te zijn om de schouders te laten hangen. Dat geldt voor iedereen die iets onderneemt. De beschikbaarheid van de url met jouw naam (met één of meerdere extensies) is noodzakelijk. Exclusiviteit is geen must, maar eerder een illusie. Belangrijk is erover te waken dat er geen verwarring mogelijk is die broodroof kan betekenen. Het unieke in de markt is een argument dat speelt op lokaal niveau en binnen jouw doelgroep. Het hindert niet dat er mogelijks gelijknamige bedrijven (of personen) actief zijn, zolang het binnen jouw regio en jouw doelgroep niet verwarrend werkt. Je domeinnaam gebruiken in je mailadres is een teken van duurzaamheid en betrouwbaarheid. Velen starten met een gmail-adres, maar zodra je activiteiten wat rijper worden, is het aangewezen je mailadres op je domeinnaam te zetten.

Dus:

  1. Je waakt erover dat je naam en stijl passen bij jou en je verhaal en dat het je doelgroepen aanspreekt op een toon en manier waar jij voor kiest. Afgestemd op jouw persoonlijkheid en jouw manier van werken.
  2. Een merk is steeds de combinatie van taal en beeld, en qua stijl kan het één het ander versterken of net in balans brengen. Zo kan bv. een pittige naam in een rustige uitwerking toch voldoende toegankelijk worden.
  3. En je taal stel je in de eerste plaats af op je doelgroep(en). Maar onderschat niet het aandeel van jouw persoonlijk taalgebruik (zinsbouw, woordenschat, stemgeluid, spreektempo, stopwoordjes enz.) in jouw identiteit. Zorg dat je taal klopt bij wie je bent. Zo zal je ook geloofwaardig overkomen bij je doelgroepen.

Is een naam werkelijk voor altijd?

Meestal wel. En dat is maar goed ook, want het laat je toe op lange termijn een stevige naambekendheid op te bouwen. De manier waarop je jouw naam uitwerkt (logo, huisstijl) kan je best af en toe updaten. Niemand houdt van een onmogelijk ouderwets logo. Laat je visuele stijl dus mee evolueren met je zaak.

Natuurlijk kunnen er goede redenen zijn voor een naamsverandering. Maar doe dit niet onoverdacht. Overweeg je reeds opgebouwde merkbekendheid (wat je er reeds in investeerde in energie, tijd en geld) en beslis toekomstgericht. Een nieuwe naam vraagt een communicatie-investering in tijd, geld en energie. Dus onderzoek goed of het de moeite waard is.

 

Dit artikel maakt deel uit van een reeks van acht. Eerder verschenen artikels gaan over doen wie je bent, het verschil tussen personal branding en self-marketing,  bouwen rond je talenten, jouw definitie van succes en jouw merkkapitaal. De volgende keer kom je meer te weten over je actieplan. Om de reeks af te sluiten met een artikel over hoe je blijft doen wie je bent.

Als self-marketing coach begeleidt Charlotte de Mey solo-ondernemers in het realiseren van zichzelf als merk, trouw aan wie ze zijn, wat ze doen, hoe ze het doen, waarom en waartoe. Op een pragmatische manier en met de blik vooruit brengt ze hen bij doen wie je bent. Wat ze leerde over merken tijdens het eerste deel van haar loopbaan als marketingcommunicatiespecialist past ze nu toe op individuen. Ze begeleidt hen in het scherp stellen van hun persoonlijk merkverhaal zodat ze de juiste projecten aantrekken en zo kunnen doen wie ze zijn. Ze schreef haar eerste boek Doen wie je bent. Self-marketing voor solo-ondernemers en zet een opmerkelijke combinatie van expertises in: kunst, marketing en coaching. Benieuwd? Op haar website vind je meer info over haar en haar werk.

Bekijk alle berichten van Charlotte de Mey

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *