"Exploring the future of work & the freelance economy"

Jouw merkkapitaal

Van jezelf een merk maken doe je het best weloverwogen. Het is een ongelooflijk interessant proces dat de nodige aandacht vraagt en verdient. Je hebt het meestal niet op één-twee-drie voor elkaar.

Het gebeurt het liefst met de glimlach, op jouw tempo en het wordt gestuurd door de goesting en de ambitie om van betekenis te zijn daar waar jij het belangrijk vindt. Staat er veel op het spel? Eigenlijk wel. Hoeft het daarom zwaar en moeizaam te gaan? Helemaal niet. Liever dicht bij jezelf, vol energie en onderzoekende nieuwsgierigheid en met een gezonde dosis zelfrelativering en mildheid.

Wat is dat dan mijn merkkapitaal?

Dat je over zo’n kapitaal kan beschikken, had je misschien zelf nog niet bedacht. Maar je merkkapitaal is heel veel waard om te kunnen blijven doen wie je bent. Het bestaat uit je merkbelofte, je merkverhaal en je actieplan.

De essentie: je merkbelofte

Je merkbelofte is de essentie van jouw merk. Het is een beknopte verwoording van wat je doet, voor wie, hoe, eventueel waarom en welk resultaat dat voor hen oplevert. Bij het zoeken naar de antwoorden op de wat, hoe, voor wie en waartoe-vraag verzamel je de input voor je merkbelofte. Hou hierbij steeds je doelgroep en je toekomstvisie voor ogen. Blijf bij je eigen woorden en oefen tot wanneer je een formulering vasthebt die je op een heel natuurlijke manier kan brengen. Je kan je merkbelofte altijd en overal inzetten, in alle on- en offline conversaties zolang ze maar helder is voor jezelf en je er vol vertrouwen in gaat staan.

Bij uitbreiding: je merkverhaal

Wanneer de basis van je merkbelofte er ligt, kan je uitbreiden naar je persoonlijk merkverhaal. Je kan het merkverhaal het best beschouwen als een uitgebreide versie van je merkbelofte waar je extra verbindingsmateriaal biedt in een verhalende vorm. De waarde van het verhaal heeft te maken met de verbindende kwaliteiten ervan. Want het gaat bij self-marketing tenslotte om verbinding met je doelgroep(en). Een verhaal brengt een combinatie van ratio en emotie. Het deelt informatie en tegelijkertijd speelt het met gevoelens dankzij een goede verhaallijn. Het gevolg daarvan is dat de lezer of toehoorder zelf tot inzichten komt en mensen houden van zelf kiezen en zelf beslissen. Om vervolgens tot actie over te gaan.

Je verzamelt relevante input voor jouw verhaal aan de hand van de volgende zes vragen:

  1. Waarom doe je wat je doet?
  2. Wie ben je?
  3. Wat heb je te vertellen aan je doelgroep?
  4. Hoe kan je aantonen dat het voor ‘echt’ is?
  5. Waarom kan men je vertrouwen? (m.a.w. wat heb je onderweg geleerd?)
  6. En wat heb je gemeenschappelijk (of niet) met je doelgroep(en)?

Zodra je de zoektocht naar je merkverhaal voldoende tijd en ruimte hebt gegeven, kan je er naar teruggrijpen en er selectief mee omgaan. Welke antwoorden zijn volgens jou relevant en interessant verbindingsmateriaal voor je doelgroep(en)? En buig je dan over de vorm van je merkverhaal.

Wat heb je er voor nodig?

Je kan al heel veel met een klare kijk op jezelf en je idee (jouw merkbelofte) aangevuld met extra verbindingsmateriaal tot jouw persoonlijk merkverhaal. Wanneer je de juiste woorden hebt gevonden die goed voelen, vormt dit het potentieel dat je sterkste marketingtool wordt die je bovendien altijd en overal gratis kan inzetten.

Maar zonder actie geen resultaat natuurlijk. Dit is het moment waarop je kan beginnen onderzoeken (begrijp experimenteren) hoe je jouw doelgroepen kan bereiken met jouw verhaal en jouw product of dienst. Er zijn veel manieren en nog meer tools. Maar dat betekent niet dat jij ze allemaal dient in te zetten. Ga op zoek naar de acties, tools en strategieën waar je jouw doelgroep(en) mee bereikt en die bovendien passen bij jouw levensstijl, jouw talenten, competenties, beschikbare middelen en tijd. En dan wordt het een spel waar je met plezier ongeveer 20% van je tijd aan besteedt. Want dat is wat er je te doen staat, wil je je zaak laten bloeien. En oefen geduld. Want een succesvolle zaak uitbouwen doe je niet van vandaag op morgen. Goede dingen vragen tijd.

Een pad ontstaat door het te bewandelen

(Lao Tse 604 – 531 v. Chr.)

Dit artikel maakt deel uit van een reeks van acht. Eerder verschenen artikels gaan over doen wie je bent, het verschil tussen personal branding en self-marketing,  bouwen rond je talenten en jouw definitie van succes. De volgende keer kom je meer te weten over je naam en logo. Vervolgens gaat het nog over je actieplan en hoe je blijft doen wie je bent.

Als self-marketing coach begeleidt Charlotte de Mey solo-ondernemers in het realiseren van zichzelf als merk, trouw aan wie ze zijn, wat ze doen, hoe ze het doen, waarom en waartoe. Op een pragmatische manier en met de blik vooruit brengt ze hen bij doen wie je bent. Wat ze leerde over merken tijdens het eerste deel van haar loopbaan als marketingcommunicatiespecialist past ze nu toe op individuen. Ze begeleidt hen in het scherp stellen van hun persoonlijk merkverhaal zodat ze de juiste projecten aantrekken en zo kunnen doen wie ze zijn. Ze schreef haar eerste boek Doen wie je bent. Self-marketing voor solo-ondernemers en zet een opmerkelijke combinatie van expertises in: kunst, marketing en coaching. Benieuwd? Op haar website vind je meer info over haar en haar werk.

Bekijk alle berichten van Charlotte de Mey

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *