"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Help, mijn nieuwsbrief belandt in de spam-folder

Stuur je regelmatig een nieuwsbrief uit en merk je tot je grote frustratie dat die is terechtgekomen in de spamfolder? Johan Huygh, zaakvoerder van ToManage legt uit hoe je dat voorkomt én geeft ook tips over marketing automation.

Niks is zo ergerlijk als wanneer je nieuwsbrief amper gelezen wordt. Geen interesse? Of is die gewoonweg in de spamfolder van de ontvanger verdwenen? Johan Huygh (ToManage) helpt kmo’s en freelancers met alles rond efficiëntieverbetering en digitalisering. In dit artikel legt hij uit wat marketing automation is, welke voordelen het biedt en hoe jij dit succesvol inzet.

Wat is marketing automation?

Johan: Wil je nieuwe klanten aantrekken, dan is het belangrijk dat je marketing voert, onder meer op social media en via e-mail marketing. Gelukkig hoef je niet elke post op LinkedIn of Facebook manueel in te voeren, of elke mail manueel te versturen. Marketing automation is een verzamelterm voor alles wat jouw marketingwerk kan automatiseren.

Wat zijn de voordelen van marketing automation?

Johan: Je krijgt meer grip op je marketingproces. De tijd om alle interacties bij te houden in een excel-file, ligt ver achter ons. Marketing automation tools nemen dat werk uit jouw handen. Meer nog, door die tools correct in te zetten, verloopt ook de opvolging een stuk vlotter en slimmer.

Denk maar aan een e-book dat geïnteresseerden kunnen downloaden op je website. Door het gebruiken van de juiste tools weet je wie er op de link heeft geklikt en kan je automatisch de opvolgmails sturen. Ze zorgen er dus voor dat je niks uit het oog verliest en ook geen stappen meer vergeet.

Een onderdeel van marketing automation is het uitsturen van een nieuwsbrief. Wat zijn jouw tips hierrond?

Johan: Stel, je organiseert een webinar en je brengt je lezers hiervan op de hoogte via je nieuwsbrief. Na je webinar weet je dankzij het meldingssysteem van je tools, wie van de ingeschrevenen er gekeken heeft en wie niet. De eerste groep ontvangt automatisch een vervolgmail met een extra tip of een aanbod om een kennismakingsgesprek te boeken. De andere groep krijgt een mail met een link om uitgesteld te kijken. En zo kan je nog een aantal andere opvolgmails inplannen zodat je weken na je webinar bij je doelpubliek top of mind blijft.

Marketing automation biedt dus een heel sterke toegevoegde waarde op je algemene marketingaanpak. In eerste instantie lok je klanten en in de volgende fase ga je in interactie met geïnteresseerden.

Nog niet geabonneerd op de NextConomy nieuwsbrief? Hij staat hier! 😉

Dat voor 100% vermijden is onmogelijk. Maar je kan het risico wel drastisch verkleinen.

Hoe vermijd je dat jouw mail in de SPAM terechtkomt?

  1. Dat voor 100% vermijden is onmogelijk. Zo kan de ontvanger ervoor kiezen om je mail als spam te registreren waardoor je volgende mails eruit gefilterd worden door de mailprovider. Maar je kan het risico wel drastisch verkleinen.
  2. Verstuur je mail vanuit je eigen naam en niet vanuit de naam van je mailingsysteem zoals Mailchimp. Die instelling vind je vaak snel in de software zelf.
  3. Zorg dat jouw mailingpakket in je DNS-settings toegevoegd is als vertrouwd persoon. Dat klinkt technisch, maar de IT’ers die je domeinnaam beheren, weten wel hoe ze dit moeten oplossen.

Heb je beide stappen uitgevoerd, dan zal je nieuwsbrief toekomen in de inbox van je lezers, en niet in de spam.

Nog meer weten + demo?

 

Wat zijn de belangrijkste GDPR-regels waaraan de verzender van mails zich moet houden? Wat mag wel en wat mag niet?

Johan: De GDPR is inderdaad voor velen een moeilijk beestje, maar het is er om onze privacy te beschermen. Dat is een belangrijk aspect. Je mag niet zomaar naar iemand een mail sturen met ‘Voilà, nu ben je ingeschreven op mijn nieuwsbrief’. Men moet zichzelf altijd eerst registreren.

Je mag wel één keer een mail sturen waarin je jezelf kort voorstelt, wat waarde geeft en hen vraagt om zich in te schrijven op je nieuwsbrief. Hoe beter je die mail maakt, hoe meer succes, uiteraard.

Daarnaast moet je altijd werken met een dubbele opt-in. Dat betekent dat als iemand intekent op je brief, die ook een mail krijgt om dat te bevestigen. Pas na die bevestiging mag je naar die persoon je mails sturen. Op die manier wordt er voorkomen dat je in iemand anders naam inschrijft. Volg je beide stappen, dan ben je GDPR-gewijs in orde.

Lees ook :

Nathanella Monsaert
Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van #Nathanella Monsaert