Elie Abi Abdallah verbindt MSP ‘s met SThree

Een beursgenoteerde groep, tien merken en een groot aantal MSP-partners. Dat is de dagelijkse omgeving van Elie Abi Abdallah, Key Account Manager en MSP Partnering bij SThree. We spraken met Elie over managed services, trends, rekruteringscarrières en extern talentmanagementadvies.

De rubriek “Aanbevelingen” van zijn LinkedIn account zal u al veel vertellen over Elie. Tijdens een één-op-één gesprek is er echter ook geen twijfel over zijn energie en passie voor het werk. Allereerst herinnert Elie ons eraan dat SThree één van de oudste spelers op de rekruteringsmarkt is. Het is dan ook niet meer dan logisch dat de beursgenoteerde groep er een erezaak van maakt om waarden te respecteren die voornamelijk gebaseerd zijn op transparantie. “SThree’s visie is om de nummer één leverancier van STEM-talent te zijn, en ons doel is duidelijk: ‘Bringing skilled people together to build the future’. Zonder een specifieke doelstelling kan een bedrijf zijn aantrekkelijkheid niet ontwikkelen.”

Onze talenten zijn onze troef

Elie herinnert zich nog goed de tijd waarin een vernieuwing van 30% van het personeelsbestand per jaar gebruikelijk was. “SThree zelf wil hier niet aan meedoen. Meritocratie is het sleutelwoord en we investeren daarom als geen ander in de opleiding en coaching van onze interne talenten, ons meest waardevolle bezit. “Een bezoek aan de Brusselse kantoren toont aan dat een aangename werkomgeving ook deel uitmaakt van deze visie en het systeem.

Meer dan recrutering

Is de job van rekruteringsadviseur een van de meest stressvolle die er is? Dat is in ieder geval de mening van Elie, die twee variabelen in de vergelijking ziet: de opdrachtgever en de kandidaat. “De veelheid aan stakeholders mag niet worden onderschat; er moet rekening worden gehouden met iedereen en er moet te allen tijde toegevoegde waarde worden gecreëerd. Digitalisering stelt ons bijvoorbeeld in staat om payrolloplossingen op te zetten voor consultants die minder dol zijn op het freelancestatuut, of om kandidaten naar wens te bereiken via klantgerichte platforms.


Elie Abi Abdallah

Over Elie Abi Abdallah

    • Opleiding: Ichec Brussels Management School
    • Talen: Frans, Engels, Nederlands, Spaans, Libanees
    • Rol binnen SThree: uniek aanspreekpunt voor MSP-programma’s
    • Waarden: integriteit en transparantie
    • Koffie: zwart zonder suiker

MSP-trend en een smooth situatie

We vertellen u niets nieuws als we het hebben over een ‘candidate-driven’ markt. Op het gebied van extern talentmanagement lijkt alvast een trend te worden bevestigd: het gebruik van MSP’s (Managed Service Providers). ” Inkoop holt al eens achter de feiten aan en werkt zo vaak retroactief; men heeft ook te maken met een veelheid aan actoren (leveranciers) en het management is zich er terdege van bewust dat management van externen de vaardigheden van het bedrijf overstijgt.

De sleutel voor een MSP is om de structuur van de klant vanaf het begin te begrijpen

Dit zijn drie factoren die de komst van MSP’s bevorderen en de voordelen van digitalisering en het daaruit voortvloeiende ecosysteem benadrukken. De situatie is veel meer smooth geworden!”

Belgische bedrijven houden van MSP

Terwijl de grootste gebruikers van MSP-diensten (Managed Service Provider) in Europa Nederland en Engeland zijn, maken ook grote Belgische bedrijven er regelmatig gebruik van, zelfs meer dan Frankrijk.

Grote Belgische bedrijven zijn belangrijke gebruikers van MSP’s

“De opkomst van de freelancing is een deel van de verklaring, maar het moet worden gezegd: MSP heeft vaak een duidelijker beeld van de structuur van de klant dan de klant zelf, geloof me,” legt Elie met een glimlach uit. “En als het MSP-programma eenmaal goed is geïnstalleerd, kan de kwaliteit van de relatie met de talentenaanbieder(s) een verrassend effect hebben.”

Een contactpersoon die net een beetje anders is

Zijn rol in MSP Partnering bij SThree omvat de verantwoordelijkheid voor een twintigtal aanwervingsprogramma’s in België en Frankrijk. Verwijzend naar zijn Libanese cultuur, geeft Elie er de voorkeur aan om ons een  beeldende definitie van zijn functie te geven: “Als de MSP-sector een dorp was, dan zou ik de kerk in het midden zijn. Onze groep is een generalist geworden dankzij de  onze tien gespecialiseerde bedrijven. Reden waarom wij ons profileren  als een one-stop recruitment shop. Deze diversiteit zal misschien verbazen, maar Elie stelt onmiddellijk gerust: “Om het voor de klant niet te complex te maken, ben ik hun enige contactpersoon en garandeer ik dat ze zo ook controle hebben over de andere entiteiten van de groep. Mijn engagementen met een klant zijn dus de facto geïntegreerd met elk van onze divisies.

De adviezen van Elie Abi Abdallah

De klant niet noodzakelijkerwijs geven wat hij wil, maar wat hij nodig heeft. Een methode die voor Elie al meer dan 13 jaar zijn waarde heeft bewezen bij SThree. “Het feit dat ik zelf als rekruteringsadviseur werkzaam ben geweest, is de sleutel in mijn huidige functie.

Ik ben zelf rekruteringsadviseur geweest en dat is de sleutel in mijn huidige positie.

Ik begrijp de aspiraties van zowel interne consultants als van mijn MSP-partners. Ik ken mijn concurrenten goed, ik respecteer ze, en we werken in vertrouwen. Mijn advies? Vooruit kijken, de waarheid spreken en daadkrachtig handelen.”


Over SThree

    • Internationale speler in recrutering en consultancy
    • 1 groep opgericht in Engeland (1986)
    • 10 merken waarvan 4 in België: Progressive Recruitment, Huxley, Real Staffing, Computer Futures
    • 800 werknemers in 16 landen
    • Jaarlijkse omzet > £ 1.115 miljoen
    • 000 consultants op verschillende projecten wereldwijd
    • Partner van MSP