"Exploring the future of work & the freelance economy"
portfolio

Trek de aandacht met je freelance portfolio

Als starter is het heel belangrijk om je online zichtbaarheid te verhogen met een steengoede portfolio. Maar hoe bouw je nu zo’n portfolio op als je net gestart bent als freelancer.

Wie ben? Wat kun je? Wat doe je graag? Met een online portfolio bewijs je je expertise. Onmogelijk om een opvallende portfolio te bouwen wanneer je net start? Dan heb je ongelijk.

1. Creëer voor fictieve klanten

Heb je workshops of opleidingen gevolgd voordat je gestart bent? Dan heb je toen zeker enkele projecten uitgevoerd waarop je heel fier bent. Pak daarmee uit.

Ook na je studies heb je niet stilgezeten. Bewijs aan potentiële klanten dat je alle trends binnen de sector kent. Denk na voor welke klanten je wil werken en creëer voor hen. Ben je bijvoorbeeld webontwikkelaar, ontwerp dan een nieuwe homepagina. Ben je redacteur, schrijf dan een blogpost die in hun communicatie past. Ideeën zat.

2. Toon je expertise op relevante blogs

Over elk denkbaar thema bestaat er wel een blog: webdesign, fotografie, coachen, marketing, interim management,… Volg interessante blogs en reageer regelmatig op artikels. Is er een discussie op de blog dat jou uitermate boeit en waarover je veel weet? Dan kan je aan de blogeigenaar voorstellen om hierover een uitgebreid artikel te schrijven. Je expertise gieten in een blogpost is altijd de moeite waard. Zo verspreid je je naam en je werk bij experten, verbreed je je publiek en bouw je vertrouwen op.

Is het gelukt om je artikel te publiceren? Vermeld dat dan zeker in je portfolio met een link naar de tekst.

3. Ontwerp een website met blog

Op je website staat wie je bent, jouw verhaal, welke diensten je aanbiedt en uiteraard jouw portfolio.

Zorg er vooral voor dat je website leeft. Voeg daarom een blog toe waar je regelmatig vertelt waarmee je bezig bent of tips deelt aan je lezers.

En last but not least: koop een domeinnaam. Hiermee toon je dat je het serieus meent met je zaak.

Heb je niet meteen het budget voor een eigen website? Start dan zeker met een Facebook-pagina en een uitgebreid profiel op LinkedIn.

 4. Doe vrijwilligerswerk

Ook met vrijwilligerswerk breid je je portfolio uit. Potentiële klanten appreciëren het zeker dat je dat doet. Veel bedrijven doneren tijd of hun diensten aan een goed doel.

Op de website www.vrijwilligerswerk.be vind je vacatures voor vrijwilligerswerk in heel Vlaanderen. Of stel je diensten voor aan een organisatie die jou interesseert.

5. Vertel je verhaal bij elk werk

Toon niet alleen het resultaat van het project, maar vertel ook het verhaal daarachter. Wat was de vraag van de klant? Welke uitdagingen kruisten je pad? Welke tools heb je ingezet? Vertel niet enkel over de positieve aspecten, maar ook over je fouten en hoe die je opgelost hebt. Nieuwe klanten zullen die achtergrondinfo en je eerlijkheid appreciëren. En je toont dat je de expertise in huis hebt om het eindresultaat te behalen ondanks enkele obstakels.

6. Contactgegevens

Plaats bij elk onderdeel van je portfolio jouw contactgegevens zodat geïnteresseerde opdrachtgevers met één klik jou kunnen bereiken. Vermeld zeker je mailadres, telefoonnummer, een link naar je LinkedIn-profiel en naar je social mediakanalen.

7. Over mij-pagina

De Over mij-pagina is een drukbezochte pagina. Spendeer daarom veel aandacht aan die pagina en check regelmatig of de info die daar staat nog relevant is.

Upload een portretfoto van je. Klanten zien graag wie je bent. Dat schept vertrouwen.

Distantieer je van de concurrentie. Er zijn genoeg freelancers die over dezelfde expertise beschikken als jij. Door meer te vertellen over wie je bent en je hobby’s toon je jouw persoonlijkheid, waardoor je de klik tussen de opdrachtgever en jou stimuleert.