Welke impact heeft de economische recessie op freelancers en hun opdrachtgevers?
Dat freelancers de economische recessie voelen, staat buiten kijf. En dat terwijl er toch een war for talent woedt. Hoe kunnen zij en hun klanten hun toekomst bestendigen?
Vooral freelancers in creatieve sectoren zoals fotografie, design en marketing voelen de economische recessie, zegt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO. “Freelancers in IT en HR trotseren die dan zeer goed. Dat is en blijven gegeerde profielen op de arbeidsmarkt.”
Besparen op creatieve freelancers
Ook tijdens een economische recessie blijft er krapte op de arbeidsmarkt waardoor nicheprofielen zeer gegeerd zijn. Daarnaast begrijpen steeds meer organisaties dat ze goede contacten moeten houden met al hun freelancers zodat als de markt weer aantrekt, ze weer snel de juiste talenten vinden.
Sommige bedrijven kiezen er bijvoorbeeld voor om te snoeien in hun marketing- of communicatiekosten. Maar is dat wel een goed idee? Helemaal niet, zegt Danny met klem. “Door bijvoorbeeld minder kwaliteitsvolle foto’s te posten op je website kom je veel minder professioneel over. Of door je mediabudget te halveren, loop je minder in de kijker, waardoor je op termijn opportuniteiten fnuikt.”
Eerlijke prijs blijven hanteren
Eén van de belangrijkste vragen van freelancers is en blijft: waar vind ik klanten en welk tarief moet ik hanteren zodat ik genoeg verdien terwijl ik betaalbaar blijf voor mijn opdrachtgever? Zeker in een crisisperiode wordt het vraagstuk rond prijsberekening nog moeilijker.
“We raden freelancers aan om ook tijdens een crisis of recessie een eerlijke prijs te hanteren”, zegt Danny. “Als je onder de prijs gaat werken, zet je je eigen inkomen onder druk en verziek je de markt.”
We raden freelancers aan om een eerlijke prijs te blijven hanteren.
Ook op andere vlakken kunnen freelancers ervoor zorgen dat ze steeds nieuwe klanten vinden:
- Zorg ervoor dat je portfolio up-to-date is. Potentiële klanten willen zien wat je te bieden hebt.
- Maak gebruik van professionele netwerken zoals LinkedIn. Laat je connecties weten dat je beschikbaar bent voor nieuwe opdrachten.
- Identificeer unieke vaardigheden of specialiteiten die je onderscheiden van anderen. Dat maakt het gemakkelijker voor klanten om voor jou te kiezen.
- Houd platformen zoals Gighouse in de gaten voor nieuwe opdrachten. Reageer snel en toon interesse in voor jou relevante projecten.
- Besteed tijd aan het promoten van jezelf via sociale media en maak een professionele website. Een goede online aanwezigheid opent deuren
- Identificeer sectoren waar de vraag naar freelancers groot is, zelfs tijdens een recessie. Richt je op deze gebieden om je kansen te vergroten.
- Neem zelf het initiatief en benader potentiële klanten. Laat zien hoe jouw vaardigheden waarde kunnen toevoegen aan hun projecten.
- Als je tevreden klanten hebt gehad, vraag dan om aanbevelingen. Positieve feedback overtuigt andere klanten om voor jou te kiezen.
Langetermijneffect recessie
Uit de recente bevraging van het Freelancer Focus Rapport van Unizo blijkt dat nog meer werknemers overwegen om de stap te zetten naar het zelfstandig statuut. “We zien dat zowel jongeren hun eigen toekomst in handen willen nemen als senioren die na een jarenlange carrière hun expertise voor henzelf willen gebruiken.”
Freelancers staan dus sterk in hun schoenen. Dat hebben de afgelopen (crisis)jaren bewezen. Ze zijn blij met de keuze die ze hebben gemaakt. En zitten ze even op de bank, dan laten ze de moed niet zakken. Ze nemen dan de tijd om zichzelf heruit te vinden om nieuwe opportuniteiten te zoeken, een betere dienstverlening te ontwikkelen voor hun klanten of om hun aanbod aan te passen.
“Ik durf voorlopig te stellen dat er geen negatieve langetermijneffect van de economische recessie gaat zijn op de evolutie van de freelance-economie. Het groeipatroon dat we de afgelopen jaren zien, zet zich nog altijd door”, concludeert Danny.
Lees ook :