SLUIT MENU

Rekruteren via social media, hoe doe je dat?

“De war for talent is nu voelbaar. Medewerkers én kandidaten worden bestookt met vacatures op social media. Bedrijven beseffen dat een jobaanbieding posten op hun website niet meer voldoende is”, getuigt social media-expert Nadja Desmet. Hoe zet je social media in om het juiste talent aan te trekken?

“Er zijn te veel vacatures tegenover het aantal kandidaten die kunnen solliciteren”, vertelt Nadja. Zij is oprichtster van Socialmediaburo.be en Someflex waar ze onder meer opleidingen geeft rond alles wat met social media te maken heeft. “De situatie is nu zodanig dat het de opdrachtgever is die solliciteert bij een kandidaat in plaats van omgekeerd.”

Jij hebt altijd gerekruteerd via social media, waarom die keuze?

Nadja: “Onze aanwervingsstrategie is altijd een onderdeel geweest van ons marketingplan: wie we zijn, wat we doen … Wanneer we dus iemand zoeken voor een project, activeren we onze pool van volgers die dat dan delen in hun netwerk. Wat wij dus al vijf jaar doen, blijkt nu de nieuwe manier van rekruteren te zijn.”

“Met de klassieke manier van rekruteren, beperk je je tot de kandidaten die werkzoekend zijn. Terwijl, door je rekruteringsproces te integreren in je communicatiestrategie je ook de aandacht trekt van medewerkers en freelancers. In eerste instantie zijn die niet meteen op zoek naar een nieuw project, maar solliciteren dan toch omdat ze je organisatie volgen en hun interesse gewekt is.”

Met de klassieke manier van rekruteren, beperk je je tot de kandidaten die werkzoekend zijn.

Zijn alle social mediakanalen geschikt om te rekruteren?

“Volgens mij wel. Mijn advies: start geen nieuw kanaal op omdat je wil rekruteren. Dat is enkel een korte termijnstrategie. Gebruik de platformen die je al beheert voor je employer branding en voeg daaraan een extra contentlijn toe, namelijk hoe het is om voor jou te werken en welke opdrachten je hebt. Breng ook je medewerkers in beeld.”

“Onderzoek waar jouw doelgroep zit. Hoger opgeleiden vind je sneller terug op LinkedIn. Andere profielen vind je op Facebook en jongeren zitten vaak op Instagram of zelfs TikTok.”

“Richt je je bijvoorbeeld op jongeren, maar zit je niet op Instagram, dan besta je volgens hen niet. Je maakt dan geen goede indruk. Zelfs als je beslist om niet in te zetten op Instagram, laat je een indruk na.”

Wat zijn de eerste stappen die een rekruteerder moet ondernemen om te werven op social media?

“Vaak is de communicatie- of marketingafdeling al actief op één of meerdere kanalen. Of de personeelsdienst. De kracht van je employer branding zit in de samenwerking van die afdelingen. HR levert dan een contentlijn waarna marketing structureel content post.”

Onderschat de kracht van video niet.

“Onderschat de kracht van video niet. Als kandidaten je zien en horen, creëer je sneller een band. Die authenticiteit werkt ook wanneer je je medewerkers in beeld laat vertellen over je organisatie, de opdrachten … Dat werkt altijd beter dan een goed geschreven tekst.”

“En last but not least: heb aandacht voor het proces na de lancering van je vacature. Maak de instap zo eenvoudig mogelijk en leg de sollicitatieprocedure goed uit. Hierdoor zorg je automatisch voor een kwalitatievere instroom.”

Waarom is het belangrijk om je medewerkers te betrekken bij een aanwervingsvideo?

“Medewerkers die in beeld komen, zijn sneller geneigd om dat te delen in hun netwerk. Een advertentie of een droge tekst is minder aansprekend dan een video. En de kandidaten die uit dat netwerk stromen, zijn vaak betere matches. Zoals freelancers, vrienden, oud-studiegenoten onder elkaar … die polsen onder hen even of het project iets is voor hen. Zo heb je al een eerste filter in je aanwervingsproces.”

Medewerkers die in beeld komen, zijn sneller geneigd om dat te delen in hun netwerk

“Sommige bedrijven weigeren om hun medewerkers aan het woord te laten in een video, uit angst dat hun talent afgesnoept wordt. Maar ik vind dat de voordelen meer opwegen. Door hen wel in beeld te brengen, schep je niet alleen een band met potentiële kandidaten, maar ook met de krachten die je in huis al hebt. Zij zijn sneller geneigd om je posts te delen en bouwen hun personal branding op professioneel vlak uit.”

Van sommige profielen horen we dat ze momenteel platgebombardeerd worden door berichten van recruiters. Hoe sta jij daar tegenover?

“Inmails van LinkedIn zijn inderdaad schering en inslag bij sommige profielen. Dat is volgens onze visie zelfs al een traditionele manier van aanwerven. Op zich is daar niks mee. Maar ik adviseer die bedrijven om toch eerst te sleutelen aan hun contentstrategie inclusief hun rekruteringsproces.”

 

Misschien vind je dit ook interessant?

Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van Nathanella Monsaert