"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

The Future of Work Report: Bedrijven moeten nieuwe talentpools aanboren

“De kloof tussen de skills die organisaties (reeds) beschikbaar hebben en de skills die organisaties nodig hebben zet werkgevers onder toenemende druk en dwingt hen om hun zoektocht naar talent in nieuwe regio’s en demografische groepen te verbreden”, is een van de conclusies van een groot onderzoek van Talent Alpha naar de Toekomst van Werk.

‘The Future of Work’ is er al. Robots veranderen de activiteiten die mensen verrichten in fabrieken en op kantoren, kunstmatige intelligentie en machine learning beginnen vorm te geven aan bedrijfsprocessen en de gig economy zorgt voor revolutionaire veranderingen in HR en recruitment. Het deze week gepubliceerde rapport ‘The 7 Drivers Shaping The Future of Work’ van Talent Alpha werpt licht op zeven ‘drijfveren’ die deze Future of Work tot stand brengen. Deze drijfveren zijn:

technologietransformatie, veranderende bedrijfscultuur, veranderende processen, nieuwe vaardigheden, opkomende nieuwe bedrijfsmodellen, transformatie van de werkplek en niet in de laatste plaats veranderingen in het beleid.

De makers van het rapport wijzen op “de noodzaak om talent de ruimte te geven en de huidige operationele en managementmodellen aan te passen om zo mensen te helpen nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en te implementeren.” Het rapport concludeert: “Op dit moment blijft meer dan 80% van het digitale potentieel van de wereld onbenut. Zijn we klaar voor de tijd dat dit potentieel volledig wordt ontketend?”

Op dit moment blijft meer dan 80% van het digitale potentieel van de wereld onbenut

Przemek Berendt, mede-oprichter en CEO van Talent Alpha, zegt: “Wat de toekomst op de lange termijn in petto heeft, staat nog steeds ter discussie, maar de technologie creëert aanzienlijke kansen voor zowel bedrijven als werknemers. De Vierde Industriële Revolutie zal meer banen creëren dan ze zal elimineren. Tot 85% van de banen die in 2030 zullen bestaan, zijn nog niet eens uitgevonden. Tegelijkertijd maken we een revolutie door in de manier waarop mensen werken, wat bijvoorbeeld blijkt uit de opkomst van de gig-economie. In de VS is nu al ongeveer 40% van de werknemers ‘gig workers’ die op afstand werken – de wereld verandert voor onze ogen.”

Een nieuwe realiteit

Volgens het World Economic Forum zullen in 2022 75 miljoen banen vervangen zijn door automatisering. In Shanghai wordt het 40.000 m² grote magazijn van JD.com geëxploiteerd door robots en slechts vijf personen. Ericsson wil volgend jaar zijn volledig geautomatiseerde fabriek openen en Tesla’s doel is om alle fabrieken zo snel mogelijk zonder menselijke tussenkomst te laten draaien. Aan de andere kant kunnen er 133 miljoen nieuwe rollen ontstaan als gevolg van nieuwe zakelijke mogelijkheden over de hele wereld.

Hyper-connectiviteit en cloud computing-platforms stellen ons in staat om vanuit de hele wereld te werken en samen te werken. De grote verscheidenheid aan as-a-Service-oplossingen maakt flexibiliteit, keuzevrijheid en ondersteuning voor de ontwikkeling van de gig-economie mogelijk. Spraak- en gezichtsherkenning, IoT en wearables, helpen bij het volgen van onze activiteiten en ondersteunen HR- en wervingsprocessen. Over twee jaar zal bijna 20% van de burgers van de VS gebruik maken van een soort draagbare of activiteitentracker. Al deze trends zijn van fundamenteel belang voor de toekomst van het werk.

Tony Saldanha, adviseur van Fortune 100, CEO van Transformant en voormalig Vice President van P&G, stelt: “Het lijdt geen twijfel dat een organisatie, om de Vierde Industriële Revolutie te overleven en te slagen in de toekomst van het werk, haar processen radicaal moet veranderen. Dit betekent niet alleen een volledige ‘rewiring’ van hun bedrijf, maar ook een volledige heroverweging van de manier waarop hun organisatie werkt en dus van hun hele bedrijfscultuur.”

Behoeften aan vaardigheden zullen veranderingen stimuleren

Nieuwe zakelijke dimensies en kansen stellen nieuwe eisen aan de markt. Daarom dwingt de kloof op het gebied van Tech Talent, die wereldwijd al bijna tien miljoen mensen treft, tot nieuwe management- en wervingsstrategieën, nieuwe processen en intensieve bij- en nascholing. Dit tekort heeft ook een impact op de bedrijfscultuur.

“De kloof tussen de skills die organisaties (reeds) beschikbaar hebben en de skills die organisaties nodig hebben zet werkgevers onder toenemende druk en dwingt hen om hun zoektocht naar talent in nieuwe regio’s en demografische groepen te verbreden, wat betekent dat de organisatieculturen van de toekomst zich zullen moeten richten op diversiteit en inclusie” benadrukt Sandra Henke, Group Head of People & Culture, HAYS.

Een van de belangrijkste factoren die ervoor zorgen dat specialisten zich verbonden voelen met hun bedrijf is hun geluksgevoel. Volgens het onderzoek ‘What Workers Want’ van Savills is de verwachting die werknemers van hun werkplek hebben van fundamenteel belang voor de effectieve realisatie van bedrijfsstrategieën. De belangrijkste factoren zijn de duur en de kosten van het woon-werkverkeer, het vermogen om in een verscheidenheid aan werkruimtes te werken en het aanbieden van een hoogwaardige IT-infrastructuur.

Bedrijven die op zoek zijn naar toegang tot enorme wereldwijde talentpools zullen open moeten staan voor nieuwe modellen van samenwerking met specialisten. Volgens Accenture zullen in de komende vijf jaar on-demand arbeidsplatformen als een van de belangrijkste drijfveren voor economische groei naar voren komen. Staffing Industry Analysts signaleert dat de Human Cloud zich snel uitbreidt in de hogere marktsegmenten van de onderneming. Die ontwikkeling voltrekt zich vooral in regio’s die het meest te kampen hebben met schaarste aan talent en wordt aangejaagd door het streven van grote bedrijven naar een grotere flexibiliteit in het personeelsbeheer en toegang tot enorme wereldwijde talentpools.

Een van de voornaamste skills die je als individu nodig hebt om te overleven in de digitale tijd is om ‘street smart’ te zijn

De grootste uitdagingen liggen uiteindelijk op het niveau van het individu. Ade McCormack, directeur van The Digital Readiness Institute, zegt dat een van de voornaamste skills om te overleven, of om te floreren in de digitale tijd is om ‘street smart’ te zijn. “In de pre-industriële tijd overleefde je niet als je niet street smart was. In veel opzichten keren we terug naar die tijd. De structuren en zekerheden van het industriële tijdperk storten in. In veel opzichten zullen ons verstand en ons vernuft bepalen of we in de wedstrijd blijven”, stelt hij.

 


Het Future of Work Report van Talent Alpha bevat commentaren, inzichten en advies van expert partners, waaronder HAYS, KKS Savills, Transformant, The Digital Readiness Instute en de Labour Mobility Initiative Association.


 

Redactie / Rédaction / Editors NextConomy Bekijk alle berichten van NextConomy