"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

“Je moet net heel authentiek zijn”

“Net door voor een niche te kiezen, kan ik me echt verdiepen in de materie en zo meerwaarde bieden”, zegt freelancer Evelyne Sinnaeve. Zij profileert zichzelf als expert employer branding en interne communicatie. “En binnen mijn niche beperk ik me fel tot louter communicatie.”

“Zes jaar nadat ik afstudeerde in de richting communicatie kreeg ik de kans om corporate communications manager te worden”, steekt Evelyne (Employer Branding DELSI) van wal. “Die functie bestond toen nog niet waardoor ik die zelf kon vormgeven. Daar is mijn liefde voor human-to-human communicatie ontstaan.”

Wat is employer branding of werkgeverscommunicatie precies?

Evelyne: “Je communiceert binnen een organisatie over de visie, de projecten, de successen, de waarden … Je helpt de werkgever om zijn verhaal te vertellen waardoor de medewerkers weten wat er van hen verwacht wordt om de doelstellingen te halen. Door die communicatie voelen zij zich ook beter geïnformeerd en geëngageerd.”

“Werkgeverscommunicatie verloopt heel authentiek. Dat is trouwens mijn stokpaardje. Je moet net heel authentiek zijn. Alleen zo kan je nieuw talent aantrekken én houden. Mijn uitgangspunt is dan ook: Magic happens when people find their dreamjob.”

Je bent nu twee jaar freelancer, waar vind jij jouw klanten?

“Voornamelijk via LinkedIn waar ik regelmatig post. Zeker omdat mijn verhaal redelijk uniek is. Employer branding is in ons land nog heel fel pionierswerk. Ik krijg vaak de vraag wat het precies inhoudt. Het is deels mijn missie om dat uit te leggen aan bedrijven.”

“Ik combineer freelanceopdrachten met projectwerk. Ik ben bij bijna alle grote bureaus aangemeld. Via LinkedIn probeer ik in contact te komen en op de radar te blijven van HR-managers. Doordat ik in een niche werk, komen mensen vaak via via bij mij terecht.

Anderzijds ga ik regelmatig niet op freelanceprojecten in, omdat ze niet passen in mijn vakgebied.”

“Mijn laatste freelanceopdracht was bij een multinational waar de functie nog niet bestond. Door mijn aanpak, kreeg ik de organisatie heel snel mee. Ik kreeg zelfs fanmail van medewerkers. Een jaar later zag ik ook de impact van mijn werk weerspiegeld in de resultaten van de tevredenheidsenquête. Dat is erg leuk.”

Welke voordelen zie jij om je te profileren als een nicheprofiel?

“Ik kan me tot in de details verdiepen in employer branding. Sommige organisaties denken aan werkgeverscommunicatie te doen door de zotste acties te bedenken voor social media. Maar zo werkt dat niet. Toch niet op lange termijn. Ik ga heel strategisch te werk.”

“Zelf vind ik mijn niche ruim, want ik bekijk alle facetten van de candidate experience en de employee journey.”

“Soms krijg ik de vraag of ik kan meehelpen rond engagement, werkgeluk, gezondheid, veiligheid … Dat kan, maar enkel op communicatievlak. Ik ga bijvoorbeeld het engagement van een organisatie niet meten. Ik ga er ook geen plan voor opmaken. Dat doen andere partijen. Ik zorg ervoor dat de boodschap aankomt en impact heeft voor de organisatie en de medewerkers.”

Welke nadelen zie jij om je te profileren als een nicheprofiel?

“Dat ik een beperktere keuze heb in freelanceopdrachten. Ik moet ze wat meer gaan opzoeken. En ik kan ook niet altijd springen van het ene project naar het andere. Daarom dat ik graag verschillende deeltijdse opdrachten combineer met projectwerk. Dat betekent dat ik soms zwaar in overtime ga. Maar die periodes zijn dan een buffer voor als het rustiger is.”

Welke tips heb je voor freelancers die bewust voor een niche willen kiezen?

“Maak zelf een goed overzicht van je talenten en waar je plezier aan beleeft. Kiezen voor een niche is kiezen om continu bij te blijven om je expertise te behouden. Ik volg alle trends en studies, vergelijk die met andere jaren en tracht er vooral mijn eigen verhaal van te maken.”

“Ik werk nu vier jaar exclusief op werkgeverscommunicatie. Ik heb meer dan honderd focusgroepen gedaan. Al die kennis en ervaring combineer ik met theorieën van andere partijen. Die combo maakt me sterk.”

Lees ook:

Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van Nathanella Monsaert