"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Hoe maak je je als freelancer online zichtbaar?

Je bent als freelancer uit de startblokken geschoten. Proficiat! Er staat je ongetwijfeld een boeiend parcours te wachten, bezaaid met interessante opdrachten en leuke opdrachtgevers. Tenminste, als je het goed aanpakt en je voldoende zichtbaar maakt. Want veel freelancers blijven nog te vaak onder de (online) radar en lopen zo heel wat opdrachten mis. Zonde van al dat talent! Maar hoe doe je dat nu, jezelf als freelancer online in de kijker zetten? Een paar gouden tips van experts.

Offline versus online netwerk

Uit het Freelancer Focus Rapport van UNIZO blijkt dat meer dan de helft van de freelancers dankzij hun offline netwerk opdrachten vindt. Via bestaande opdrachtgevers (59 procent), via ex-collega’s (56 procent), maar ook via familie, vrienden en kennissen (36 procent) slagen ze erin het orderboekje te vullen. Daarnaast zijn netwerkevents ook een goede bron voor freelance opdrachten (38 procent).

Slechts 31 procent van de freelancers geeft aan via social media opdrachten te vinden. En toch vallen er online nog meer mogelijkheden te rapen. Vooral in deze coronatijden, waar offline contacten een stuk moeilijker zijn. Het is dus belangrijk om ook dat digitale netwerk uit te bouwen. En dat betekent: zichtbaar te worden.

Focus op personal branding

Voordat je enthousiast aan de slag gaat en jezelf in een grote online zee van concurrenten stort, is het een goed idee om eerst een personal branding strategie uit te stippelen. Want je eigen merk creëren, zorgt ervoor dat je je onderscheidt van je concurrenten. Bovendien gaan opdrachtgevers graag/liever in zee met iemand die ze vertrouwen en leuk vinden. Een goede personal branding is dus noodzakelijk.

Hoe je je brand stevig in de steigers zet? Dat lees je hier.

Online zichtbaar worden: zo ga je aan de slag

Registreer je op freelance opdracht platformen

Er zijn heel wat online platformen waar je als freelancer in contact kunt komen met potentiële opdrachtgevers. Denk maar aan Jellow, GIGHOUSE, Beelance, proUnity,  Wiggli, …

Gouden tip: vul zoveel mogelijk informatie in als je je registreert op een freelance opdrachten platform.

Daan De Bock van GIGHOUSE: “Hoe meer informatie we hebben, hoe beter en sneller we freelancers en opdrachtgevers kunnen matchen. Aangezien we de opdrachtgever telkens een shortlist van maximaal 5 freelancers bezorgen, selecteren we alleen de freelancers waarvan het profiel het meest overlapt met de opdracht. Hoe meer informatie, hoe meer kans dus dat de freelancer heeft om te matchen met de opdracht.”

Concreet betekent dat:

    • skills en tools zo uitgebreid mogelijk invullen
    • hoe ver je wilt reizen voor de opdracht
    • jouw tarief
    • drie referenties doorgeven
    • een persoonlijke biografie schrijven waarin je jezelf voorstelt
    • jouw beschikbaarheid elke week aanpassen

LinkedIn is een niet-verzadigd en plaatsonafhankelijk medium met veel organisch bereik, zelfs tot in de 2de en 3de graad. Dus je valt niet alleen op bij de contacten waarmee je rechtstreeks gelinkt bent, ook bij hun contacten.

Schitter op social media (en vooral op LinkedIn)

Erendiz Ates, LinkedIn-trainer, social mediacoach en keynote speaker: “De grote bottleneck bij veel freelancers is dat ze te veel gefocust zijn op hun opdrachtgevers en opdrachten, en te weinig op het uitbouwen van hun brand. En net daarmee spring je in ’t oog bij opdrachtgevers. LinkedIn is daarvoor hét kanaal bij uitstek. Het is een niet-verzadigd en plaatsonafhankelijk medium met veel organisch bereik, zelfs tot in de 2de en 3de graad. Dus je valt niet alleen op bij de contacten waarmee je rechtstreeks gelinkt bent, ook bij hun contacten.”

Een immens groot bereik dus, en dat maakt de uitdaging om op te vallen nog groter is.

Hoe pak je het aan?

  1. Zorg dat je profiel volledig en up-to-date is én in lijn met je personal brand.
  2. Maak keuzes. Beschrijf in je kopregel wat je concreet voor opdrachtgevers kunt betekenen in jouw domein, of vermeld wat je niche is. Bv. ‘online marketeer’ wordt ‘lead generation via AdWords’
  3. Deel je expertise, durf een standpunt innemen, verkondig je visie. Stop selling, start telling. Daarmee wek je vertrouwen bij potentiële opdrachtgevers.
  4. Denk netwerkgericht. Voeg dus ook de grotere ‘vissen’ toe met een groter bereik.
  5. Toon gericht betrokkenheid/engagement naar je netwerk toe.

Erendiz: “Als je LinkedIn op een goede manier inzet, zul je snel merken dat je netwerk voor jou werkt. En is de kans groter dat je niet alleen meer opdrachtgevers, maar ook je ideale opdrachtgevers aantrekt.”

Meer leads generen via LinkedIn? Dit stappenplan van Erendiz helpt je op weg.

Wat met Facebook en Instagram?

Erendiz: “Ook Facebook en Instagram vormen een essentieel onderdeel in een succesvolle social mediastrategie. Alleen hebben ze een andere outcome dan LinkedIn. Waar je op LinkedIn vooral value kunt delen en daardoor effectief leads genereert, ligt dat bij Facebook en Instagram enigszins anders. Maar dat betekent niet dat deze media nutteloos zijn, integendeel. “

Facebook is prima om brand awareness te creëren bij je doelpubliek, maar ook om aan community building te doen. Er circuleren heel wat Facebookgroepen waar je als freelancer kunt aansluiten. Maar of je daar veel leads zult scoren, is nog maar de vraag. Er worden weleens vacatures gepost, maar de reacties daarop zijn dan weer zo talrijk dat het bijna onmogelijk is om hier op te vallen. Het is belangrijk om in deze relevante groepen waarde te geven, eerder dan jezelf extreem te profileren.

Instagram is dan weer een sterk kanaal om – vooral via de stories – op een laagdrempelige manier waarde te creëren, door je publiek bijvoorbeeld een blik achter de schermen te geven. Zo gaat je trustfactor de hoogte in. Heel belangrijk, want het maakt het allemaal heel herkenbaar en dus toegankelijk voor je potentiële klant.

Kortom: het is een goed idee om op al deze social media in te zetten, zodat je een geïntegreerd social brandingverhaal vertelt dat van begin tot einde klopt.

Bron onderzoek: Liantis/UNIZO

Met dank aan Erendiz Ates en GIGHOUSE