SLUIT MENU

Sébastien Delfosse, de nieuwe managing director van ManpowerGroup Belux: Persoonlijke begeleiding onderscheidt ons van een platform

“Mijn leidinggevenden hebben mij altijd ongelooflijk veel kansen gegeven om te groeien en mij verder te bekwamen. Als CEO wil ik dit ook doen. Kunnen investeren in de ontwikkeling en voortdurende vorming van haar medewerkers is voor een organisatie veruit de beste manier om duurzaam succesvol te zijn!”

Jurist Sébastien Delfosse werd in december ’21 managing director van ManpowerGroup BeLux. Hij kwam er in 2012 in dienst en fungeerde sinds 2019 als vice-president People & Culture voor Noord-Europa. Hij omschrijft zichzelf als “gepassioneerd door de toekomst van werk en alles wat met de arbeidsmarkt te maken heeft”. Als gedelegeerd bestuurder rapporteert hij voortaan aan de regionale president van de Noord-Europese divisie.


Dit artikel is aflevering 5 van de reeks ‘De CEO spreekt’. Hierin laat NextConomy CEO’s van organisaties aan het woord over hun visie op de toekomst van werk. Hoe zien zij de wereld van werk en de arbeidsmarkt veranderen en hoe spelen ze in op de kansen en bedreigingen? Welke inzichten delen ze?


  1. Ken uw business en uw markten

Sebastien Delfosse praat in zijn allereerste CEO-interview honderduit over Manpower Group.

“Manpower werd in 1948 de wereldwijde pionier van de uitzendarbeid. Sinds de jaren ‘60 groeide de groep via onafhankelijke franchises in diverse Europese landen. Pas in  de jaren ‘90, bij de eerste globaliseringsgolf, werden dat allemaal filialen. De globale meerjarenstrategie en de gestroomlijnde processen lieten wel nog een afzonderlijke aanpak per land toe, op maat van de eigen arbeidsmarkten en regels.”  Bijgevolg blijven de nationale vestigingen vanuit hun oorspronkelijk ondernemend DNA over een grote operationele vrijheid beschikken.

“De essentie van onze dienstverlening is gespecialiseerde arbeidsbemiddeling. Wegens de huidige talentkrapte zitten de kandidaten al enkele jaren “in de driving seat” maar er waren periodes dat het andersom was. Eigenlijk is er nooit een evenwicht tussen vraag en aanbod. Dat maakt het voor ons juist zo boeiend én moeilijk … Want de heilige huisjes van het Belgisch arbeidsrecht zijn enorm verankerd in het verleden. Het eindeloopbaandebat raakt niet opgelost, arbeidsmobiliteit blijft een moeilijke, flexibiliteit is nog steeds geen evidentie en het elders succesvolle concept van ‘flexicurity’ is hier nooit doorgebroken.” Als lid  van het uitvoerend comité van de World Employment Confederation (WEC) is hij alleszins begaan met sociale innovaties die een beter evenwicht tussen het sociale en het economische beogen.

De heilige huisjes van het Belgisch arbeidsrecht zijn enorm verankerd in het verleden.

  1. Denk digitaal

Ook bij Manpower Group is iedereen doordrongen van de voordelen van de efficiënte digitalisering van alle interne processen. “Op het vlak van zoeken, publiceren, (pre-)selecteren, contacteren en betalen liggen er nog zo veel productiviteitswinsten voor het rapen. Denk bijvoorbeeld aan een AI-systeem dat duizenden kandidaten tegelijk een sms-oproep kan sturen, denk aan tools om alle databases, ja ook die van Indeed, LinkedIn, Monster en Stepstone, te doorzoeken naar geschikte profielen.” Maar die automatiseringen zijn nooit een doel op zich. “Zo kunnen onze consulenten voor de volle 100% op het menselijke contact focusseren. Die persoonlijke begeleiding onderscheidt ons van een platform.”

Sébastien Delfosse vervolgt: “We moeten ook inpraten op HR-managers die nog altijd van die ene perfecte kandidaat dromen: de meertalige “witte raaf” met een pak extra kwaliteiten. Of ‘de jonge expert met ja-aren ervaring’.  Wij willen helpen om bij elke vacature correcte competenties en realistische voorwaarden te bepalen.”

 Wij willen helpen om bij elke vacature correcte competenties en realistische voorwaarden te bepalen.

“In onze persoonlijke langetermijnrelatie met kandidaten kijken wij ook naar hun opleidingsnoden. Via ons ‘MyPath®-programma’ investeren wij in persoonlijke groeikansen via vaardighedenontwikkeling en loopbaanbeheer. Want we weten allemaal dat sommige jobs definitief verloren zullen gaan en dat er andere jobs, die we nu nog niet kennen, zullen opkomen. Met deze grote en vooral immateriële investering kunnen wij mensen de juiste tools bieden om bijvoorbeeld over te schakelen naar andere sectoren.”

  1. Blijf vooruitdenken

Bij elke vooruitblik valt de algemene acceleratie meteen op. “De veranderingen op het vlak van demografie, technologie, robotisering, individualisering… verlopen steeds sneller. De grote kloof tussen de gevraagde competenties en die van de minder goed opgeleide mensen baart ons zorgen. Zijn onze arbeidsmarkt en informatiemaatschappij voorbereid op de uitdagingen die de vergrijzing en de verdere automatiseringen voor ons in petto hebben? Hebben onze sociale partners voor een toekomstgerichte aanpak gekozen?”

Anderzijds stemt het ons hoopvol te mogen vaststellen dat de jonge generatie echt kiest voor bedrijven met een duurzame ‘purpose’.  “Onze bedrijfsmissie en visie rond duurzame jobs zijn belangrijker dan ooit. De Amerikanen leren ons ook dat grote uitdagingen ook unieke opportuniteiten bieden.”

Devies

“Wij werken serieus aan onze doelen zonder onszelf al te zeer ‘au sérieux’ te nemen.” Fouten maken mag, je kan er alleen maar uit leren. Of om het met Churchill te zeggen: “All men make mistakes,but only wise men learn from their mistakes.”

Fouten maken mag, je kan er alleen maar uit leren.

Over ManpowerGroup

Het Amerikaanse en op de New Yorkse beurs genoteerde Manpower bedient vandaag wereldwijd ruim 400.000 klanten onder het motto ‘Innovatieve oplossingen voor HR en de wereld van werk’. Het gaat niet enkel om uitzendarbeid en rekrutering maar ook om IT-consulting, MSP, RPO, staffing, outplacement en andere ‘career services’. Vanuit wel 80 landen  waaronder uiteraard België en Luxemburg zoeken de ruim 28.000 consultants en andere medewerkers de geknipte kandidaat  voor zowel interim jobs als vaste betrekkingen in alle mogelijke specialisaties of sectoren. ManpowerGroup overkoepelt in België en Luxemburg de 4 globale merken Manpower, Experis, Talent Solutions en Right Management. Maar in België heeft men ook enkele die zich beperken tot de lokale markt zoals Stegmann, Jefferson Wells en Futurskill.

Philip Verhaeghe is een onafhankelijk governance adviseur en een freelance redacteur over ondernemerschap en bestuur voor vakbladen, bedrijven en organisaties. Onderzoekt zowel de nieuwste trends als de klassieke uitdagingen die het verschil kunnen maken in de bestuurskamer of het directiecomité. Is als freelance redacteur ook actief voor onder meer Bestuurder”, “Guberna” en “Etion”. Werkte als algemeen secretaris voor VKW, het Instituut voor Bestuurders, Corgo en RNCI. Bekijk alle berichten van Philip Verhaeghe