"Exploring the future of work & the freelance economy"

Help! Ik vind geen opdrachten meer

Na enkele drukke maanden of jaren, val je als freelancer opeens zonder opdracht. Wat kan je doen om zo snel mogelijk uit die situatie te komen? We vroegen het aan business development manager bij Gighouse Melanie Deblanc, marketing officer bij proUnity Diego Wauters en ceo bij Jellow Mark Willems.

Sinds enkele maanden slaag je er als freelancer maar niet in om een opdracht te pakken te krijgen, daar waar je voorheen van de ene uitdaging in de andere rolde. Hoe pak je dat aan? En welke kanalen zijn interessant om nieuwe klanten te vinden?

Vergeten zoeken

“We merken inderdaad dat sommige freelancers vergeten uit te kijken naar een volgende opdracht wanneer ze druk aan de slag zijn. Dan schrikken ze, na het afronden van de laatste opdracht, dat hun agenda blanco is. Ze beseffen pas dan dat ze het vergeten zijn om uit te kijken naar een volgende klant”, bevestigt Melanie.

Lees ook: De opkomst van het freelanceplatform

Marktplaatsen

“Wed steeds op verschillende paarden. Sta altijd open voor nieuwe opdrachten. Een project kan vervroegd stoppen en je hebt nooit de garantie dat de volgende klant klaar staat”, adviseert Mark. “Registreer je dus op zoveel mogelijk platformen en meld je bij zoveel mogelijk bureaus aan zodat de stroom aan opdrachten niet opdroogt.”

Lees ook: Fris HR-platform proUnity groeit als kool

Dat betekent misschien dat je workload soms wat zwaar is, maar als je steeds consequent en eerlijk communiceert, zal dat nooit een groot probleem vormen. Zowel bij GIGHOUSE, Jellow als proUnity kan je aangeven of en wanneer je beschikbaar bent. “Handig voor jou en potentiële klanten”, zegt Mark.

Lees ook: GIGHOUSE ontwikkelt digitaal matchingplatform met cultural fit

“Kies voor een marktplaats dat duidelijk omschrijft wat de opdrachtgever wil, wat je taken zijn, hoeveel ervaring je moet hebben voor het project, de periode, vereiste talenkennis … Niets is zo frustrerend om te solliciteren voor een project zonder echt te weten wat de opdrachtgever wil”, vult Diego aan.

Lees ook: Samenwerken met een recruteringsadviseur: 11 redenen

LinkedIn en federaties

“Veel jobboards, waaronder proUnity, posten hun jobs op LinkedIn. Dat is interessant om te volgen zodat je ziet wat er in de markt leeft. Maar het is ook een goed idee om de federaties in je sector te volgen. Vaak publiceren zij de vacatures van hun leden op hun website”, tipt Diego.

Lees ook: Enkel een gestructureerd LinkedIn-profiel volstaat niet om gevonden te worden

Toon je expertise

“Als freelancer is het noodzakelijk om je te profileren in een niche. Kies één ding waar je heel sterk en gepassioneerd in bent. Dat past niet altijd in de winkel van de freelancer. Zij zien zichzelf vaak als een generalist. Maar door jezelf juist te positioneren als een expert, win je het vertrouwen van de opdrachtgever”, duidt Melanie.

“Treed ook als een expert naar buiten en zorg ervoor dat je verhaal overal eenduidig is: op je LinkedIn-profiel, op social media en op netwerkevents. Alleen zo vormen de mensen het juiste beeld over wie jij bent en wat je doet. Met als pluspunt: omdat je verhaal zo rechtlijnig is, maak je het voor hen gemakkelijker om je aan te bevelen aan anderen”, besluit Mark.

Lees ook: Je freelancenetwerk uitbreiden in 9 stappen