Samenwerken met een recruteringsadviseur: 11 redenen

Reynald Bourdeaux door
Geen reacties
Samenwerken met een recruteringsadviseur: 11 redenen

Waarom zou je als freelancer of opdrachtgever samenwerken met een recruteringsadviseur? Correcte betaling, toekomstadvies ‘op jouw maat’ en betere projectmogelijkheden zijn enkele voordelen die zij bieden. Een overzicht.

Welke meerwaarde heeft een adviesbureau of recruteringsadviseur voor freelancers en opdrachtgevers? “Enerzijds willen we voorkomen dat onze freelancers een dag zonder werk zitten en anderzijds adviseren we klanten welke profielen ze nodig hebben”, vertellen manager Ivan Lacatena en Marie Degreve, associate sales team lead IT bij Progressive Recruitment.

“SThree is geen broker, maar een consultant agency of een adviesbureau”, steekt Ivan van wal. “Het verschil? Een broker focust zich vooral op de operationele aspecten bij de inhuur van extern personeel zoals het afnemen van interviews, afsluiten van contracten of de betalingen. Een consultant agency voert diezelfde taken uit, maar geeft daarbij advies op maat zowel aan de freelancer als aan de opdrachtgever.” Hieronder zetten ze de voordelen op een rij die opdrachtgevers en freelancers genieten wanneer ze samenwerken met een consultant agency.

Voordelen opdrachtgevers

  1. Screening. Adviesbureaus nemen de screening van kandidaten volledig op hen. In ons land zijn er bijvoorbeeld 50.000 freelance IT-consultants. Om daar als klant op eigen houtje zelf het juiste talent tussen te vinden,… recruteringsadviseurs analyseren in zijn plaats de markt, selecteren de beste profielen en presenteren de klant drie tot vijf cv’s.
  2. Eisenpakket. Veel opdrachtgevers zoeken naar een schaap met vijf poten. Het is de taak van het bureau om hen duidelijk te maken dat dat niet mogelijk is. Door open vragen te stellen aan klanten, beseffen ze dat hun eisen vaak te hoog liggen. Is het absoluut nodig dat de freelancer die hij zoekt perfect drietalig is? Moet hij echt acht jaar ervaring hebben? Is vijf niet genoeg? Het profiel dat het bureau opstelt, is doorgaans veel realistischer dan wat de klant eerst wenste zonder aan de haalbaarheid van de opdracht te raken.
  3. Dure technologie. Wanneer een klant een nieuwe technologie implementeert, dan weet het adviesbureau hoeveel freelancers hiermee kunnen werken en wat hun tarieven zijn. Op basis van die informatie kan de klant het globale kostenplaatje van de implementatie berekenen. Blijkt de kostprijs te hoog, onder meer omdat te weinig freelancers met die technologie werken, dan kent het bureau vaak andere opties.
  4. Soft skills. Wist je dat in 85% van de gevallen waarin de samenwerking tussen een freelancer en de opdrachtgever misloopt, dit te wijten is aan het ontbreken van bepaalde soft skills om het project optimaal uit te voeren? Omdat recruteringsadviseurs de kandidaten op voorhand screenen en de klant persoonlijk ontmoeten, bieden zij een verhoogde kans op een perfecte match. Op alle vlakken. En mocht een samenwerking niet vlot verlopen, dan kunnen ze altijd een andere freelancer naar voor schoven, uiteraard na een grondige analyse van waar het precies fout liep. Doorgaans is er een andere oplossing mogelijk.
  5. Jobs creëren. Klanten kunnen freelancers inschakelen voor korte, vaak drukke periodes. Door hen hierin te adviseren, creëren adviesbureaus extra jobs.

Voordelen freelancers

  1. Voorbereiding. Adviesbureaus helpen freelancers die net gestart zijn, met het opstellen van hun cv, hun portfolio en met de voorbereiding voor een interview.
  2. Up-to-date blijven. Freelancers zijn zeer gegeerd net omdat klanten van hen verwachten dat ze de laatste technologieën kennen. Daarom zoeken adviesbureaus voor hen projecten die de nodige opportuniteiten bieden.
  3. Helicopterview. Welke technologieën gebruiken klanten? Welke projecten hebben ze en welke profielen gaan ze in de toekomst nodig hebben? Adviesbureaus weten perfect wat er in de sector leeft en aan welke tendensen die onderhevig is. Die informatie geven ze door aan freelancers zodat zij hierop kunnen inspelen.
  4. Correcte facturatie. Adviesbureaus betalen de freelancers correct, ook al heeft het bureau nog geen geld van de klant ontvangen. De freelancers zijn altijd zeker van hun inkomen voor elke dag dat ze gewerkt hebben.
  5. Correcte prijsbepaling. Vooral nieuwe freelancers weten niet altijd goed welke prijs ze moeten vragen voor hun werk. Vanuit hun expertise biedt de recruteringsadviseur de nodige ondersteuning.
  6. Moderator. Om de maand of elke zes weken houdt de recruteringsadviseur een evaluatiemeeting met de freelancer en de opdrachtgever. Zo kunnen ze bij vragen of problemen meteen ingrijpen.

Hoe contact opnemen met een recruteringsadviseur?

“Geïnteresseerde freelancers die met ons willen samenwerken vinden ons meestal via onze advertenties op LinkedIn. Vaak merken we op LinkedIn dat één van onze freelancers een andere aanbeveelt. Daarnaast organiseren we regelmatig events waarop onze freelancers een plus one meebrengen. En uiteraard zijn we ook bereikbaar via mail en telefoon”, zegt Marie.

“Interessante kandidaten nodigen we uit op ons kantoor voor een eerste kennismakingsgesprek. We stellen dan enkele basisvragen over welke projecten ze willen doen, over welke technische vaardigheden ze beschikken en waar ze willen werken.”, sluit Ivan af.

Over de auteur
Reynald Bourdeaux

Over Reynald Bourdeaux

Over 12 years’ experience in the STEM staffing industry.
I am driving projects that impact business performance, operational efficiency and staff retention.
I am currently responsible for enabling and embedding Innovation within SThree and developing an intrapreneurial culture.

Bekijk alle berichten van Reynald Bourdeaux >

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *