"Exploring the future of work & the freelance economy"

Co-worken biedt freelancers meer dan alleen een werkplek

Begin 2019 zullen bedrijven, werknemers, zelfstandigen EN freelancers volop kunnen kennis maken met Workero. Dit wordt een nieuwe community en een digitaal platform voor innovatie en co-creatie. Workero wil ook het gebruik van leegstaande werkruimtes in Belgische bedrijven optimaliseren. Meer mobiliteit qua werkplekken en meer interactie tussen bedrijven en professionals, daar gaat het om.

App in aantocht

Workero.com heeft nu al verschillende locaties aan boord, zowel bij externe bedrijven als bij de structurele partner Interoffices van CEO Dirk Paelinck zelf. Interoffices is overigens het grootste privé-netwerk van business centers en co-workings in België.

Maar de app die alles moet faciliteren is nog maar in beperkte kring uitgebracht. Momenteel zijn Dirk Paelinck, COO Thierry Vermeiren en hun team druk bezig met een grondig proefproject bij enkele grote klanten. Alle technische, organisatorische en praktische modaliteiten van hun “Game Changer” in kantoorbeleving en mobiliteit worden er uitgetest.

Het gaat alleszins de goede kant uit. Recent kreeg Workero van de Europese Commissie het bericht dat hun innovatief project de eerste fase van het Horizon 2020 programma goed heeft afgerond en aan fase 2 mag beginnen. Inderdaad, Workero is van de weinige Belgische KMO’s die momenteel “SME-instrument”- steun krijgt van de European Innovation Council.

Werkplek plus

Het basisidee is nochtans doodeenvoudig: de app van Workero staat open voor alle belangstellende bedrijven: van kmo tot multinational. Zij kunnen hun leegstaande kantoorruimte – van enkele bureaus tot een volledige verdieping te huur aanbieden, voor een korte (1 uur) of een langere tijd (1 jaar). Via dezelfde app kunnen zelfstandigen, werknemers van andere bedrijven of freelancers en consultants hun werkplek – waar en wanneer het hen het best uitkomt – online boeken en meteen ook betalen.

Deze corporate co-workingformule biedt bedrijven de kans om minstens een deel van de kantoorkosten te recupereren. De ruimte en de nodige voorzieningen zijn er toch… Freelancers en anderen kunnen zich zo nog flexibeler organiseren.

Waarom zou je als freelancer geen werkplek zoeken bij een bedrijf waar je business-opportuniteiten ziet?

Eens Workero zijn booking app en community gelanceerd heeft zal elke freelancer via dit platform dus vlot en snel een desk, een vergaderruimte of een private office kunnen boeken bij één van de aangesloten bedrijven. Eind 2019 wil Workero een gespreid netwerk verzekeren van minstens 100 bedrijvenlocaties in heel België. Thierry Vermeiren gelooft rotsvast dat de nieuwe generatie van flexibele, gedecentraliseerde en mobiele kenniswerkers zal kunnen werken waar en wanneer ze willen: de ene dag ergens in Brussel, de andere dag in Gent of Antwerpen. Ze willen geen uren meer verliezen in de file. “Waar je bent is waar je werkt”  luidt het devies. “Zoals de grenzen van plaats en tijd vervagen, verandert ook de traditionele werkomgeving.”

Matching en kennisdeling

Workero wil van meet af aan echter meer zijn dan de zoveelste ‘co working space-keten’ en meer doen dan enkel lege kantoorruimten vullen. De interactie tussen bedrijven en mensen is cruciaal. “We willen de co-creatie, kennisdeling en innovatie aanzwengelen. Net daarom hebben wij John van der Linden, de voormalige Global Innovation Manager van P&G, aangetrokken”. Hij zal Workero begeleiden naar een ‘innovation community’ van bedrijven en freelancers die via de app of ter plaatse kennis kunnen delen en samenwerken. Via die app (gelinkt aan LinkedIn) kan het bedrijf innovatieve ideeën uitschrijven naar de zgn. ‘Heroes’ (freelancers, bedrijven en consultants) met kennis en ideeën die het bedrijf sterker kunnen maken. En waarom zou je als freelancer of start-up eens geen werkplek boeken bij een interessant bedrijf? “Stel je een startup voor die actief is in consumer goods? Via Workero kan deze achtereenvolgens bij diverse multinationals intrekken…”  Als je het dus een beetje handig aanpakt kan je zo een interessant professioneel netwerk opbouwen en nieuwe kansen grijpen.

Hoe uniek is dit concept? ” Om werkplekken te verhuren zijn er al tientallen boekingsites. Social media, WhatsApp, LinkedIn… het bestaat allemaal al. Maar wij  hebben dat allemaal gecombineerd met onze kennis in vastgoed. En dankzij onze relaties kunnen wij ook echt grote ondernemingen mobiliseren om actief mee te doen. Dat maakt ons uniek. De mensen komen dus niet in één of andere hippe of dure co-working terecht maar in een professionele werkomgeving.” legt Vermeiren uit. Maar over de prijszetting en het definitieve verdienmodel zelf wil hij nog niets kwijt.

De toekomst van freelance werken?

“Onze toekomst is er een van samenwerking. Door de deuren te openen voor mensen van buitenaf, creëren bedrijven niet alleen een hub voor talent en nieuwe zakelijke opportuniteiten. Ze moedigen hun eigen mensen ook aan om andere bedrijven te ontdekken, nieuwe synergieën op te zetten en hun eigen werkgeluk te creëren.”

Philip Verhaeghe is een onafhankelijk adviseur en een freelance redacteur voor vakbladen, bedrijven en organisaties. Focusseert op ‘ondernemen’ in al zijn vormen: van de legaltech start-up tot en met maatschappelijk verantwoord investeren. Onderzoekt zowel de nieuwste trends als de klassieke uitdagingen die elke dag opnieuw het verschil kunnen maken in de bestuurskamer of het directiecomité.

Is als expert ‘deugdelijk bestuur’ verbonden aan Etion en Toolbox. Werkte als algemeen secretaris voor VKW, het Instituut voor Bestuurders, Corgo en RNCI.

Always in for a game of chess or a tweet.

Bekijk alle berichten van Philip Verhaeghe

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *