SLUIT MENU
GDPR

GDPR: wat kan je in extremis nog doen? Tips van onze experts!

Over een maand treedt de Algemene verordening Gegevensbescherming (GDPR) in voege. Is je zaak hier al volop mee bezig? Of nog niet? Adviseurs Natasja Engels en Catherine De Caluwé geven enkele tips zodat je tegen 25 mei 2018 er klaar voor bent.

Communiceer eerlijk en transparant, dat is de gouden raad van juridisch adviseur bij Federgon Natasja Engels en sales operations business partner bij SThree Cathérine De Caluwé. Ze geven enkele cruciale tips zodat je onderneming tegen volgende maand GDPR-proof is.

Intern

Overzicht. Maak een overzicht van alle persoonsgegevens die je opvraagt en hoe en waar je die verwerkt in je onderneming.

Bestaande database.Allicht heb je al een bestaande database met gegevens van kandidaten, leveranciers,… Heb je alle gegevens echt nodig? Check alles.

Procedures. Stel een actieplan op met alle stappen die je onderneemt om je organisatie GDPR-proof te maken. Stel ook een procedure op met welke acties je gaat uitvoeren bij problemen zoals een datalek.

Communicatie

Toestemming vragen. Wil je nieuwe gegevens implementeren in je database, vraag dan uitdrukkelijke toestemming op je website, mailverkeer,…

Transparant. Vraag je gegevens op, vertel dan ook meteen wat je met die info doet in begrijpelijke taal en wat de rechten zijn van de dataleverancier.

Personeel

Teamwork. Stel een team samen dat zich de komende weken buigt over de implementatie van de GDPR in je bedrijf. Onthaal in je team mensen uit verschillende afdelingen zoals HR, IT en financiën zodat je alle acties van alle afdelingen duidelijk in kaart kan brengen.

Rechten betrokkenen. Recht op info, overdraagbaarheid, vergetelheid, … Dataleveranciers genieten door de GDPR heel wat rechten. Maak je medewerkers er attent op dat die rechten bestaan en hoe ze het best reageren wanneer ze hierover vragen ontvangen.

Stappenplan. Merk je dat je medewerkers nog niet echt bezig zijn met de GDPR? Stel dan een takenlijst op met deadlines voor de komende weken zoals mailboxen legen of bestanden met data verzamelen. Stel meteen ook een handleiding op met alle vragen en wat-als-scenario’s die je van je medewerkers hoort. En maak hen ook duidelijk dat de GDPR geen keuze is, maar een wettelijke beslissing.

Terugkijken

Kijk hieronder het hele webinar integraal terug:

Slides

Die gebruikte slides kunt u hier nalezen (of hier op slideshare bekijken)

Meer weten?

  • Lees ook: Dit verslag plus opname van een eerder webinar over de GDPR, met alle basis informatie over deze nieuwe regelgeving en de impact op recruitment en inhuur extern talent.

 

Nathanella Monsaert
Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van #Nathanella Monsaert