"Exploring the future of work & the freelance economy"

Hoe maak je de perfecte elevator pitch?

Een elevator pitch is een krachtig instrument voor freelancers. Maar wat is het en hoe stel je de perfecte elevator pitch op? In dit artikel krijg je de antwoorden plus een drietal tips. Maar laat ons beginnen met een definitie.

Wat is een elevator pitch?

Wikipedia vertaalt een elevator pitch als volgt:

“Een elevator pitch, heel soms ook elevator speech genoemd, is een presentatiewijze van een idee voor een product, service of project. De naam geeft de tijdsduur weer waarin een lift van de onderste naar de bovenste verdieping gaat, in ongeveer 30 seconden tot 2 minuten.” – Wikipedia

Oftewel: een elevator pitch is een korte, maar krachtige voorstelling van jezelf.

De elementen van een goede elevator pitch

De vraag is dan: hoe stel je jezelf krachtig voor?

Het antwoord is simpel: geef antwoord op de elementen van een elevator pitch.

Een effectieve elevator pitch zou de volgende vragen moeten beantwoorden:

  • Wie ben je?
  • Wat doe je (oplossing)?
  • Wat is het resultaat (voordelen)?
  • En wat is je hulpvraag?

De antwoorden op deze vragen helpen je sowieso bij jouw positionering.

Voorbeeld: ik ben Jan, een .Net programmeur. Ik help KMO’s en startups in de milieusector met het ontwikkelen van hun milieu verbeterende producten.

Het enige dat nog ontbreekt in deze elevator pitch is een hulpvraag. Maar deze vraag varieert van de persoon wie je voor je hebt of wat je doel is.

Stel dat je op zoek bent naar een nieuwe opdracht, dan ziet je elevator pitch er zo uit:

Ik ben Jan, een .Net programmeur. Ik help KMO’s en startups in de milieusector met het ontwikkelen van hun milieu verbeterende producten. Werk jij of ken jij iemand in de milieusector? Laat hem/haar contact met me opnemen.

Afijn. Je begrijpt wat ik bedoel met een hulpvraag.

Tips voor jouw elevator pitch

Je weet nu uit welke elementen een goede elevator pitch bestaat. Dan is het nu tijd voor een aantal tips zodat jouw boodschap goed overkomt.

  1. Non-verbale communicatie

De inhoud van jouw pitch is slechts één deel. Het andere deel is jouw non-verbale communicatie.

Je houding is erg belangrijk. Want deze straalt meer uit dan jij in 1 minuut kan vertellen.

Probeer je elevator pitch zo ontspannen mogelijk te vertellen met een zelfverzekerde houding van ‘wat is het ergste dat me hier kan overkomen?’.

Op deze manier heb je jouw ademhaling onder controle, ben je ontspannen en straal je zelfvertrouwen uit. Dit helpt om jouw boodschap over te brengen.

Het helpt ook om (in elke situatie) een goede eerste indruk achter te laten.

  1. De verbale communicatie

Vaak verliezen freelancers zich in vakjargon waardoor vrijwel niemand nog begrijpt wie je bent, wat je doet en wat het resultaat is van jouw tussenkomst.

Tenzij dat je James Bond bent is dit niet hetgeen je wenst. Probeer dus in Jip-en-Janneke-taal te spreken. Zo kan je jouw elevator pitch altijd en overal inzetten.

Het liefst met actieve woorden (bvb. ik doe) in plaats van passieve woorden (bvb. misschien).

  1. Oefen je pitch en hou het kort

Om evenwicht te creëren tussen het non-verbale met het verbale moet je jouw elevator pitch regelmatig oefenen. Neem het bijvoorbeeld op en luister het terug.

Je kunt jouw pitch ook vertellen tegen vrienden en familie. Vraag hen dan om eerlijke feedback.

  • Is alles duidelijk voor hen?
  • Klinkt het overtuigend?
  • Hoe ervaren zij het?
  • Wat vinden ze goed en wat juist niet?

Bij het regelmatig oefenen moet je ook de lengte van jouw pitch in de gaten houden. Laat de elevator pitch geen startsein zijn om heel jouw (persoonlijke) verhaal te vertellen. Neen, houd je aan de structuur hierboven en kijk waar het schip strandt.

Als de andere persoon is geïnteresseerd, dan volgt er vanzelf een tweede gesprek.

Jij vindt toch ook niets vervelender als je gesprekspersoon een heel verhaal vertelt, waar je bij het horen van de eerste 3 zinnen al voldoende weet?

Zie voor meer informatie ook het NextConomy dossier ‘Personal Branding‘.

 

Terug naar het overzicht