Een juiste positionering voor jou als freelancer in 3 stappen.
Als freelancer moet je jezelf positioneren. Zonder goede positionering loop je immers opdrachten mis of trek je ‘verkeerde’ klanten aan. Hoe positioneer je jezelf als freelancer? In dit artikel de 3 stappen!
Mark is met +10 jaar een ervaren programmeur. Sinds een aantal maanden is Mark op zoek naar een nieuwe opdracht via een agency. Hij heeft morgen zijn 1ste gesprek. Jan is ook een programmeur. Hij schrijft op zijn website dat hij op zoek is naar een nieuwe opdracht. Nu heeft hij de keuze tussen meerdere opdrachten.
De situatie tussen Mark en Jan is zwart-wit en zegt niets over de kwaliteiten van beide personen. Maar het zegt wel iets over de manier hoe zij zich positioneren.
Waarom een goede positionering belangrijk is. In feite is jezelf positioneren niets meer en minder dan zelfmarketing en dat maakt onderdeel uit van personal branding.
Dit is erg belangrijk als freelancer. Zonder goede positionering loop je immers opdrachten mis of trek je ‘verkeerde’ klanten aan. Een ‘verkeerde’ klant zijn die klanten/opdrachten waar je niet echt gelukkig van wordt, maar die je wel aanneemt om je facturen te kunnen betalen.
Een goede positionering is dus erg belangrijk. Zo kun je kiezen tussen meerdere opdrachten/klanten. Maar hoe zet je jezelf op de kaart?
Hoe positioneer je jezelf als freelancer?
Personal branding is iets waar tijd in kruipt en waar je moeite voor moet doen. Jezelf een goede positionering geven gaat dus niet over één dag ijs.
“The best time to plant a tree was 20 years ago. The second best time is now.” – Chinees spreekwoord
Neem pen en papier en start met de eerste stap voor jouw goede positionering.
Stap 1: zelfonderzoek
Jezelf positioneren als freelancer vereist veel zelfkennis.
Een aantal vragen die je jezelf kunt stellen zijn:
- Wie ben je?
- Waarom ben je gaan freelancen?
- Waar sta je voor (normen en waarden)?
- Wat vind je belangrijk?
- Hoe wil je gezien worden?
- Welk beeld wil je oproepen?
- Wat is jouw meerwaarde?
Weet jij wie je écht bent?
Super, dan is het tijd voor marktonderzoek.
Stap 2: marktonderzoek
Marktonderzoek is de tweede noodzakelijke stap om jezelf te positioneren. In feite is marktonderzoek doen niets anders dan je concurrenten in kaart brengen.
- Wie zijn je concurrenten?
- Welke services bieden zij aan?
- Welke prijs vragen zij daarvoor?
- Hoe communiceren zij?
- Hoe steken zij er bovenuit?
Op basis van bovenstaande vragen kun je nadenken over jouw onderscheidend vermogen (Unique Selling Point). Oftewel: wat wil jij aanbieden tegen welke prijs.
Maar behalve wat je aanbod is, moet je ook nadenken wie jouw ideale klant is.
- Wie is jouw ideale klant/doelgroep?
- Wat kenmerkt jouw ideale klant?
Je ideale klant is die persoon of soort organisatie waar je het liefste voor wil werken. Je wil toch werken voor klanten waar ze jouw expertise echt kunnen gebruiken?
Stap 3: communiceer
Dankzij beide onderzoeken weet je nu perfect welke oplossing je kunt aanbieden en waarom jij de juiste persoon bent om die te implementeren.
In andere woorden: je kunt jezelf een goede positionering verschaffen en deze samenvatten in een elevator pitch.
Voorbeeld: ik ben Jan, een .Net programmeur. Ik help KMO’s en startups in de milieusector met het ontwikkelen van hun milieu verbeterende producten.
Maar deze positionering is kansloos als jouw ideale klant jouw bestaan niet kent. Dus hoe zorg je ervoor dat jouw ideale klant weet dat jij bestaat?
Het antwoord op deze vraag heeft te maken met gerichte communicatie.
- Waar vind je jouw ideale klant (online en offline)?
- Via welk kanaal verkrijgen zij graag informatie? (zie ook deze artikelen over gebruik social media)
- Wat is waardevolle informatie voor hen (business case, blogs of iets anders)?
De antwoorden op deze vragen helpen je om de juiste boodschap te formuleren. Een boodschap die aankomt en resoneert bij jouw ideale klant.
Dus wat ga jij doen om jezelf goed te positioneren?
- Doe zelfonderzoek.
- Doe marktonderzoek.
- Communiceer direct met jouw doelgroep.
Welke tips heb jij nog voor een goede positionering als freelancer zijnde?
LEES ook meer over dit onderwerp in het NextConomy dossier over ‘Personal Branding’.