"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Italië geeft Armani miljoenenboete voor misstanden rond veiligheid en gezondheid van werknemers bij toeleveranciers en onderaannemers

Moderne organisaties zijn wendbare ecosystemen waarin talenten in allerlei contractvormen bijdragen aan het succes van de organisatie. Als opdrachtgever heb je in kader van de ESG wet- en regelgeving ook verplichtingen ten opzichte van werkenden die niet op je eigen loonlijst staan. Voldoe je daar niet aan, dan kan dat grote gevolgen hebben, zo bewijst de boete van 3,5 miljoen euro die het modehuis Armani opliep.

Wat is er gebeurd?

De Italiaanse mededingingsautoriteit (AGCM) heeft het modehuis Giorgio Armani een boete van 3,5 miljoen euro opgelegd. Volgens hen zijn er namelijk misstanden rond veiligheid en gezondheid van werknemers bij toeleveranciers en onderaannemers van Armani.

Volgens de AGCM hebben de bedrijven Giorgio Armani S.p.A. en Giorgio Armani Operations S.p.A. onjuiste en misleidende ethische en maatschappelijke verklaringen afgelegd, die niet duidelijk en accuraat waren.

Onderaannemers

Voor de productie van handtassen en accessoires besteedt Armani een groot deel van het werk uit aan leveranciers, die vervolgens zelf weer onderaannemers inschakelen. Uit het onderzoek blijkt dat bij deze onderaannemers de arbeidsomstandigheden ernstig tekortschieten. Zo werden veiligheidsvoorzieningen aan machines verwijderd om de productie te verhogen, waardoor de gezondheid en veiligheid van werknemers in gevaar werden gebracht.

Ook waren de hygiënische omstandigheden slecht en werden werknemers deels of volledig zwart betaald, wat illegale arbeid betreft. Een opvallend detail uit het onderzoek is dat een medewerker van Giorgio Armani herhaaldelijk de kwaliteitscontrole van de werkplaatsen bezocht, maar dit veranderde niets aan de slechte omstandigheden.


Op 27 november 2025 organiseert NextConomy de derde editie van de Total Workforce Summit rond het centrale thema ‘HR Capabilities for Managing a Blended Workforce’. Een hoogst actueel thema dus! HR-directies, Inkoop Managers van extern talent, Talent Acquisition Managers en bedrijfsleiders van middelgrote – en grote organisaties uit België en omliggende landen zijn van harte welkom om kennis en inzichten op te doen over het beheren van ‘blended workforces’ als talenten ecosystemen. Lees hier alles over de Total Workforce Summit.
Beperkt aantal deelnemers en invite only – Wil je erbij zijn? Stuur een email naar marleen@nextconomy.be en reserveer je zitje.


Misleidende website

Op de website van Armani presenteert het bedrijf zijn waarden op het gebied van ethiek en maatschappelijke verantwoordelijkheid. De mededingingsautoriteit concludeert echter dat deze verklaringen vooral dienen als marketinginstrument om de positieve kijk van het merk te versterken en consumenten te stimuleren bewuste aankopen te doen.

De AGCM benadrukt dat de verklaringen van Armani over duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen dus niet overeenkomen met de realiteit. Dit vormt een schending van de Italiaanse consumentenwetgeving, waarop de boete gebaseerd is. Armani heeft laten weten teleurgesteld te zijn en zal in beroep gaan tegen de opgelegde boete.

Bron: Eindhovens Dagblad

Lees ook:

Redactie / Rédaction / Editors NextConomy Bekijk alle berichten van NextConomy