"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Hoe samenwerken freelancers versterkt

Op een dag schakelde freelance marketeer Britt De Roy een freelance fotograaf in. Dit bleek het begin van een unieke dienst die ze nu aanbieden: social media fotoshoots. Wat is hun geheim voor deze succesvolle samenwerking?

Britt De Roy (e-wijf.) ondersteunt ondernemers en kmo’s in hun online zichtbaarheid. Ze verzorgt websites, nieuwsbrieven, e-mailcampagnes, en social mediakanalen. Af en toe schakelt ze de hulp in van andere freelancers zoals vormgevers en fotografen. “Bij één van mijn opdrachtgevers ontmoette ik een fotografe die bij mij in de buurt woont. Het klikte meteen. Toen een klant me contacteerde voor onder meer een fotoshoot, schakelde ik haar hulp in. De samenwerking verliep zo vlot, dat we bij een broodje, besloten om samen een dienst uit te rollen: shoots gericht op social media-content”, vertelt Britt.

Ik kan rekenen op een breed netwerk, waardoor de klant toch altijd geholpen wordt

Breed netwerk

De meeste freelancers bieden een niche aan. Maar soms ontmoeten ze een opdrachtgever die een project voor hen heeft dat verder reikt dan hun expertise. “Ik zou bijvoorbeeld graag zelf logo’s willen ontwerpen, maar dat talent zit jammer genoeg niet in mij. Gelukkig kan ik rekenen op een breed netwerk, waardoor de klant toch altijd via mij geholpen wordt. Dat is een enorme meerwaarde die ik kan aanbieden.”

Aparte facturatie

“Samen met mijn collega-fotograaf hebben we al een paar fotoshoots gedaan voor klanten. Hoewel we samen werken, stellen we apart een offerte op met onze eigen algemene voorwaarden. Na akkoord van de klant op onze offertes gaan we van start. En nadat de opdracht afgerond is, sturen we elk onze factuur op. Dat klinkt misschien gek werken, maar hierdoor zorgen we er voor dat we alle twee een fair tarief ontvangen. Bij elke opdracht die we krijgen, stemmen we dit op voorhand af. Dat vraagt soms wat denk- en rekenwerk. We communiceren dit duidelijk en transparant naar de opdrachtgever en tot nu toe is dat altijd heel goed gegaan.”

“We zijn wel samen aan het kijken om volgend jaar een pakketaanbod aan te bieden. Misschien omdat potentiële opdrachtgevers mogelijk een alles-in-één aanbod verkiezen.”

“We vragen ook geen commissie op elkanders werk. Dat lijkt me echt niet fijn samenwerken, want dat betekent soms dat een partij zijn of haar tarief moet verlagen. Een gedetailleerde offerte en apart factureren, lijkt me op dit moment het eerlijkst.”

Ik vertrouw erop dat elke freelancer goed werk wil leveren en graag een langdurige samenwerking wil aangaan

Geen zware afspraken

“We hebben onderling nooit zware afspraken gemaakt rond onze samenwerking. Dat heb ik nog nooit gedaan. Ook niet met andere freelancers die ik minder goed ken. Ik vertrouw erop dat elke freelancer goed werk wil leveren en graag een langdurige samenwerking wil aangaan. Ik vind het vooral belangrijk dat er een klik is en dat er niet te veel overlap is tussen de diensten die we bieden.”

Freelancers werken samen

“Door onder meer naar netwerkevents te gaan, heb ik geleerd dat freelancers elkaar willen helpen door tips te geven, hun eigen netwerk open te stellen … Samenwerken is heel normaal in deze community en een enorme meerwaarde voor klanten. Hierbij is open communicatie onderling en met de klant heel belangrijk. Voor de opdrachtgever telt alleen het resultaat, niet wie wat doet.”

Lees ook :

Nathanella Monsaert
Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van #Nathanella Monsaert