Op weg naar een solide Total Talent Management-strategie: hoe pakt Delhaize dit aan?
Op 21 november 2024 organiseert NextConomy de tweede Total Workforce Summit. Tijdens dit event beantwoorden experten veelgestelde vragen over Total Talent Management, terwijl ook bedrijven en organisaties de kans krijgen om beste praktijken over dit thema te presenteren. Een van de ondernemingen die aan bod komt, is Delhaize. Als Workforce Administration & Talent Mobility Manager is Clio Simons dagelijks actief in talentbeheer bij deze toonaangevende retailspeler. Waarom en hoe maakte Delhaize werk van een Total Talent Management-aanpak? Met welke partijen werkten zij en haar collega’s hiervoor samen? En wat is de rol van een Managed Service Provider in dit verhaal?
Het pad richting Total Talent Management – met een zo efficiënt mogelijke inhuur van extern talent als einddoel – startte voor Delhaize in 2018. “Tot dan gebeurde het inhuren en contracteren van externe medewerkers vaak op een te gefragmenteerde manier”, aldus Clio Simons. “Dit proces was tijdrovend, waarbij we bovendien geen helder zicht hadden op een gepaste tarifering van ingehuurde externe profielen. Bovendien werkten we met veel verschillende leveranciers, wat het beheer van een contingent workforce er niet eenvoudiger op maakte. Last but not least stelden we vast dat onze hr-afdeling niet over de specifieke expertise beschikte om dit contingent workforce management goed aan te pakken. Een kritische doorlichting van onze manier van werken was dan ook geen overbodige luxe.”
Intensieve denkoefening
In september 2022 schakelde Delhaize de hulp in van Natascha Hauman, contingent workforce expert en zaakvoerder van ProBuy Expertise. “Ik kreeg de vraag om het inhuurproces van extern talent grondig te analyseren en een oplossing te bieden”, blikt Natascha terug. “Deze denkoefening startte met het identificeren van stakeholders op verschillende niveaus – van hiring managers tot relevante afdelingen zoals legal en finance –, gevolgd door interviews en strategische infosessies om de knelpunten in het inhuurproces te begrijpen. “Het was essentieel om early buy-in te creëren bij de juiste stakeholders. Je wilt dat ze zich gehoord voelen, zodat je hen later kunt meenemen in het geplande veranderingsproces.”
Deze grondige analyse resulteerde in een business case met financiële onderbouwing en verschillende mogelijke oplossingen. Uiteindelijk werd besloten om een Managed service provider met een Vendor Management System (VMS) in te zetten voor het beheer van de externe inhuur.
Op zoek naar maximale flexibiteit
Het implementeren van een MSP bleek de beste keuze voor Delhaize, dankzij de mogelijkheid om zo externe partijen in huis te halen met de nodige expertise om contingent workforce effectief te beheren. Clio legt uit: “De keuze om te werken met een mix van VMS en MSP bood ons de flexibiliteit die we nodig hadden, maar tegelijk ook de gewenste controle over het proces.” Natascha benadrukt het belang van haar onafhankelijke rol tijdens de selectie: “Ik fungeerde als objectieve partij, wat essentieel was om de juiste informatie boven tafel te krijgen zonder belangenvermenging.”
Het rekruteringsbureau Hays, een van de leveranciers die betrokken was bij de implementatie, vulde de rol van MSP in en bood Delhaize een flexibele oplossing die paste bij de unieke hr-behoeften van het bedrijf. Hamid Hajjab, National Director Enterprise Solutions bij Hays, licht toe: “Na het werk van Natascha konden wij gerichter antwoorden geven op de rekruteringsvragen van Clio en haar teams. Doordat zij goed hadden nagedacht over hun behoeftes op het vlak van in te huren profielen, konden we tijdens het tenderproces tijd besparen en tegelijkertijd voorstellen doen die we zelf met vertrouwen konden ondersteunen. Bij onze klanten praten wij trouwens altijd met procurement en hr, en weten we wie de lead neemt. Onze ideale setup is dat beide met elkaar praten, én met ons. Het is immers zo dat procurement vaak in termen van euro’s denkt: wat kost een freelancer, en hoeveel betaal ik een leverancier? Hr focust eerder op talent en neemt in die aanpak ook de bedrijfsdoelstellingen mee.”
Procurement denkt vaak in termen van euro’s: wat kost een freelancer, en hoeveel betaal ik een leverancier? Hr focust eerder op talent en neemt in die aanpak ook de bedrijfsdoelstellingen mee.
Belang van cultural fit
Een van de belangrijkste lessen die uit dit proces naar voren komt, is het belang van een goede cultural fit tussen een externe leverancier van talent en de klant. “Hays begreep onze flexibiliteit en beslissingssnelheid, wat cruciaal was voor Delhaize,” zegt Clio. “Het waren niet alleen de kosten of de service die de doorslag gaven, maar vooral de manier waarop Hays zich aanpaste aan de flexibele wervingscultuur die we binnen onze organisatie wilden behouden.”
Volgens Hamid is het bij Hays van groot belang om niet enkel te focussen op rigide KPI’s, maar ook om ruimte te geven voor de dynamiek van het inhuurproces. “Het gaat om mensen, niet om grondstoffen of goederen. Daarom moeten we ons voortdurend aanpassen aan de fluïde aard van hr-processen bij Delhaize.”
Bij Hays is het van groot belang om niet enkel te focussen op rigide KPI’s, maar ook om ruimte te geven voor de dynamiek van het inhuurproces.
Het belang van continue bijsturing
Na de implementatie van de MSP-oplossing bleef Delhaize haar Total Talent Management-proces bijstellen. Clio Simons deelt een belangrijke les: “We hadden misschien iets beter kunnen inspelen op de overgangsperiode van projectmanagement naar de operationele fase. Want vaak botst het tussen theorie en praktijk, en dan is een langere overgangsperiode zeker welkom.” Toch kijkt Delhaize met tevredenheid terug op de ingeslagen weg, waarbij de samenwerking met ProBuy Expertise, Hays en andere partners ons heeft geholpen om een doelgerichtere en efficiëntere externe inhuur te realiseren.
Lees ook :