SLUIT MENU

Opkomst van workation: België bijna in de wereld top 10

Een groeiend aantal werknemers kiest voor een workation, waarbij zij werken vanuit het buitenland en zo hun vakantie verlengen. De toenemende populariteit van die trend wordt onderschreven door recent onderzoek van Internation Workspace Group (IWG). Oef, Brussel staat op de 11e plaats op de wereldranglijst.

De ‘workation’, waarbij reizigers hun werk vanuit het buitenland voortzetten om hun vakantie te verlengen, is aanzienlijk in populariteit toegenomen. Amsterdam bevindt zich in de top 10 van meest geschikte bestemmingen voor remote werken. België kan trots zijn op de 11e plaats.

Onderzoek van IWG, een aanbieder van hybride werkoplossingen, onderstreept de groeiende populariteit van deze trend. Zo heeft in het afgelopen jaar 88% van de hybride werknemers op afstand gewerkt, en verlengden bijna drie op de vijf (57%) werknemers hun vakantie door vanuit het buitenland te werken.

Werk op afstand populair

Uit het onderzoek komt de groeiende populariteit van de ‘workation’ sterk naar voren. Meer dan tweederde (67%) van de werknemers gelooft dat ze hun werk effectief kunnen uitvoeren vanuit het buitenland, en een aanzienlijke 71% geeft aan dat ze alleen maar een baan zouden overwegen wanneer die flexibiliteit biedt om op afstand te werken, of tenminste een deel van de tijd.

Beste workation-bestemmingen

Amsterdam heeft zich gepositioneerd op de zevende plek in de ranglijst van de 25 beste workation-bestemmingen, voornamelijk vanwege de overvloed aan beschikbare flexibele werkplekken. Met alleen al 19 IWG-kantoren is er voor remote werkers makkelijk een flexibele, inspirerende werkplek te vinden.

De top drie in de lijst wordt bekleed door Barcelona, Toronto en Bejing. De steden werden beoordeeld op negen criteria, waaronder klimaat, vervoer, eten & drinken en internetsnelheid.

Top 11 workation-bestemmingen :

Werk-privé balans grootste voordeel

Uit het onderzoek blijkt dat een verbeterde balans tussen werk en privéleven (76%) het meest genoemde voordeel is van werken vanaf elke locatie. Daarnaast worden ook de mogelijkheid om meer tijd door te brengen met vrienden en familie in het buitenland (52%), geld te besparen door te reizen tijdens daluren (47%) en van langere vakanties te genieten (30%) genoemd als voornaamste voordelen.

Deze trend zal zich verder versnellen: steeds meer bedrijven zullen een workation-beleid omarmen om de balans tussen werk en privéleven van hun werknemers te verbeteren en hun aantrekkelijkheid als werkgever te vergroten

Combineren werk en reizen

Mark Dixon, oprichter en CEO van IWG, zegt hierover het volgende: “Voor steeds meer werknemers biedt hybride werken de mogelijkheid om te werken waar ze het meest productief zijn. En dankzij cloudtechnologie kan dat overal ter wereld zijn, mits er een internetverbinding van hoge kwaliteit beschikbaar is”.

Dixon: “Het is dus geen wonder dat steeds meer mensen het idee omarmen om werk te combineren met reizen, of het nu voor een paar dagen is aan het einde van een vakantie, of voor een paar maanden als digital nomad. Deze trend zal zich verder versnellen: steeds meer bedrijven zullen een workation-beleid omarmen om de balans tussen werk en privéleven van hun werknemers te verbeteren en hun aantrekkelijkheid als werkgever te vergroten.”

België hotspot?

Herinner je je onze 5 voorstellen voor de Belgische arbeidsmarkt? De vierde klinkt als volgt (en ligt dicht bij de trend die door IWG is vastgesteld): België moet (kan) een hotspot voor freelancers worden.

België moet ophouden met klagen over het tekort aan talent. We moeten actie ondernemen. Investeren in opleiding is natuurlijk noodzakelijk, maar het is een te trage oplossing. Het aantrekken van freelance talent uit het buitenland is een doeltreffende en snelle aanvulling voor onze bedrijven. Om dit te bereiken moeten we de infrastructuur en de branding van ons land herzien.

België staat niet bekend als een hotspot voor freelance consultants. Als ons dat lukt, bieden we grote voordelen voor organisaties om het talent te vinden dat ze nodig hebben.

-Marleen Deleu, Director Trends & Insights, NextConomy

Lees verder :

Redactie / Rédaction / Editors NextConomy Bekijk alle berichten van NextConomy