SLUIT MENU

Als we virtueel samenwerken wordt het niveau van engagement vele malen groter

Een virtuele meeting met de avatars van je team, inclusief een 3D-presentatie van het nieuwe bedrijfsgebouw, en daarna even bijkletsen in de virtuele lounge? Voor Pieter Van Leugenhagen is dit geen verre toekomstmuziek. Met zijn bedrijf yondr werkt hij dan ook al jaren in de metaverse, waar hij virtuele werelden bouwt voor bedrijven. De perfecte man dus, om ons een blik te gunnen op de toekomst van werk in een digitaal verrijkte wereld.

Dat technologie in een stroomversnelling zit, mag duidelijk zijn. Zo’n 28 jaar geleden werd Bill Gates nog uitgelachen omdat hij geloofde in de professionele mogelijkheden van het internet. Vandaag telt een bedrijf dat niet online is, nog nauwelijks mee. Gebruikers van het web zijn zelf aanbieders van content geworden via websites en sociale media. We connecteren met het internet via steeds meer slimme apparaten, en ook netwerken doen we via sociale media. En wie is ondertussen nog niet gewend aan online vergaderen en interactief gamen?

De metaverse nodigt ons uit om ook virtueel de handen in elkaar te slaan. “Het gaat om een verderzetting van de huidige manier van werken, maar dan in 3-dimensionele vorm”, vertelt Pieter. “Virtueel samenwerken biedt gigantische opportuniteiten om mensen meer te betrekken; het niveau van engagement wordt vele malen groter. Bellen in 2D-video is prima, maar je kan je wel voorstellen dat dit in een 3D-context veel interessanter wordt – zeker met een grote groep mensen. Door spelletjes als Roblox en Minecraft is de jonge generatie dit level van engagement ook al gewend.”

Hoewel het nog enkele jaren wachten is op de droom van Mark Zuckerberg – een overkoepelende Metaverse waarin onze virtuele en reële wereld perfect in elkaar overvloeien – zijn steeds meer bedrijven al virtueel aan de slag. Hoog tijd dus, om de professionele mogelijkheden van deze evolutie te bekijken.

Digitaal wordt virtueel

Vandaag springen steeds meer entertainers en retailmerken op de kar en bouwen hun eigen wereld uit voor branding op de platformen van de gaming industrie, zoals Roblox of Fortnight. Maar de mogelijkheden zijn veel diverser. Een professionele 3D-omgeving waarin je kan socializen, bijleren en werken is evengoed een metaverse.

Steeds meer bedrijven kloppen dan ook aan bij yondr om virtueel in te zetten op recruitment, learning en events. “Voor HR biedt de metaverse prachtige mogelijkheden. Zo maakten we voor Ikea een virtuele omgeving om een global digital team te onboarden. Voor Coca-Cola bouwden we een metaverse om de innovationlabs van Parijs, Berlijn, Barcelona en Londen virtueel te laten samenwerken. Een ander voorbeeld is PwC met zijn Virtual Park, een metaverse voor recruiting. Daarop organiseren ze events met consultants. Je herkent hun avatar aan de oranje hoodies; ze begeleiden je en laten je kennismaken met de verschillende businessunits, soms spelenderwijs. Zo maken ze je warm voor PwC als werkgever. Als je weet dat de huidige 7 tot 20-jarigen de volgende generatie worden op de arbeidsmarkt, is het belangrijk om op de juiste kanalen aanwezig te zijn met je employer branding.

De engagementsfactor is heel belangrijk. Je onthoudt nu eenmaal alles veel gemakkelijker als je persoonlijk wordt aangesproken en het proces interactief is. Anders ben je gewoon passief aan het luisteren. Je kan praten met anderen, op het tijdstip van het event samen naar de locatie gaan, vragen stellen door je hand op te steken, kennismaken met nieuwe collega’s via een game enzovoort.”

Creëren en innoveren

De meeste bedrijven zien nog te weinig tastbare business value om te investeren in virtuele toepassingen. Onterecht, volgens Pieter. “Je moet de virtuele wereld niet voor alles gebruiken, maar voor sommige toepassingen is het gewoon efficiënter. Je kan virtuele elementen combineren met andere onderdelen, bijvoorbeeld virtuele classrooms met zelfstudie en fysieke workshops. Zo maak je het leerproces veel boeiender. We werken nu eenmaal meer hybride; dit biedt ons nieuwe mogelijkheden om vanuit diverse locaties aangenamer en efficiënter samen te werken.

Het is belangrijk om de markt goed in het oog te houden en alvast eens te experimenteren met je innovatiebudget. Zo kan je bijvoorbeeld eens een virtueel event organiseren waarbij je andere kosten uitspaart, zoals een internationale workshop of beurs. Door te experimenteren laat je je team ook al wennen aan innovatie; niet iedereen is daar even snel mee weg.”

Hoe ver staan we volgens Pieter van de droom van Zuckerberg? “Meta lanceert in oktober een derde mixed reality headset, maar de echte uitdaging is om een gebruiksvriendelijke en stijlvolle AR-bril te maken die je overal kan dragen, als een ‘gewone’ bril. Dat zou de doorbraak op grote schaal mogelijk maken. Maar waar er eerst sprake was van 2023, is het daarvoor nu al 2027 geworden. Het is natuurlijk niet niks om een gewone bril te voorzien van de nodige technologie voor AR. En die bril is niet de enige uitdaging.

In het filmpje van Zuckerberg zie je tijdens een virtuele geschiedenisles Marcus Antonius debatteren in oud-Rome. Iemand moet dat natuurlijk wel realistisch kunnen maken. Dat zal wel nog wat voeten in de aarde hebben. We zullen ook een performanter netwerk nodig hebben. En zo’n metaverse moet ook multi-accessible zijn: niet enkel toegankelijk via een VR-bril maar ook via computers, laptops en mobieltjes. Wij volgen elke evolutie op de voet.”

Benieuwd wat de Metaverse brengt voor bedrijven? Beluister vanaf 9 mei onze podcast ‘The Future of Work’, met Pieter Van Leugenhagen, Maarten Verschuere en Matthias Dobbelaere-Welvaert. 

Lees ook :

USG Professionals is een professioneel staffingbedrijf en een van de grootste hr-dienstverleners in België. Met meer dan 30 jaar ervaring zijn we specialist in de werving, selectie en outsourcing van consultants, freelancers en experten in Talent, Change, Crisis, Legal, Finance, Research & Production, Business Transformation, Digitalisation en ICT. Bekijk alle berichten van USG Professionals