Dankzij digitale toepassingen zijn dagelijkse overlegmomenten met ons remote team een eitje

Remote werken, ver over de grenzen heen, is the future way of work. En voor heel wat organisatie nu al de realiteit, zoals bij het softwarebedrijf Silverfin. Caroline Praet leidt als HR Business Manager de internationale remote-tak van de Gentse scale-up mee in goede banen.

Dat remote werken van meet af aan in ons DNA zit, biedt ons als scale-up veel ruimere toekomstperspectieven 

Silverfin groeide in een paar jaar tijd uit van een start-up naar een veelbelovende scale-up. Het Gentse softwarebedrijf is actief in maar liefst 18 landen, en ‘huisvest’ 27 nationaliteiten en 170 medewerkers. Als scale-up kan dat tellen. Vanwaar die explosieve en succesvolle groei? “Als prille organisatie hebben we van meet af aan ingezet op remote werken, zonder te denken aan grenzen. Letterlijk en figuurlijk”, vertelt Caroline Praet, HR Business Manager bij Silverfin. “Niet alleen omdat we een internationale scope hebben, maar ook omdat we aanvoelden dat we in de war for talent alleen maar beslagen op het veld konden komen als we die geografische barrières lieten vallen. Dat leverde ons een ontzettende voorsprong op.”


Caroline Praet deelt haar inzichten en ervaring als een van de panelleden tijden de Dag van de Freelancer 2021 op 7 oktober 2021. Alle informatie en het programma vind je hier. Kom samen met 250 hr-experten, inkopers van hr-diensten en veel freelancers naar Zemst voor een afwisselend en interactief programma over ‘Goed samenwerken – zo doe je dat!’


War for talent overleven

“Onze core business vereist niet de makkelijkste profielen. Onze software engineers rekruteren we voornamelijk remote, omdat je regionaal en zelfs nationaal snel uitgevist bent in die vijver. Daarom zijn we ook daar snel een internationale koers gaan varen”, gaat Caroline verder. “Onze talent pool werd uiteraard veel groter, we haalden veel meer diversiteit en dus ook veel meer diverse knowhow in huis. Een echte verrijking!”

“Natuurlijk werken we niet puur remote. We hebben kantoren in Gent, Londen en Amsterdam waar medewerkers een aantal dagen per week terechtkunnen, omdat we ook geloven in de kracht van het samenbrengen van mensen. Daarnaast krijgen ze ook de vrijheid om een aantal dagen van thuis te werken. Een mindset die voor vele Belgische bedrijven vaak nog een brug te ver is”, vertelt Caroline. “Onbekend is onbemind natuurlijk, maar als je als bedrijf een duurzame en rendabele toekomstvisie wilt implementeren, eentje die geënt is op groei, zul je er niet onderuit kunnen.”

Als HR Manager is het belangrijk om die veranderingen in de markt te detecteren en te vertalen naar je eigen beleid

Change management

“Change management is een belangrijke pijler in de moderne bedrijfsvoering, en dat zal nog toenemen. De wereld, en dus ook de arbeidsmarkt, is in een transitie. Ook voor de coronaperiode was dat al het geval, maar alles komt nu in een stroomversnelling. Dus als HR Manager is het belangrijk om die veranderingen in de markt te detecteren en te vertalen naar je eigen beleid. De tijd dat HR Managers een puur controlerende en administratieve rol spelen, ligt stilaan achter ons. De boodschap is om mee te denken met de interne en externe business.”

“Door de jaren heb ik ook gemerkt dat dit een invulling is die me veel beter ligt”, aldus Caroline Praet. “Ik heb in mijn carrière alle facetten van de HR-wereld doorlopen, van payroll tot training & development. Heel gespecialiseerd dus. Om dan te beseffen dat ik geen specialist ben, maar eerder een generalist. Uiteraard is het belangrijk om oplossingen uit te rollen, maar ik doe niets liever dan meedenken met processen in een bredere context, om zo Silverfin in zijn geheel te laten groeien. En in dat grotere geheel bekijk ik op welke best mogelijke manier ik het HR-puzzelstuk kan inpassen. Zo hebben we bij Silverfin in de coronaperiode al zeer snel ingezet op wellbeing, want dat speelde echt. Alert daarvoor zijn, is een must in deze functie. En ik merk dat een professioneel netwerk met andere (HR-)professionals me daarin echt helpt. Er is geen betere manier voor mij om markttrends op te pikken.”

Denken in oplossingen

Hoe leid je een uitgebreide remote-tak, verspreid over 18 landen, nu in goede banen? Wat met tijdsverschillen, taalverschillen, wetgeving, tarieven …? “Eerst en vooral is het belangrijk om met een open blik de zaken te benaderen. Bij Silverfin denken we niet in problemen, maar in oplossingen. Dat is een grote sterkte. We hebben een heel inclusieve mindset, en hanteren een open manier van communiceren. Ieders expertise en insteek is waardevol.”

“Puur organisatorisch waken we erover dat de tijdszones maximaal +3/-3 uur zijn, zodat overlegmomenten voor iedereen haalbaar zijn. Naar wetgeving toe stelt zich ook geen probleem. Waar we geen juridische entiteit hebben, bieden we medewerkers een freelance contract aan. Dat is zeer uitgebreid en wettelijk goed uitgewerkt. Die remote medewerkers dienen bijvoorbeeld ook zelf verzekeringen in hun eigen land af te sluiten. Verder bieden we goede en concurrentiële tarieven, die voor iedereen gelijk zijn, ongeacht het land waar men woont. Daarvoor deden we een internationale benchmark.”

Samenhorigheidsgevoel creëren

“Dat heel wat medewerkers van Silverfin niet fysiek op de kantoren aanwezig, vormt geen obstakel voor het samenhorigheidsgevoel”, aldus Caroline. “Dankzij digitale toepassingen zijn dagelijkse overlegmomenten een eitje. En of je nu vaste medewerker bent of een freelancer, iedereen wordt gelijkwaardig mee opgenomen in onze structuur. Zo zijn onze Wellbeing Days er bijvoorbeeld voor iedereen. En om dat samenhorigheidsgevoel te vergroten, organiseren we jaarlijks een Kick-off in Gent, of een gezamenlijke teamtrip. Om zulke zaken op poten te zetten, denken we dus echt helemaal los van locatie of contracttype.”

Wat haar persoonlijke uitdagingen zijn binnen Silverfin? “Silverfin heeft een snelle groei gemaakt. In de eerste fases hebben we een solide structuur gevormd, maar die moeten we nu verder uitdiepen. En daarnaast wil ik graag nog meer inzetten op development om onze medewerkers zo optimaal mogelijk te laten functioneren in ons bedrijf, of ze nu in Gent of in Moskou werken.”

 

Bio

Caroline Praet behaalde in 2002 een Master in de Handelswetenschappen aan de Hogeschool Gent. Daarna startte ze haar carrière als HR Business Partner en HR Project Manager bij TomTom. Vervolgens verdiende ze haar sporen bij Showpad. Sinds 2020 is ze HR Business Manager Benelux bij Silverfin.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *