"Exploring the future of work & the freelance economy"

Wanneer remote onboarding niet langer ongewoon is

Recruitment, talent management, onboarding, … Vele HR-processen worden in deze gezondheidscrisis verstoord. Bij bedrijven waar telewerken in het bloed zit is dit wel minder het geval. Wij ontmoeten Zoubida Belhoussine, Head of HR bij everis, de specialist in digitale transformatie van de NTT DATA groep.

Business as usual … of toch bijna

Toen de lockdown werd aangekondigd maakten Zoubida Belhoussine en haar team zich geen zorgen over de opvolging van hun processen. “Wij beheren verschillende dochterondernemingen vanuit Brussel: Nederland, Frankrijk en Zwitserland. Onze manier van werken geeft ons een zekere ervaring in rekrutering en remote onboarding. Voor ons is het bijna ‘business as usual’. Met het verschil dat de levering van de IT-apparatuur per post niet altijd vlot verliep.”

Remote rekrutering en onboarding is bijna ‘business as usual’ voor ons.

Lessons learned

“Dankzij onze geografische verankering hebben we ook kunnen profiteren van de ervaring van andere dochterondernemingen zoals bijvoorbeeld Italië, waar de lockdown eerder begon. We hadden hierop geanticipeerd door volledige lijsten van onze medewerkers op te stellen en we zorgden voor persoonlijk contact met elke medewerker en elke klant om de haalbaarheid van telewerken te controleren. Zo hadden we een echte voorsprong!” zegt het hoofd van HR. “Het resultaat van deze proactiviteit heeft geleid tot een perfecte symbiose tussen alle partijen.”

Collectieve en individuele onboarding

Tijdens de lockdown was de hoofddoelstelling van het HR-departement duidelijk: zorgen voor permanent contact met de 160 medewerkers en 350 freelancers. Dezelfde doelstelling was van kracht met betrekking tot het onboarden van talent: “Het gaat erom onze bedrijfscultuur te communiceren met nieuwe medewerkers, een duidelijke visie op de structuur te geven en hen effectief voor te bereiden om te starten, zelfs vanop afstand. “Bij everis zijn de maandelijkse onboardingsessies collectief. “De individuele sessies zijn voor talenten waarbij het carrièrepad te veel afwijkt van de doelgroep of die gewoon in een buitenlands kantoor zitten.”

Bij everis zijn de maandelijkse onboardingsessies collectief.

Een cultuur die een verschil maakt

Als Zoubida Belhoussine trots is op één ding, dan is het wel dat ze 98% van het personeel actief heeft gehouden. “We hebben deze score te danken aan de inzet van onze klanten en onze talenten. Onze bedrijfscultuur en de personalisatie van de ervaring van de medewerkers hebben duidelijk het verschil gemaakt, net zoals ons waardevoorstel: een medewerker die rijp genoeg is om te groeien wordt direct ondersteund.”

De rol van HR

In deze periode van relatieve lockdown zijn er veel initiatieven bij everis: dagelijkse koffiepauzes rond TED-talks, virtuele uitwisselingsbijeenkomsten voor medewerkers die met kinderen thuis zitten, interne getuigenissen, video-yogasessies, enz.

Mijn doel is om voor verbinding te zorgen zodat iedereen zich uniek blijft voelen.
Zoubida Belhoussine

“Mijn doel is om voor verbinding te zorgen zodat iedereen zich uniek blijft voelen,” onderstreept Zoubida Belhoussine. “Ja, de rol van HR zal veranderen, de regels zullen flexibeler moeten zijn en voor het evenwicht tussen werk en privé zullen nieuwe sociale indicatoren moeten worden vastgesteld. Dit wordt het nieuwe ‘normaal’.”