"Exploring the future of work & the freelance economy"

80% van de Belgische bedrijven wil aan de slag met Total Talent Management

Om ook in de toekomst voldoende en geschikt personeel te hebben, willen bedrijven aan de slag met Total Talent Management (TTM). Luc De Bolle van Randstad Sourceright: “België heeft zin om te groeien, maar we hebben een achterstand in te halen.”

Uit het trendrapport van Randstad Sourceright (RSR) blijkt dat bedrijven wereldwijd bezig zijn met zaken als krapte op de arbeidsmarkt, gebrek aan technische vaardigheden en manieren om ook in de toekomst geschikt personeel aan te trekken. Eigenlijk komt het erop neer dat iedereen nadenkt over Total Talent Management (TMT), vertelt Luc De Bolle.

De operational director bij RSR België deelt de ontwikkelingen en trends voor de Belgische markt in een interview met NextConomy. “Steeds meer van onze klanten zijn op zoek naar een holistische aanpak van hun personeelsbestand”, zegt hij. “Voor een aantal klanten zijn we daarom bezig met Total Talentoplossingen. Bedrijven willen meer grip op hun totale werkbestand: van vaste werknemers tot uitzendkrachten en freelancers.”

Cruciaal voor de business

De nood is hoog in België, ziet hij. “Ik spreek klanten die zeggen dat hun business stokt omdat ze niet genoeg mensen hebben. Dan komt Total Talent om de hoek kijken.”
Bedrijven moeten meer doen dan mensen vinden en aannemen, legt hij uit. “Je wilt ze behouden, een relatie opbouwen en personeel klaarmaken voor de toekomst. Ze willen het schaarse talent dat ze hebben optimaal benutten. Niet alleen vast personeel, maar ook flex en inhuur.”

Randstad ondervroeg 800 leiders uit de hele wereld over hun strategie op gebied van talent. Op basis daarvan maakten de onderzoekers de Total Talent Readiness Index. Die laat twee dingen zien: in hoeverre bedrijven bereid zijn aan de slag te gaan met TTM, en in hoeverre ze er klaar voor zijn.

“Wat betreft dat laatste hinkt België achterop”, vertelt De Bolle. “Maar de bereidwilligheid is wel groot. 80% van de Belgische leiders wil aan de slag met Total Talent, wereldwijd is dat gemiddeld 75%. België heeft zin om te groeien, maar we hebben een achterstand in te halen.”

Leren van anderen

De Bolle is positief ingesteld: “We zijn geen early adopters, maar dat heeft ook een voordeel: wij kunnen leren van de ervaringen in andere landen.”

Zijn belangrijkste tip voor bedrijven die aan de slag willen met TTM: stel eerst je businesscase vast. “Bepaal wat je wilt bereiken en waar je verbetering ziet. Doe dat niet alleen. Spreek HR- en procurementpartners, nodig eventueel een consultant zoals ik uit om je te helpen.”

De Bolle vertelt dat hij soms gevraagd wordt door HR, soms door Procurement. “We proberen ze altijd samen aan tafel te krijgen, want anders loop je tegen blokkades in het bedrijf. Het gaat namelijk zowel over mensen vinden als onboarden en behouden. En het is in het belang van het hele bedrijf.”

Strategisch belang

Via Total Talent Management hebben HR en procurement veel impact op de bedrijfsvoering, zegt De Bolle. “Het is van strategisch belang om de juiste mensen aan te trekken. Dat bepaalt waartoe het bedrijf in staat is, nu en in de toekomst. Je moet een pool van talent opbouwen. Je kunt niet volgen, je moet leiden.”

Uit het rapport blijkt verder dat leiders wereldwijd nadenken over de toekomstbestendigheid van hun personeel. Ze moeten zorgen dat hun werknemers klaar zijn voor de toekomst. Staat dat voldoende op de agenda in België? De Bolle: “We zijn ons er steeds meer van bewust. Alles verandert: we weten nu nog niet welke jobs er in 2030 ontstaan. Daarom moeten we zorgen dat onze mensen in een leermodus geraken. Continu leren is cruciaal voor bedrijven in de toekomst.”

Plik-plak-plok

Voor de meeste HR-afdelingen is de waan van de dag nog leidend. Ze zijn vooral bezig met wie ze morgen nodig hebben, maar volgens De Bolle loont het om vooruit te denken. “Dat plik-plak-plok bezig zijn met talent, daar moeten ze mee stoppen”, zegt hij. “Vijf jaar vooruit is te moeilijk, maar begin nou eens met volgend jaar. Bedenk welke profielen je in 2020 nodig hebt en hoe je daaraan komt. Natuurlijk kan dat veranderen, maar voorbereiding helpt echt.”

Het is ook belangrijk om de feiten op een rij te hebben, vertelt hij. “Gelukkig is er ook steeds meer data beschikbaar die je als HR in je voordeel kunt gebruiken. Vergelijk inzichten uit de markt met die van je eigen bedrijf. Weet waar je begint en waar je heen wilt, dan kun je tussendoor meten of je op de goede weg zit. Het is een reis: gaandeweg komen de veranderingen. En voor ieder bedrijf is de weg anders. Ik adviseer bedrijven om in elk geval de eerste stappen te nemen. Je moet ermee aan de slag, dat is zeker.”

Het volledige rapport is hier op te vragen.

Redactie / Rédaction / Editors
NextConomy

Bekijk alle berichten van NextConomy

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *