"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Rekrutering: een contactsport met een vleugje AI?

AI hier, AI daar. Een overdosis voor sommigen, maar bij SThree staan deze twee letters voor versterking, veiligheid, geoptimaliseerde matching en de toekomst van de arbeidsmarkt. Rekruteerders worden dus niet vervangen, maar ze veranderen zichzelf eerder. Maak kennis met Real Staffing, een dochteronderneming van SThree.

AI en gegevens: de selectie van talent boosten

Geen AI zonder gegevens. De rekruteringssector voor extern talent omarmt deze kans om zo het verzamelen en analyseren van kandidaten te optimaliseren. “Bij rekrutering draait het om contacten en opvolging. AI automatiseert gewoon de analyse in onze eigen systemen”, legt Diane Liegey, Associate Business Manager bij Real Staffing, uit.

“Wanneer het algoritme overeenkomt met de gegevens en bescherming van de privacy is dit ook een versterking, dankzij de detectie van de effectieve opt-in van de kandidaat.”

Organisaties in het kort

Deze specialiste is goed geplaatst om de positionering van AI in de Life Science sector en bij haar klanten te observeren. Ze onderscheidt twee aspecten, namelijk het wetenschappelijke en backoffice-perspectief. “Het wetenschappelijke perspectief wordt ondersteund door AI in de context van gegevensanalyse. Dit blijft de beste manier om beslissingen te sturen en kennis te verbeteren in onderzoek of therapie. Aan de backoffice-kant kan AI worden gebruikt om processen te stroomlijnen of om het regelgevingsaspect te challengen.”

LinkedIn is een krachtige tool om afspraken en herinneringen te automatiseren. Onze sector richt zich echter niet proactief op deze passieve markt.

Passieve markt zoekt proactieve rekruteerders

Diane is net terug van een LinkedIn-seminarie met een nogal opzienbarende vaststelling: “Sinds het einde van de covid-periode heeft het platform nog nooit zo’n sterke groei gezien in het aantal views van vacatures. Dit fenomeen is verrassend genoeg niet gelinkt met het aantal actieve sollicitaties. In dit geval is LinkedIn een krachtige tool om afspraken en herinneringen te automatiseren. Toch stelt onze sector zich niet proactief op tegenover deze passieve markt. Een gemiste kans.

AI gaat mensen op de eerste plaats zetten en ons een supercharge geven

AI als supercharger voor rekrutering

Je zou je inderdaad de vraag kunnen stellen of AI rekruteerders kan vervangen. Volgens Diane is dit niet het geval. “Hebben rekenmachines wiskundigen vervangen? Hebben computers secretaresses vervangen? Het is gewoon een kwestie van aanpassing, creativiteit …

Philip Lackner, Recruitment Consultant bij SThree, is het hiermee eens: “AI gaat mensen op de eerste plaats zetten, het gaat ons superchargen. We gaan gewoon anders moeten werken.”

Kandidaten zien dit als een kans om hun vaardigheden af te stemmen op de betreffende taken.

AI om de prestaties van een kandidaat te voorspellen?

Diane glimlacht bij de vraag. “We werken met mensen, niet met producten. We zitten in een markt die meer gericht is op ‘potentieel’ dan op ‘vaardigheden’. Voor ons is een referentie navragen nog steeds een prima gewoonte die AI niet zal vervangen.”

Werving geoptimaliseerd door AI schrikt kandidaten niet af. “Ze zien een kans in de kwaliteit van de match tussen hun vaardigheden en de opdrachten.”

GPT met een SThree-saus

Intern is ChatGPT vervangen door een GPT-tool met gesloten circuit. Gegevensbeveiliging is een must, maar bovenal voorziet de oplossing in een echte behoefte. “Het platform is getraind op basis van onze database. We hebben dus een werkende tool die we direct kunnen gebruiken. Dit is een topidee geweest gezien de tijdsbesparing. Sommige collega’s hebben hun prestaties verdubbeld.”

De 3 tips van Diane:

  • Omarm AI om stagnatie te voorkomen. Het is een kans om taken te automatiseren en de resultaten elders te verbeteren.
  • Verwaarloos het ethische aspect van AI niet. Voortdurende opleiding en coaching van het team zijn essentieel.
  • Gebruik de tijd die je bespaart. Zo kun je het advies aan klanten optimaliseren, je aanbod diversifiëren en meer tijd op de werkvloer doorbrengen (waar er kansen op je wachten!).

Wil je meer weten over SThree, klik dan hier.

Jean-François Dinant
Jean-François est Créateur de contenu (freelance of course) et amoureux de Communication. Pour lui, les #RH, le #Nouveau Monde du Travail, l’#Entrepreneuriat et la #Transformation Digitale sont ses drogues durs. Jean-François is Content Creator (freelance of course) en in love met communicatie. Voor hem zijn #HR, de #NWOW, #Entrepreneurship en #DigitalTransformation zijn harddrugs. Bekijk alle berichten van #Jean-François Dinant