"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Freelancer, jij bent de oplossing voor het probleem van je klant

Hoe zorg je ervoor dat je succesvol blijft in de groeiende groep van freelancers? Op de Freelancer Summit 2024 deelden experts tips over het opbouwen van je pensioen, jezelf zichtbaar maken online en het hanteren van de juiste tarieven.

 Volgens het huidige Freelancer Focus-rapport van UNIZO is het aantal freelancers in Vlaanderen met 5 procent gestegen ten opzichte van 2023, tot bijna 180.000. “Ik geloof dat freelancers de dominante groep op de arbeidsmarkt zullen zijn tegen 2030,” opende gedelegeerd bestuurder van UNIZO Oost-Vlaanderen Jos Vermeiren de Freelancer Summit 2024.

Doe gewoon waar je zin in hebt, bouw ervaring op, vergaar kennis, leer jezelf te verkopen en heb vooral vertrouwen in jezelf.

Voor een publiek van 200 aanwezige freelancers overhandigde hij de eerste ‘Freelancer van het Jaar’-award aan Peter Mesotten. Hij is actief als softwarearchitect bij Luminex in Genk, maar combineert dat met andere activiteiten: “Ik run een webshop met hondenartikelen, heb een softwareplatform voor tafeltennisverenigingen en ben ook actief in mobiele apps. Zo heb ik een app ontwikkeld voor mensen die bloedverdunners nemen, zodat ze hun medicatie kunnen bijhouden.”

Aan de aanwezige freelancers in de zaal gaf Peter de volgende tips: “Doe waar je zin in hebt, bouw ervaring op, vergaar kennis, leer jezelf te verkopen en heb vooral vertrouwen in jezelf.”

Spaar voor je pensioen

Als freelancer bouwen we nauwelijks pensioen op. Financieel journalist bij VTM en uitgever van de wekelijkse beursbrief ‘Beurssucces’, Paul D’Hoore, zette de zaal even met de voeten op de grond: “Gebruik de stimulerende maatregelen van de overheid om je pensioen aan te vullen,” luidt zijn advies. Helaas zijn die stimulerende maatregelen beperkt. Spaarboekjes, staatsbonnen, obligaties en aandelen bieden alternatieven om je pensioen aan te vullen, maar je moet wel weten wanneer welk product het meeste opbrengt, afhankelijk van de stand van de economie.

“Onze economie beweegt in een varkenscyclus,” legt Paul D’Hoore uit. “De varkenscyclus is een herhalend patroon waarbij het aanbod van een product of dienst te groot is na een periode van schaarste, en te klein na een periode van overvloed. Dit komt door de vertraagde reactie op prijsveranderingen, wat leidt tot afwisselende periodes van tekorten en overschotten. Deze cyclus is zichtbaar op markten zoals landbouw en de arbeidsmarkt. Je kunt de cyclus onderverdelen in vier fases, waarbij in elke fase een bepaald financieel product aantrekkelijk is om te kopen of te verkopen.”

“Voor wie de financiële markt niet goed kent, kan dit soms lastig zijn om te volgen,” erkent Paul D’Hoore. “Dus als je aandelen hebt en niet weet of je ze moet verkopen of bijhouden, is mijn advies: houd ze gewoon. Op de lange termijn zullen ze winst opleveren.”

 


Bekijk de aftermovie van de Freelancer Summit


Wees mild

“Klanten kiezen voor jou vanwege je expertise én je persoonlijkheid. Maar daar staan freelancers vaak te weinig bij stil,” zegt personal branding-trainer Phebe D’hondt van Vuurwerk. Om jezelf, je waarden en missie goed op de markt te zetten, moet je jezelf door en door kennen. “Voer een mini-onderzoek uit bij vrienden en familie over hoe zij jou zien. Het helpt enorm om een mind-map van jezelf te maken met je talenten, verbeterpunten en carrièreperspectieven.”

Klanten kiezen voor jou vanwege je expertise én je persoonlijkheid.

“Deel stappen uit je journey zodat anderen je leren kennen en vertrouwen. Zorg ervoor dat je dit proces leuk vindt, want alleen zo houd je het vol.”

Hanteer een correct tarief

Ben je overtuigd van je eigen waarde? Die vraag stelt groei-architect in Sales & Management bij Atlas Grow How, Frederik De Waele. Freelancers hebben soms de neiging om een te laag tarief te vragen of korting te geven om een klant binnen te halen. Dat geeft echter het verkeerde signaal, zegt hij.

“Beschouw jezelf als de oplossing voor hun probleem. Wat jij doet is geen kostenpost, maar een investering,” stelt hij. Een lager tarief trekt vaak de verkeerde klanten aan, zoals zeer veeleisende opdrachtgevers, of het kan de indruk wekken dat je de klant bedriegt door korting te geven.

“Dus als een klant zegt dat je te duur bent, antwoord dan: ‘Waar vergelijkt u dat mee?’” 

Wees zichtbaar op LinkedIn

“Op LinkedIn kun je je niet verschuilen achter een logo,” benadrukt social selling-consultant en LinkedIn-trainer Erendiz Ates. Slechts 20% van de freelancers is strategisch actief op het platform. Toch is het relatief eenvoudig om op te vallen: zorg voor een goed ingevuld profiel, connecteer met anderen, deel berichten, geef commentaar en plaats zelf posts, adviseert hij.

Op LinkedIn kun je je niet verschuilen achter een logo.

Dat dit tijd kost, ontkent Erendiz niet. “Elke dag besteed ik een half uur actief op LinkedIn en ik raad elke freelancer aan hetzelfde te doen.”

Tijdens de Freelancer Summit 2024 werd duidelijk dat succes als freelancer draait om een sterke persoonlijke en professionele strategie. Of het nu gaat om het opbouwen van je pensioen, jezelf zichtbaar maken op LinkedIn, of het bepalen van de juiste tarieven: de sleutel ligt in het kennen van je waarde, jezelf goed positioneren en slimme keuzes maken voor de toekomst.

Lees ook :

Nathanella Monsaert
Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van #Nathanella Monsaert