SLUIT MENU

Steeds minder jonge freelancers in België, aantallen in Nederland stijgen

In de afgelopen vijf jaar zijn er steeds minder freelancers jonger dan dertig in België. Het afgelopen jaar was de toename 0,7 procent, waar dat de afgelopen tien jaar gemiddeld 1,3 procent was. Dit blijkt uit de Talent Monitor, een gezamenlijk onderzoek van Intelligence Group en HeadFirst Group.

In de afgelopen vijf jaar zijn er steeds minder freelancers jonger dan dertig in België. Het afgelopen jaar was de toename in het aantal freelancers 0,7 procent, waar dat de afgelopen tien jaar gemiddeld 1,3 procent was. Dit blijkt uit de Talent Monitor, een gezamenlijk onderzoek van Intelligence Group en HeadFirst Group.

In Nederland is het percentage aanzienlijk toegenomen. Daar is het afgelopen jaar het aantal freelancers met 1,7 procent gestegen ten opzichte van het gemiddelde van 1,3 procent. In totaal is 12,4 procent van de arbeidsbevolking freelancer. Hiermee behoort Nederland tot de Europese top, samen met landen als Malta, Slowakije en Litouwen.

België en Nederland veel hoogopgeleide freelancers

Van de Europese freelancers is 39,1% hoogopgeleid. Nederland en België springen daar bovenuit met een bovengemiddeld aantal freelancers die vaker hoogopgeleid zijn. 

Omdat landen met veel hoger opgeleiden in de totale beroepsbevolking ook eerder een groter aandeel hoogopgeleide freelancers hebben, hebben de onderzoekers hiervoor gecorrigeerd. In Nederland is 36,4% van de beroepsbevolking hoogopgeleid, terwijl 48,5% van de freelancers hoogopgeleid is. Dit betekent dat in Nederland hoogopgeleiden oververtegenwoordigd zijn binnen de groep freelancers, met een factor 1,33. België springt hier nog meer bovenuit, met een factor van 1,51. In Europa ligt deze factor op 1,31.

Ouderen domineren freelancersmarkt in Europa

In de Europese Unie is bijna een derde van de freelancers 55 jaar of ouder (31,7 procent). Deze groep is ruim drie keer zo groot als de groep onder de 30 jaar. Het percentage 55-plussers is vooral groot in Zweden (55,1 procent), Duitsland (47,5 procent) en Ierland (46,9 procent). Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group, licht toe: “In deze landen, waar traditionele vaste banen vaak worden geassocieerd met hoge status, kan het freelancersbestaan een laatste carrièrestap zijn of een manier om ruimte te maken voor een nieuwe generatie. Deze trend wordt gedeeltelijk verklaard door vergrijzing, maar ook culturele factoren spelen een rol.”

In de afgelopen tien jaar is het aantal 55-plus freelancers jaarlijks met 1,4 procent gegroeid. De groei van freelancers onder de dertig jaar ging de laatste vijf jaar iets sneller: 1,7 procent per jaar. In deze periode is het aantal jonge freelancers snel afgenomen in België (-3,8 procent). Een daling was ook zichtbaar in Bulgarije, Estland, Letland en Slovenië, daar zelfs met meer dan 6 procent. 

Het hoogste percentage jonge freelancers is te vinden in Malta (14,7 procent), gevolgd door Slowakije, Litouwen, IJsland en Nederland (12,7 procent). Ondanks de toename blijft het aantal jongeren dat kiest voor een zelfstandig bestaan in Europa relatief beperkt in verhouding tot de totale beroepsbevolking.

Stabiele freelancersmarkt in Europa

Europa telt momenteel bijna twintig miljoen freelancers, wat neerkomt op 8,8 procent van de totale beroepsbevolking. Waar de Nederlandse freelancersmarkt al jaren groeit met minimaal 1,4 procent, blijft het aandeel freelancers in Europa redelijk stabiel. In landen als Hongarije en Zwitserland is sprake van aanzienlijke groei, terwijl in landen als Roemenië en Duitsland het aantal freelancers juist afneemt. Griekenland heeft het hoogste percentage freelancers, met bijna 18 procent van de beroepsbevolking. Noorwegen kent het laagste percentage, met slechts 3,8 procent. De verschillen in percentages zijn onder andere te verklaren door culturele voorkeuren voor zelfstandigheid en fiscale regelingen die ondernemerschap in bepaalde landen stimuleren.

Marion van Happen, CEO van HeadFirst Group, zegt hierover: “Deze cijfers bevestigen dat de Nederlandse arbeidsmarkt een unieke positie heeft binnen Europa. Dit inzicht helpt internationale opdrachtgevers die hun wervingsstrategieën willen afstemmen en freelancers die inzicht willen krijgen in de unieke kenmerken van hun vakgebied in Nederland vergeleken met andere Europese landen.” 

Het volledige rapport is te downloaden op headfirst.group

Redactie / Rédaction / Editors NextConomy Bekijk alle berichten van NextConomy