Gespecialiseerde bureaus bieden extra garanties voor zowel freelancer als klant-gebruiker
Uit een studie van Freelancers in Belgium, Open The Box en Accountable blijkt dat 40% van de facturen van freelancers laattijdig of niet betaald wordt. Ruim een kwart van de respondenten bleek nog te wachten op een betaling van 5.000 euro of meer. Federgon breekt een lans voor het samenwerken met gespecialiseerde bureaus, ook wel providers genoemd, die als tussenpersoon tussen freelancer en klant-gebruiker staan om meer zekerheid te creëren voor zelfstandigen.
Waarover gaat het?
Een studie, gezamenlijk uitgevoerd door netwerkorganisatie Freelancers in Belgium, transparantiewebsite Open The Box en boekhoudapp Accountable toonde aan dat ruim 40% van de facturen voor freelancers laattijdig of niet betaald werd. Een kwart van de 220 respondenten was op het moment van de enquête nog aan het wachten op een betaling van 5.000 euro. Het staat buiten kijf dat het aantal freelancers toeneemt. Vorig jaar ging het in Vlaanderen om een recordaantal van 169.964 mensen, wat 33,5 procent meer is dan in 2019.
Meer zekerheid creëren
De onderzoekers geven in hun rapport zelf ook enkele tips voor freelancers mee hoe ze laattijdige betalingen kunnen vermijden. Een van de beste tips is steeds met een goed sluitend contract te werken waarin jouw voorwaarden voor het betalen van jouw facturen zijn opgenomen.
Een andere tip komt van Federgon, de overkoepelende organisatie van private arbeidsmarktbemiddelaars en HR-dienstverleners. Zij pleiten voor het samenwerken met gespecialiseerde bureaus, ook wel providers genoemd. Dat zijn ondernemingen die zich opwerpen als tussenpersoon tussen freelancer en klant-gebruiker. Ze helpen in eerste instantie de beide partijen om elkaar te vinden op de arbeidsmarkt, maar leveren ook een waaier aan services om ondersteuning te bieden aan de freelancer en zijn een extra firewall in de relatie tussen de freelancer en de gebruiker.
“Providers die lid zijn van Federgon staan meestal volledig in voor het facturatieproces aan de klant en ze kunnen daarnaast extra gewicht in de schaal leggen bij onderhandelingen.”, aldus Ann Cattelain, CEO van Federgon.
De samenwerking met providers behoedt de individuele freelancer daarbij ook voor de willekeur van klanten met slechte bedoelingen. Een freelancer die via een gespecialiseerd bureau werkt, zal beter beschermd worden dan iemand die er volledig alleen voor staat en zal een sterkere onderhandelingspositie genieten.
“Mensen die voor flexibiliteit kiezen, mogen daar niet voor worden afgestraft,” klinkt het resoluut bij Federgon.
Providers die lid zijn van Federgon, zijn daarbij voorvechters om zulke excessen uit de markt te weren. Federgon maakt een punt van fairness en ethiek: “vanuit hun positie werken onze bureaus steeds toe naar een arbeidsmarkt waarin freelancers zich veilig en beschermd voelen.”
Wat met je openstaande facturen?
Wanbetalingen zijn prangende problemen die liever vandaag dan morgen opgelost worden. Met stip op één raden de onderzoekers van de studie freelancers aan om een advocaat onder de arm te nemen.
Lees ook: