Aantrekkelijk loon en voordelen met stip op 1 om schaars talent binnen te halen
Aantrekkelijk loon en voordelen, een goede balans werk-privé en een prettige werksfeer zijn anno 2024 de belangrijkste criteria om voor een bedrijf of organisatie te kiezen. Dat is één van de conclusies uit het 24ste onderzoek van hr-dienstverlener Randstad naar de employer brands van de grootste privéwerkgevers en lokale besturen in België bij 12.000 respondenten.
Al 24 jaar meet Randstad de aantrekkelijkheid van organisaties voor potentiële werknemers. Elk jaar is het uitkijken naar de winnaar van deze inmiddels prestigieuze erkenning. Het onderzoek geeft telkens weer waardevolle inzichten waarmee talent acquisition teams hun ‘branding’ kunnen bijsturen om (nog) meer aantrekkingskracht te hebben op het schaarse toptalent in onze arbeidsmarkt.
Dankzij een sterk werkgeversmerk trekken bedrijven niet alleen gemakkelijker mensen aan. Ze behouden ze ook langer. Bovendien heeft een sterke employer brand een positieve invloed op de betrokkenheid van de werknemers. Die identificeren zich namelijk gemakkelijker met een bedrijf dat een sterk werkgeversimago heeft, waardoor ze sneller geneigd zijn om extra inspanningen te leveren voor hun werkgever.
Welke criteria spelen een rol?
Dit zijn de belangrijkste criteria bij de keuze voor een werkgever (in %); de tabel geeft de evolutie van 2023 vrs 2024 weer en er waren meerdere opties mogelijk:
2023 | 2024 | |
1. aantrekkelijk loon en voordelen | 66% | 65% |
2. goede balans werk-privé | 59% | 57% |
3. prettige werksfeer | 59% | 57% |
4. werkzekerheid | 59% | 56% |
5. gelijke kansen bieden | – | 44% |
6. toekomstperspectieven | 43% | 43% |
7. financiële gezondheid | 45% | 43% |
8. interessante jobinhoud | 45% | 42% |
9. locatie van het bedrijf | 46% | 39% |
10. goede opleidingen | 40% | 36% |
11. thuiswerk | 36% | 36% |
12. goede reputatie | 30% | 29% |
13. kwaliteitsvolle producten en diensten | 29% | 27% |
14. CSR | 29% | 27% |
15. sterk management & leiderschap | 24% | 24% |
16. diversiteit & inclusie | 23% | – |
17. nieuwste technologieën | 17% | 16% |
Wat staat er verder nog in het rapport?
In dit rapport vind je het antwoord op de volgende vragen:
- op basis van welke criteria kiezen mensen een werkgever?
- welke sectoren zijn de meest aantrekkelijke en waarom?
- welke bedrijven zijn de meest aantrekkelijke en waarom?
- hoe beoordelen de respondenten de eigen werkgever?
- welke bedrijven/organisaties in de privésector zijn de meest aantrekkelijke en waarom?
Conclusie
Voor Randstad is het duidelijk: “Een werkzaamheidsgraad van 80% zal de krapte op de arbeidsmarkt niet oplossen, hoe hoger de werkzaamheidsgraad, hoe groter de krapte. Nooit eerder in de geschiedenis was de uitdaging van het vinden en binden van medewerkers zo uitgesproken. Het is niet alleen moeilijker om mensen aan te trekken, de kans dat werknemers het bedrijf verlaten, ligt ook hoger. Wie nu nog moet beginnen met het investeren in zijn merk, komt te laat want daarmee vul je de huidige vacatures niet in, maar misschien wel binnen twee of drie jaar”.
Bekijk het Rapport Randstad Employer Brand Research 2024 [pdf]
Bron: Randstad
Aanvulling van NextConomy
Naast talenten die potentiële werknemers voor organisaties zijn, moeten talent acquisitie teams ook rekening houden met een forse trend in onze arbeidsmarkt. Toptalenten zijn in onze arbeidsmarkt immers steeds meer ook op freelance basis beschikbaar. Dat heeft onderzoek van o.a. SERV in 2023 aangetoond: de toename van het aantal freelancers bedroeg + 73% tussen 2017 en 2022. Hun profiel is overwegend hoogopgeleid, ze brengen een flink aantal jaren ervaring mee (meestal als werknemer), en zijn erg blij met hun statuut van zelfstandige. Een belangrijke drijfveer om niet langer als werknemer te werken is autonomie, zelfsturing, bijvoorbeeld in de keuze van projecten, in wat wel of niet bij te leren, waar en wanneer te werken, …
Zaak dus om je hengel ook in deze vijvers te hangen! Wil je de instroom aan talent verzekeren zal je niet alleen een aantrekkelijk werkgever moeten zijn door aan je ‘Employer Brand’ te werken. Je zal ook een aantrekkelijk opdrachtgever moeten zijn. Hierbij moet je er van uitgaan dat dit talent zich in andere delen van de arbeidsmarkt bevindt, op andere manieren wordt aangesproken en andere factoren aantrekkelijk vindt om voor jou te komen werken dan dit hierboven wordt beschreven voor potentiële werknemers. Kortom, andere hengels en ander ‘voer’ dan voor potentiële kandidaten.
Lees ook :
- In conflict gaan met je baas of opdrachtgever
- Gedragenheid is een must voor een succesvolle futureproof organisatie
- Sonja Van Lieshout (WEC Europe) pleit voor nieuw sociaal contract