"Exploring the future of work & the freelance economy"

Goed opdrachtgeverschap levert altijd winst op – Verslag webinar 14 mei 2020

Beschouw je freelancers als ambassadeurs en bouw met hen een duurzame relatie op. Ook in moeilijke tijden. Maak er nu meteen werk van. Jouw organisatie plukt daar op lange termijn de vruchten van. Dat is het advies van de vier sprekers in de webinar ‘Goed opdrachtgeverschap levert altijd winst op’.

Een duurzame relatie opbouwen met je freelancers start bij een goed onthaal. Of zelfs eerder al, bij de eerste mail. Jouw organisatie heeft er alle baat bij.

Zo bouw je een duurzame relatie met je freelancers – Melanie Deblanc (GIGHOUSE)

Bij de start van de corona-crisis hebben veel bedrijven zich schuldig gemaakt aan paniekpolitiek en veel freelancers op straat gezet. Hierdoor zijn die organisaties heel wat expertise kwijt. Nu we langzaamaan in een heropstartfase zitten, beseffen sommigen de gevolgen van die beslissing. Waar is hun knowhow naartoe? Waar vinden ze het nodige talent die hun toekomst garandeert?

Door de digitalisering, de flexibilisering van de arbeidsmarkt en de stijgende nood aan experten in onder meer HR en marketing, groeit de vraag naar extern talent. Een duurzame relatie met hen opbouwen en onderhouden is dus noodzakelijk om de toekomst van je organisatie te vrijwaren. Maar hoe doe je dat? 5 tips:

  1. Betaal je freelancers tijdig en volgens een marktconform tarief
  2. Laat hen welkom voelen vanaf de eerste dag in je organisatie
  3. Brief hen grondig over je verwachtingen, projecten, evaluatie, …
  4. Samenwerking afgerond? Geef hen tips die hen helpen om te groeien in hun carrière
  5. Beschouw je extern talent als ambassadeur van je organisatie. Het zijn de beste reclameborden die je in huis hebt.

Slim de coronacrisis overbruggen – Guillaume Vandenhemel (HeadFirst)

Kennisdelen, niet alle bedrijven zijn hier happig op. Vooral niet tegenover hun extern talent. Maar juist daar schuilt het gevaar. Want hierdoor gaat er vaak kennis verloren, wanneer de freelancer je organisatie verlaat. Hoe zorg je ervoor als opdrachtgever dat er kennis uitgewisseld wordt? En welke voordelen heeft dat voor jouw bedrijf? Zijn 5 tips:

  1. Zorg voor een goede match tussen de kandidaat-freelancer en het project. Hoe beter die match is, hoe meer betrokkenheid met het project, hoe meer de freelancer zijn of haar kennis zal delen. Een mismatch daarentegen leidt tot onverschilligheid waardoor er kennis verloren gaat.
  2. Zorg voor een prettige werkomgeving: stel de collega’s voor, toon begrip voor het privéleven, behandel klachten oprecht en discreet …
  3. Geef de nodige aandacht en appreciatie.
  4. Plan gespreksmomenten in met je freelancer en gebruik die tijd om ervaringen uit te wisselen.
  5. Betrek je extern talent in je organisatie: de filosofie, strategie, toekomstperspectieven …

Dé strategie om een aantrekkelijke opdrachtgever te zijn – Ellen Saeys (TAPFIN)

Freelancers die graag met jou samenwerken of hebben samengewerkt, zullen dat zeker doorvertellen in hun netwerk, ook bij andere bedrijven. Daarom is het zo belangrijk om je freelancers te zien als ambassadeurs van je organisatie. Je zult als het ware een soort van partnership met hen moeten ontwikkelen. Waarom?

  • Door de digitalisering veranderen de gezochte skills. De babyboomers verlaten langzaam de werkvloer, waardoor je met andere generaties en skills te maken krijgt.
  • We leven in een wereld met talent schaarste. Daarom moet je je transparant en flexibel opstellen zodat je het juiste talent aantrekt.
  • Vraag je dus regelmatig af welke skills je nodig hebt, welke strategie je volgt en leg een talentpool vast. Doe dat samen met HR en Aankoop.

Vroeger schakelden we freelancers vooral in tijdens drukke tijden. Nu is dat nog altijd zo, maar er zijn nog andere redenen. Eén van de hoofdreden nu en in toekomst is om de expertise in huis te halen dat je nu ontbreekt.

Rating van opdrachtgevers en freelancers – Laurent-Philippe Ham (Beelance)

Hoe trek je extern ict-talent aan? En hoe houd je die aan boord? Vooral de ict’ers uit de generaties y en z opteren eerder voor een freelancebestaan, ook al hebben ze nog geen ervaring. Ze kiezen liever zelf hun projecten en houden van flexibiliteit.

  • Praat hun taal, deel jouw ervaringen met hen zodat ze als zelfstandige kunnen groeien, help hen om hun succes te halen.
  • Welke middelen krijgen ze, in welk team komen ze terecht, mag remote werken, hoe krijgen ze feedback … kies voor een open communicatie al vanaf het eerste contact.
  • Wat is het doel van het project, waarom is het zo belangrijk voor jouw organisatie? Geef de freelancer de verantwoordelijkheid.
  • Besef goed dat jij niet alleen de kandidaat-freelancer evalueert, maar ook omgekeerd. De freelancer houdt rekening met hoe lang hij moet wachten op een antwoord, hoe het eerste gesprek verloopt, hoe het onthaal is geweest … Hou dat dus steeds in je achterhoofd.

Eén reactie op dit bericht

  1. Laat freelancers tijdig weten of het contract verlengd wordt of beeindigd