SLUIT MENU

“Niet alleen AI maar vooral onze medewerkers bepalen de juiste match”

“Het FMS-rapport van NextConomy vergelijkt freelanceplatformen op basis van hun functionaliteiten. GIGHOUSE maakt het verschil door ‘Digital’ te zijn én ‘Powered by People’”, zegt co-founder Melanie Deblanc. En dat is niet hun enige focus.

“In het recente onderzoeksrapport FMS- Kan je nog zonder van NextConomy merk je dat andere platformen enkel focussen op hun digitale karakter. Dat is niet alleen onze core. Wij willen een kwalitatieve matchmaker zijn, met de nadruk op matchmaking”, steekt Co-founcer en sales en marketing manager Melanie Deblanc van wal.

Machine engine zorgt voor longlist juiste match

Melanie: “Via ons webportaal houden we contact met onze opdrachtgevers. Via de mobile app staan we in contact met onze freelancers. Onze matching engine zorgt heel snel voor een eerste match door een longlist op te stellen op basis van alle parameters van beide partijen.”

Match bedrijfscultuur

“Maar vooral de medewerkers achter de schermen maken het verschil. Zij bepalen de juiste match en gaan op zoek naar de juiste freelancer voor de juiste opdracht. Naast de hard skills is het ook belangrijk dat er een match is qua waarden en bedrijfscultuur. Is dat het geval, dan verlopen de opdrachten vlotter.”

Naast de hard skills is het ook belangrijk dat er een match is qua waarden en bedrijfscultuur.

“Aan onze klanten stellen we maximaal drie of vier freelancers voor. We zien dat, door onze kwalitatieve matching, in 80% van de gevallen een match leidt tot een opstart van een project.”

“Dat menselijke karakter hebben we bewust doorgetrokken in heel ons proces. Screenings zorgen al voor een eerste kwaliteitscheck, wat een belangrijke USP is voor onze klant-opdrachtgevers. We zijn dus niet zomaar een marktplaats waar iedereen terecht kan.”

We screenen elke freelancer die zich bij ons registreert.

Eenzaam bestaan als freelancer

“Die Powered by people is niet enkel bij de screening, onboarding en matching. We merken dat we vaak op andere momenten een aansprekingspunt zijn voor freelancers. Vooral tijdens de lockdown kregen we veel telefoons van freelancers die gewoon met ons wilden sparren, advies zochten of hun hart wilden luchten. Wij zijn dus vaak de sparringpartner die ze nu en dan eens nodig hebben.”

Freelancers ongekend bij kmo’s

“Het aantal freelancers groeit in ons land en voor de kmo’s zijn ze een groep die niet meer te negeren valt. Maar veel kmo’s kennen de freelancemarkt niet. Wij hebben de rol op ons genomen om de freelancewereld bekender te maken bij hen.”

Freelance Friendly-label

“Met Unizo Oost-Vlaanderen zijn we op het idee gekomen om het Freelance Friendly-label uit te roepen. Elk bedrijf kan intekenen op een zeer toegankelijke tienpuntenlijst. Scoor je als onderneming 10 op 10, dan heb je een serieus streepje voor. Indien bedrijven die zich registreren voor het freelance friendly label, minder dan 10 scoren, dan nemen wij actief actie door in gesprek te gaan en te kijken waar we kunnen helpen.”

Nu is het inhuren van interimmers normaal. Waarom kunnen wij hetzelfde verhaal niet schrijven, maar dan voor de freelancers?

“Ik vergelijk het freelancelandschap altijd met de uitzendsector die begin jaren 90 ook vrij nieuw was en vandaag niet meer weg te denken is in de arbeidsmarkt. Waarom kunnen wij hetzelfde verhaal niet schrijven, maar dan voor freelancers? In dat opzicht spreken GIGHOUSE en NextConomy dezelfde taal.”

Download hier het onderzoeksrapport FMS- Kan je nog zonder van NextConomy.

Lees ook :

Nathanella Monsaert
Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van #Nathanella Monsaert