"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Werf jij ook talent aan vanuit je onderbuikgevoel?

“Oprichters van start-ups en scale-ups rekruteren vaak vanuit hun ‘gut feeling’. Met als resultaat een mismatch”, vertelt Catherine Vanhullebusch.

“Oprichters van startups en scale-ups rekruteren vaak vanuit hun ‘gut feeling’. Met als resultaat een mismatch”, vertelt Catherine Vanhullebusch. Met haar ondernemingen HR Design en HR Design Toolkit ondersteunt ze founders bij hun HR beleid.

“Ceo’s rennen van de ene meeting naar een sollicitatiegesprek zonder veel voorbereiding. Ze baseren hun keuze op de toffe babbel en de klik die ze hebben. Met als resultaat een bad hire. En daar hangt een stevig kostenplaatje aan vast: zo’n 40.000 euro”, steekt Catherine van wal.

Waarom focus jij met je onderneming op startups en scale-ups?

Catherine: “Ik ben arbeidspsycholoog van opleiding en ik heb altijd in hr gewerkt. Eerst in een corporate omgeving, vervolgens in de startup en scale-up wereld tot het begon te kriebelen om een eigen onderneming op te starten. In eerste instantie was dat als job designer , waar we gespecialiseerd zijn in career coaching van hoogopgeleide profielen. Daarna ook als hr designer gefocust op hr voor scale-ups en startups.”

“Scale-ups zitten in een fase waarin ze beseffen dat ze hun hr moeten professionaliseren, willen ze groeien. Maar ze hebben nog niet de capaciteit om een voltijdse hr-manager aan te werven. Iemand uit mijn team neemt die rol deeltijds en tijdelijk over tot de scale-up wel de grootte heeft om een vaste hr-manager aan te werven.”

Scale-ups zitten in een fase waarin ze beseffen dat ze hun hr moeten professionaliseren, willen ze groeien. Maar ze hebben nog niet de capaciteit om een voltijdse hr-manager aan te werven.

Hoe ben je op het idee gekomen om naast consultancy de HR Design Toolkit te ontwikkelen?

“Met onze hr consultancy focussen we vooral op scale-ups van 20 tot 100 medewerkers. Ik krijg regelmatig de vraag van startups die nog in een eerder stadium zitten en dus een kleiner team hebben. Om hun ambities waar te maken, hebben zij ook hr-expertise nodig. Alleen hebben ze niet het budget om twee dagen in de week een professional in te huren voor zes tot twaalf maanden.”

“Via HR Design nemen wij de touwtjes volledig in handen: we tekenen het volledige hr-beleid uit, implementeren de nodige hr-processen en systemen, leiden people managers op,  … De HR Design Toolkit  is een puur do-it-yourself-pakket.  De toolkit bevat templates, guides, sheets, best practices … die ze via de webshop downloaden en waarmee ze meteen aan de slag kunnen gaan.”

“De hr toolkit is heel hands on opgebouwd. Wanneer de oprichter bijvoorbeeld de interview guide stap voor stap volgt tijdens een interview, dan heeft hij gegarandeerd naar de belangrijkste zaken gevraagd op een manier die wetenschappelijk is onderbouwd en tot de beste rekruteringsbeslissing leidt. In die interview guide en script staan vragen rond skill fit, cultural fit, praktische zaken … waardoor het risico op een miss hire tot een minimum gereduceerd is.”

In de Interview guide van HR Design Toolkit staan vragen rond skill fit, cultural fit, praktische zaken … waardoor het risico op een miss hire tot een minimum gereduceerd is

Start-ups en scale-ups huren ook vaak freelancers in. Houdt je HR Design Toolkit met hen rekening?

“Absoluut. Sommige start-ups en scale-ups kiezen bewust om enkel vaste krachten in te huren. Bij andere maakt het contracttype niet uit, zolang ze maar het juiste talent in huis halen. Ook voor de selectie van freelancers zijn de vragen rond skills, cultural fit … zeer van toepassing.”

Wat zijn jullie toekomstplannen met de HR Design Toolkit?

“Een volgende toolkit die we gaan ontwikkelen, draait rond company culture. Ik was positief verrast tijdens mijn research dat scale-ups hier al vroeg mee bezig zijn. Oprichters zeggen me dat ze bang zijn om hun start-up culture te verliezen wanneer ze gaan groeien. En dat is een terechte vrees. Je moet je bedrijfswaarden van bij het begin heel scherp zetten. Je moet erop toezien dat die niet enkel op je website staan, maar dat het ook ankerpunten zijn van je hr-beleid. Als je onderneming honderd man telt, en je hebt er nooit aan gedacht om je waarden uit te dragen, dan is het ineens wel lastig om die toch nog te installeren.”

Je moet erop toezien dat je bedrijfswaarden niet enkel op je website staan, maar ook de ankerpunten zijn van je hr-beleid

“Als oprichter heb je die waarden nodig om te groeien. Jouw waarden en cultuur zijn de lijm tussen je hr-beleid en de manier waarop je team samenwerkt.”

Nathanella Monsaert
Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van #Nathanella Monsaert