"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

“Solliciteer als recruiter eens voor je eigen bedrijf”

“Bedrijven weten perfect hoe ze zich moeten verkopen aan hun klanten, maar niet aan potentiële kandidaten”, zegt HR & recruiting consultant Valerie Deweirdt. Ze pleit dat hr-medewerkers meer aandacht besteden aan de candidate experience.

“Ik zie regelmatig vacatures voor freelancers van maar drie lijntjes lang”, getuigt Valerie. Zij is recruiter voor de haven van Antwerpen en geeft daarnaast als freelancer trainingen over LinkedIn voor hr-medewerkers via Winger Academy. “Maar freelancers hebben het vandaag vaak voor het kiezen voor welke opdrachtgever ze willen werken. Daarom moet je organisatie uitpakken met de meerwaarde die ze biedt voor potentiële kandidaten.”

Wat voor bedrijf is het, hoe wordt daar gewerkt, hoe wordt daar omgegaan met freelancers, hoe ziet mijn werkdag eruit … Potentiële kandidaten willen die info vooraleer ze overwegen om te solliciteren. Door de coronacrisis zoeken kandidaten ook meer naar een bedrijf dat bij hen past. Communiceer daarom je waarden, missie, visie en strategie helder op je website, je social media en je LinkedIn-profiel.”

Welke tips heb je voor recruiters om de kandidaatservaring te verbeteren?

“Maak de sollicitatieprocedure eenvoudig. Via LinkedIn kunnen geïnteresseerden zich gemakkelijk kandidaat stellen via een druk op de sollicitatieknop. Communiceer ook duidelijk hoe het proces verloopt en de selectiestappen.”

“Stel je als recruiter ook eens in de schoenen van een kandidaat. Hoe gemakkelijk is het om bij jouw bedrijf te solliciteren? Hoeveel tijd spendeert iemand gemiddeld om zich aan te melden?”

“Lees ook de standaardmails die je stuurt naar geïnteresseerden die je afwijst. Vaak bestaan die mails al tien jaar en hebben die een oubollige toon. Maak die persoonlijk, geef gerichte feedback. Kandidaten appreciëren dat. Als ze de opdracht niet hebben, vertellen ze in hun netwerk dat ze correct behandeld zijn. Negatieve ervaringen worden nog sneller gedeeld.”

Hoe vermijd je als recruiter negatieve mond-tot-mond-reclame?

“Bij jobplatformen zoals Indeed kunnen sollicitanten hun ervaringen delen over het selectieproces of ex-medewerkers over hun werkervaring bij jouw organisatie. Daar kijken nieuwe kandidaten en ook freelancers naar. Negatieve feedback zoals weinig open communicatie, geen ruimte voor persoonlijke ontwikkeling, lange werkdagen … schaden je imago als aantrekkelijke opdrachtgever.”

“En eens je organisatie twee of meer slechte reviews heeft, dan is de toon gezet voor andere beoordelaars.

“Ga als hr-medewerker na of die kritiek terecht is. Vraag aan jouw medewerkers om ook hun ervaringen te delen. Zo zorg je voor een evenwichtig balans. En als het mogelijk is, reageer ook op de commentaar. Wees open en eerlijk.”

Welke tips heb je specifiek voor freelancers?

“Sommige freelancers spenderen weinig aandacht aan hun LinkedIn-profiel. Specifieer op je profiel waarvoor een klant je kan inschakelen. Dat doe je door een goede headline en introtekst te schrijven. Welke projecten geven je energie, voor welke opdrachtgevers wil je werken … ?”

“Steek ook voldoende zoekwoorden in je samenvatting en werkervaring. Als een recruiter zoekt op die zoekwoorden, verschijnt jouw profiel bovenaan.”

Welke fouten zie je recruiters maken tijdens het selectiegesprek?

“Sommigen leggen de kandidaat nog altijd op de rooster, maar dat is tegenwoordig not done. Ze pluizen de cv uit met een vergrootglas. Het is net belangrijk om een aangenaam gesprek te hebben waarbij ruimte is voor de vragen van de kandidaat.”

“Het eerste gesprek wordt nu doorgaans  online gevoerd. Verwachten dat een iemand drie keer een halve dag verlof neemt voor life gesprekken en assessments is niet meer van deze tijd.”

Lees ook:

Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van Nathanella Monsaert

Eén reactie op dit bericht

  1. De candidate-journey van Freelancers is anders dan die voor permanente jobs, vooral omdat je Freelancers graag langdurig in je talent portfolio hebt en perm kandidaten vaak eenmalig zijn. Het creeren en onderhouden van een talent pool van Freelancers die ook effectief met die kandidaten communiceert is daarbij een belangrijke hulpmiddel.