Freelancers, wees meer online zichtbaar!
Door de coronacrisis in 2021 hebben veel freelancers hun manier van werken moeten aanpassen. Offline netwerk viel voor een stuk weg, waardoor ze hun meerwaarde steeds meer online moeten tonen. Maar Dat heeft ook een voordeel: het remote werken breekt door. Dat blijkt sterk uit onze top 5 artikels van 2021.
Welke artikelen hebben Freelancers in 2021 het meest geboeid?
Door de coronacrisis in 2021 hebben veel freelancers hun manier van werken moet aanpassen. Hun offline netwerk viel voor een stuk weg, waardoor ze hun meerwaarde steeds meer online moeten tonen. Dat heeft ook een voordeel: het remote werken breekt door. Dat blijkt sterk uit onze top 5 artikels van 2021.
Online zichtbaar zijn en via online platformen zoals de Service Marketplace van LinkedIn je meerwaarde tonen, dat was de boodschap die in 2021 gold voor alle freelancers. Sommigen maakte van die nood een deugd en installeerden hun ‘thuiskantoor’ in het buitenland. Dat is de rode draad uit de 5 meest gelezen artikels op NextConomy van dit jaar. Een overzicht.
1. Manier van werken herzien
Door de coronacrisis hebben veel freelancers het moeilijk waardoor ze gedwongen worden om hun manier van werken te herzien. 75% onder hen heeft het heft al in eigen handen genomen door anders met hun bedrijfsvoering om te gaan: meer nauwkeurig contracten opstellen (40%), minder risico’s nemen (54%), bewuster omgaan met het nemen van verzekeringen (29%) of door opdrachten zorgvuldiger te selecteren (47%).
Daarnaast overweegt 1 op de 4 om zijn tarieven te verlagen en 2 op de 3 wil andere kanalen gebruiken om nieuwe opdrachten te vinden. Dat blijkt uit een bevraging van Securex, partner in tewerkstelling en ondernemerschap, en het platform proUnity.
2. Online zichtbaar zijn
Je tarieven verlagen om meer klanten aan te trekken, lijkt ons niet de beste optie. Wel om via andere kanalen nieuwe opdrachtgevers te ontmoeten.
Zelfs in 2021 vond nog de helft van de freelancers opdrachten dankzij hun offline netwerk. Slechts 31 procent van de freelancers geeft aan een opdrachtgever via online platformen te vinden. Maar de trend is stijgend, waardoor online je meerwaarde tonen steeds belangrijker wordt.
3. Meerwaarde tonen
Wat is jouw meerwaarde, hoe communiceer je die aan klanten en hoe profileer jij je als freelancer off- en online zodanig dat je met kop en schouder boven de rest uitsteekt? Drie freelancers getuigen. Hun aanpak? Persoonlijk contact, een verhaal vertellen, focus op een niche …
4. Service Marketplace
Een eerste stap om online je expertise te tonen is door een ondernemersprofiel aan te maken, bijvoorbeeld op Service Marketplace. Dat is de nieuwe marktplaats van LinkedIn voor zelfstandige professionals. Na jouw registratie kan je er aangeven voor welke diensten opdrachtgevers je kunnen inhuren. Met het platform gaat LinkedIn de concurrentie aan met freelanceplatformen zoals Fiverr en Upwork.
5. Remote werken
Een groot voordeel van vooral online te werken, is het remote werken. Werken wanneer je wil, maar vooral: waar je wil. Klinkt waarschijnlijk als muziek in de oren, paradijselijk zelfs. Maar als freelancer in het buitenland werken, kan dat zomaar? Waar moet je allemaal rekening mee houden, zodat je op wettelijk en fiscaal vlak risico’s en de bijhorende consequenties vermijdt? Freelancer Lotte Vanhalst werkt sinds eind 2020 vanuit Indonesië, vertelt hoe zij het aanpakt.
Welke stappen heb jij als freelancer het afgelopen jaar gezet om meer zichtbaar te zijn? We horen het graag via een reactie hieronder.