"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

LinkedIn opent nieuwe marktplaats voor freelancers

Service Marketplace heet de nieuwe marktplaats van LinkedIn voor zelfstandige professionals. Freelancers kunnen er een ondernemersprofiel aanmaken en daarop aangeven voor welke diensten ze kunnen worden ingehuurd.

Service Marketplace, zo heet LinkedIn’s nieuwe marktplaats voor freelancers. Hij zat al een tijdje in de planning, maar sinds kort is deze dienst wereldwijd operationeel Daarmee gaat LinkedIn de concurrentie aan met freelanceplatforms als Fiverr and Upwork.

LinkedIn testte de marktplaats op kleine schaal in februari dit jaar. Sindsdien draaide er een bèta-versie in de Verenigde Staten. Daaraan deden 2 miljoen gebruikers mee van de naar schatting 800 miljoen gebruikers wereldwijd. De service is nu wereldwijd voor iedere LinkedIn-gebruiker beschikbaar.

Functionaliteit Service Marketplace beperkt

De marktplaats is voorlopig nog gratis, in tegenstelling tot andere diensten voor recruitment die LinkedIn aanbiedt. Maar de mogelijkheden zijn tot nu toe nog erg beperkt. Freelancers kunnen niet zelf op zoek gaan naar opdrachten, ze moeten gevonden worden.

Wie iemand wil inhuren, moet kandidaten opsporen via het algemene zoekvenster. Als een opdrachtgever een opdracht intikt, komt LinkedIn met de aanvullende suggestie “in Service Marketplace”. Daarop klikkend komen opdrachtgevers bij een lijst met kandidaten die die diensten aanbieden. Die kandidaten worden gerangschikt op basis van hun connectie met de zoeker. Het hoogst komen die kandidaten die al een link hebben met de opdrachtgever, hetzij via personen, hetzij via organisaties.

Geen tarieven op marktplaats

Opdrachtgevers hoeven geen indicatie te geven van de vergoeding die ze aanbieden. Onderhandelen over het tarief via de marktplaats is dus ook nog niet mogelijk, evenmin als rekeningen versturen.

Beoordelingen achterlaten kan ook alleen nog maar in een richting. Opdrachtgevers kunnen de personen die ze hebben ingehuurd wel evalueren, maar andersom kunnen opdrachtnemers geen commentaar kwijt over opdrachtgevers.

Marktplaats met 250 vakgebieden

Op de nieuwe marktplaats staan 250 vakgebieden. Het plan is om dat uit te breiden naar 500, vertelde product manager Matt Faustman aan Techcrunch.com. Ook over de uitbreiding met andere functionaliteiten wordt nog nagedacht.


Je diensten aanbieden op LinkedIn, hoe werkt dat?

Ga naar je persoonlijke profielpagina. Onder je profielfoto vind je de optie: “Vind potentiële klanten door de door u verstrekte services te presenteren.” Klik op de link ‘Aan de slag’. Daarna volg je het script om je nieuwe pagina op te bouwen. Daarbij vink je in de lijst met 250 vakgebieden die klussen aan waarvoor je ingehuurd zou willen worden.

Een zelfstandige opdrachtnemer zoeken via LinkedIn, hoe werk dat?

Daarover maakte LinkedIn deze video:

Daarnaast is er een algemene informatiepagina voor opdrachtgevers en opdrachtnemers: www.linkedin.com/services


Social media en rekruteren

Arbeidsmarktspecialist Jan Denys van Randstad Belgium waarschuwde tijdens de WEC-conferentie al voor de groeiende invloed van de sociale media in het rekruteringsproces. De klassieke kanalen verliezen percenten, jobportals zijn nog goed voor 32% en het netwerk voor 28%. Grote winnaars zijn sociale media, Google, LinkedIn, … “Mijn mening? Er is een olifant in de kamer.” Lees daarover meer in: ‘Techbedrijven stappen in de arena van de arbeidsbemiddelaars‘.

Redactie / Rédaction / Editors NextConomy Bekijk alle berichten van NextConomy