SLUIT MENU

“Freelanceplatformen moeten net waken over correcte tarieven”

Sommige platformen bieden slechts een ‘hongerloon’ aan voor soms wel interessante opdrachten, waarop veel freelancers afhaken. Waarom is dat zo en kunnen platformen niet lobbyen voor een correctere vergoeding bij opdrachtgevers? Daan De Bock, digitaal marketeer en Caroline Rollé product en development manager bij het matchingplatform Gighouse delen hun visie.

Volgens Daan klopt het dat sommige platformen lage tarieven aanbieden. Bij Gighouse pakken ze het anders aan, want iedereen heeft baat bij een freelancer die correct verloond wordt.

Klopt de uitspraak dat sommige platformen een ‘hongerloon’ aanbieden?

Daan: “In deze uitspraak schuilt en bron van waarheid maar de werkelijkheid is veel complexer. Uit eigen ervaring ondervinden wij dat het vooral de freelanceplatformen zijn die zich voordoen als marktplaats, die druk zetten op de verloning van de freelancer. Zo’n marktplaatsen werken ofwel met zoekertjes waarop freelancers meedingen naar een opdracht of waar ze hun aanbod vermarkten. Een voorbeeld hiervan is een grafisch vormgever die een formule uitschrijft waarin hij 25 euro vraagt om een logo te maken. Dit zijn natuurlijk bijzonder lage tarieven en die zetten druk op de markt.”

“Daarnaast krijgt de gig-economie ook een slechte naam door de Deliveroos en Ubers van deze wereld die hun medewerkers een hongerloon uitkeren. Daarom speelt het gevoel dat platformen de schuld hebben aan lage verloningen terwijl dat niet persé zo is.”

“Bij GIGHOUSE zien we het als onze persoonlijke missie om freelancers een eerlijk vergoeding aan te bieden voor hun expertise. Daarop is ons businessmodel ook gebaseerd. Wij nemen een percentage op hun fee. Hoe lager die is, hoe lager ook onze eigen verloning is. Dit geeft ons al platform nog meer de reden om het tarief van freelancers te respecteren.”

Welke rol speelt een platform hierin?

Caroline: “Wij vinden dat een platform een waakhondfunctie moet hebben in het hanteren van correcte tarieven. Wij beschikken over heel wat data en informatie om een soort van gemiddelde te kunnen berekenen voor de opdracht in kwestie. We weten dus steeds beter en beter welke tarieven oké zijn en welke niet. Daarnaast kan deze marktkennis ook helpen om opdrachtgevers te sensibiliseren.”

“Desalniettemin geloven wij wel in de vrije markt en sluiten wij zeker niet uit dat opdrachtgevers en freelancers samen tot een akkoord kunnen komen wat betreft het tarief. Daarnaast maken wij opdrachtgevers ook duidelijk dat wanneer een tarief te laag ligt we hen niet kunnen helpen met de zoektocht naar het juiste freelance profiel.”

Welke rol speelt de opdrachtgever hierin?

Daan: “Wij voelen dat meer en meer opdrachtgevers zelf ook al lang geen fan meer zijn om de goedkoopste kracht te ronselen. They have tried it en hebben gezien dat ze daar zelf ook dikwijls bedrogen uitkomen.”

“Opdrachtgevers hebben er vooral baat bij om de juiste expertise die ze zoeken te verwoorden, naar platforms uit te sturen en budgettair te berekenen wat ze voor die expertise over hebben. De dagprijs van een freelancer vergelijken met de uurkost van iemand in loondienst is appelen met peren vergelijken. Als de verwachtingen juist zitten en iedereen met respect voor elkaar aan tafel kan gaan zitten, wint iedereen. Een freelancer die zich gewaardeerd voelt en naar waarde vergoed wordt, zal geen 100% opleveren, maar makkelijk 150%.”

“De dagprijs van een freelancer vergelijken met de uurkost van iemand in loondienst is appelen met peren vergelijken.”

Hoe zorgen jullie ervoor dat alle partijen een eerlijke prijs krijgen?

Daan: “Zoals eerder besproken is ons businessmodel erop geënt dat de freelancer de verloning krijgt die hij of zij verdient. Als eerste geeft de freelancer via onze applicatie altijd zijn gewenste tarief aan en dit wordt door onze success consultants in de back office ook nog eens gevalideerd tijdens een persoonlijk intake gesprek. Ook wordt er per opdracht telkens nagegaan of de freelancer in kwestie voor de specifieke opdracht zijn tarief wil aanpassen of niet. Niet elk project is even dicht bij huis of even complex en dan zijn ook freelancers redelijk en passen ze hun verwachtingen aan.”

Caroline: “Ook met de opdrachtgever gaan we telkens in dialoog en onze accountmanagers zullen samen met hen bepalen wat een redelijk budget is waar iedereen mee kan leven. If you pay peanuts you get monkeys, maar omgekeerd moet een onderhandeling niet uitgehold worden om persé de grootste budgetten vrij te krijgen. Wij hanteren deze methodiek van bij ons prille begin en krijgen langs beide zijden steeds veel bijval. Iedereen weet telkens op welk moment welk bedrag er op de toonbank ligt en kan er in een mature setting een contract afgesloten worden.”

Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van Nathanella Monsaert