"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

9 uitdagende klanten die jij de baas kunt – deel 1

Met de meeste klanten werk je heel graag samen en heb je een goede band. Maar af en toe ontmoet je er een die je onzeker, radeloos of zelfs boos maakt. Hoe ga je hiermee om? NextConomy somt 9 types opdrachtgevers op die jou het leven soms moeilijker maken en deelt tips hoe je hen het best aanpakt.

Werk je voor een klant die constant mailt, helemaal niets van zich laat horen of nooit tevreden is? Geraak niet gefrustreerd. In dit en een volgend artikel sommen we 9 lastige klantentypes op en hoe je hen het best kunt managen. Dit is deel 1 van 2 artikelen over dit onderwerp. Lees hier het tweede deel over dit onderwerp.

1. De micromanager

De micromanager volgt elke stap op in het proces en stelt alles wat je doet in vraag: is dit wel de meest geschikte font, staat die link wel op de juiste plaats … hij wil niet alleen weten wat je doet, maar ook waarom.

  • Stel op voorhand heel duidelijk de doelstellingen
  • Communiceer heel gedetailleerd jouw stappen
  • Neem de tijd om alle vragen te beantwoorden voor je start
  • Overleg regelmatig en op een vast tijdstip

2. De dictator

Elk idee dat de dictator op tafel legt is briljant en mag je absoluut niet in twijfel trekken. Tijdens een gesprek word je input genegeerd. De vaste medewerkers zijn bang van hem en durven geen weerwoord bieden.

  • Speel in op zijn gevoel van de beste te zijn: toon wat de concurrentie doet en hoe hij die kan overtreffen
  • Leg een duidelijk strategieplan op tafel

3. De freerider

Vraagt een vriend jou een website te ontwerpen, of een familielid om een illustratie te maken? En dat allemaal gratis? Besef dat deze projecten meer tijd vergen dan je eerst vermoedt.

  • Heb je toegezegd? Krabbel dan niet terug en doe wat je beloofd hebt
  • Laat dit een les zijn voor de volgende keer
  • Bekijk het positief. Omdat je gratis werkt, kan je experimenteren, iets nieuw bijleren …

4. De babbelaar

De babbelaar vertelt graag in geuren en kleuren over zijn bedrijf, de missie, visie … en liefst met trendy woorden of in een filosofische taal waarvan je geen snars begrijpt. Laat je hier niet door doen, maar besef dat hij zelf waarschijnlijk niet weet waar hij naartoe wil.

  • Stel een vragenlijst op en stel je vragen een per een
  • Onderbreek gerust wanneer je klant te veel uitweidt
  • Vat samen wat de klant heeft verteld zodat je zeker bent dat je alles begrijpt wat je nodig hebt om het project goed uit te voeren

5. De betweter

De betweter weet perfect hoe jij het project moet aanpakken tot in detail. Meer zelf: hij heeft de teksten voor de website al geschreven, de flyer ontworpen in Word … Je hoeft het zelf nog maar te kopiëren en te plakken.

Dit type klant wil controle en respect, vaak uit onzekerheid. Win daarom snel zijn vertrouwen.

  • Maak hem duidelijk dat je zijn feedback waardeert en toon respect voor zijn effort
  • Geef hem regelmatig een compliment
  • Wees steeds constructief bij elk overleg
  • Kies je veldslagen: discussieer niet over details, maar hou je energie voor belangrijkere zaken

 

Lees ook Vermijden van schijnzelfstandigheid over de vrijheid van organisatie van je werk als freelancer.

Nathanella Monsaert
Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van #Nathanella Monsaert