Herbekijk net nu je Talent Acquisitie Strategie
Zorg dat je weet waar je talent zit, ook al moest je die door de corona-crisis laten afvloeien. De War for Talent is niet afgelopen, die zit enkel in een adempauze. Meer nog, wanneer de economie weer op gang trekt, zal die nog heviger uitbarsten. Bereid je daarop voor. Dat was de centrale boodschap van de vier sprekers in de webinar ‘Net nu je Talent Acquisitie Strategie herbekijken’.
Hoe bereid je als inkoopmanager voor hr-diensten, talent acquisition manager, hr-directie of business leader een vliegende start voor? Hoe kan jij succesvol bijdragen aan de continuïteit, weerbaarheid en het herstel van je organisatie?
Nu is het perfecte moment om enkele toekomstscenario’s voor je bedrijf uit tekenen: welke factoren bepalen je markt, wat kan je doen bij een volgende crisis, hoe kan je jouw organisatie snel opschalen en afbouwen en welke talenten heb je hiervoor nodig?
Employer branding tijdens Covid-19 – Elke de Loecker (Tapfin een divisie van hr-bedrijf ManpowerGroup)
Onze klanten zijn koning, maar onze werknemers zijn helden. Dat is de interne en externe boodschap van de winkelketen Colruyt tijdens de coronacrisis en een toonvoorbeeld van employer branding. Stakeholders, klanten, kandidaten … kijken hoe je als bedrijf nu reageert en hoe je zorgt voor je werknemers.
De kans is reëel dat je talent hebt moeten laten gaan, maar de War for Talent blijft. Goede kandidaten blijven kieskeurig ook al zijn er nu misschien opportuniteiten. Daarom blijft je employer branding belangrijk.
- Volledige transparantie: communiceer zoveel mogelijk, ook dat wat je niet kan doen en wat de toekomst brengt.
- Wees consistent in je boodschappen zowel intern al extern, alleen zo blijf je geloofwaardig.
- Blijf dicht bij je mensen: organiseer conference calls die niet werk gerelateerd zijn, vraag advies aan je medewerkers en vraag zeker hoe het met hen gaatnvesteer in trainingen – Davy Ghysels en Julie Gellers (recruteringsbureau Hays)
Blijf mensen coachen en trainen. Je versterkt de potentie van je talent en het zorgt voor mooie publiciteit voor je bedrijf.
- De ambitie en zelfvertrouwen groeit bij je mensen om bijvoorbeeld naar een bedrijf toe te stappen.
- Toont de gezondheid van je organisatie.
- Trekt talent aan omdat zij zien dat je in hen investeert.
- Je bewijst dat je om hen geeft, ook in moeilijke tijden.
Op het gratis online trainingsplatform Hays Learning vind je tal van online opleidingen die jouw medewerkers voorbereidt en hen tools geeft om te gedijen in de steeds veranderende wereld van werk.
Strategische workforce planning – Manfred Vogels (VMS-leverancier Beeline)
Wanneer de economie terug opleeft, zal de War for Talent nog heviger losbarsten dan voor de crisis. Bedrijven hebben de afgelopen weken heel wat externen ontslagen, maar ze zullen dat talent later opnieuw nodig hebben. En dan zullen er nog andere zijn die dat talent willen opvissen. Bereid je nu dus al voor om dat oorlogsgebied te betreden:
- Denk na over je strategische workforce planning. Maak de balans op tussen vast en flex. Hou rekening met externe factoren zoals de markt, crisissen … Met een duidelijk toekomstplan, heb je meer aantrekkingskracht om het juiste talent in huis te halen.
- Blijf contact houden. Veel opdrachtgevers weten niet waar hun externen nu zijn. Grijp nu je kans om hen terug te contacteren, maar benader ook freelancers die vroeger niet voor jou bereikbaar waren. Richt een talentpool op.
- Wees creatief in je acquisitie. Breng alle wervingskanalen in kaart die waardevol voor je zijn. Zoek niet naar het schaap met vijf poten, maar denk kritisch na over de rol die je zoekt en wat jij kunt aanbieden zoals training, technologie, gamificatie, …
Remote work – Christophe Halart (HR-dienstverlener Securex)
Tot voor de coronacrisis was het echt een gunst van de organisatie als medewerkers één dag per week thuis mochten werken. Nu blijkt dat het toch mogelijk is om voltijds te telewerken. De mindset van organisaties moet dus veranderen.
- Door remote work toe te laten, boor je nieuwe talentpools aan. Kandidaten die volgens jou vroeger te ver van het bedrijf wonen, kunnen nu toch aan de slag. Hierdoor mis je geen talent meer.
- Vertrouw meer op je medewerkers, vermijd micro-management.
- Breng naast de hard skills ook de nodige soft skills in kaart. Je wil graag samenwerken met een externe die bijvoorbeeld zijn deadlines haalt.
- Welke projecten, hoeveel vergaderingen per week, welke uren bereikbaar zijn, morning coffees met het team … Wees transparant in je verwachtingen.
- De situatie is nieuw voor jou en je team. Neem daarom de tijd om regelmatig het proces te valideren.
Conclusie
Weet waar je talent zit en grijp deze adempauze om nieuw talent op te sporen. Spendeer de nodige aandacht aan je onboarding proces. Een goed onthaal blijft belangrijk. Je externen vertellen dat zeker voort in hun netwerk en dat zorgt voor opportuniteiten.