"Exploring the future of work & the freelance economy"

Gaan we op 4 mei terug naar het verleden?

Hoera! We naderen het einde van de wekenlange lockdown periode die midden maart jl. startte. Een moment waar we reikhalzend naar uitgekeken hebben. Gaan we dan weer naar de wereld van werk zoals we die achtergelaten hebben toen de winkels en bedrijven op slot gingen? Het antwoord is ‘Neen’.

Nieuw inzicht

In diverse interviews, o.a. in De Tijd (25 april), geven Vlaamse ‘captains of industry’ te kennen vast te stellen dat ‘remote work’ iets is dat veel voordelen brengt voor de organisatie en voor de mensen die ervoor werken. Ze zien het als een blijvende manier om werk te organiseren. Om er dan bij te vermelden dat ze dit al jaren tegenhielden.

Gemiste kansen

Remote work of werken op afstand is niet nieuw en al jaren technisch mogelijk. Door de vele voordelen die het meebrengt, is remote work ten volle ingeburgerd in andere landen. Organisaties en hun medewerkers hebben er al jaren ervaring met diverse technologische oplossingen om remote work te ondersteunen, en ze hebben de nodige regels en afspraken gemaakt. Deze organisaties zijn hierdoor meer productief, bij het rekruteren missen ze geen talent en ze hebben minder praktische problemen moeten overwinnen bij de plotse lockdown.

Deze corona crisis is dus een versnellende factor gebleken om een sluimerende trend ook in onze arbeidsmarkt te laten doorbreken op grote schaal.

Post-corona kansen om niet te missen

Laat nooit een goede crisis verloren gaan. En, beter laat dan nooit. Dit is voor organisaties in ons land hét moment om ook enkele van de andere sluimerende trends in de wereld van werk op grote schaal te integreren. Remote work, interne mobiliteit, inhuren van externen, digitaliseren en robots, … allemaal niet nieuw, maar nu noodzakelijke instrumenten om te overleven in onzekere tijden.

Waar beginnen?

  1. Remote werken betekent toegang tot nieuwe talentpools

Werken van thuis is midden maart jl. uit noodzaak op grote schaal ingevoerd. In de toekomst zullen veel werkkrachten die werk uitvoeren dat van thuis kan gebeuren, dat ook van daar willen blijven doen. Mensen gaan niet meer dagelijks in de file staan of in de massa op het overvolle openbaar vervoer reizen. Af en toe nog samenkomen, is voldoende en vergaderen via Zoom is ‘here to stay’: het is snel, tijdefficiënt en gemakkelijk.

Benut deze en andere voordelen van remote work, met name toegang tot nieuwe talentpools op afstand. De wereld is nu het speelveld voor Talent Acquisition – afdelingen geworden want afstand is geen beperkende factor meer om toegang tot het beste talent te hebben. Rekruteren op afstand wordt sowieso de norm door middel van gesprekken via video call, en elke kandidaat wordt getoetst op de mogelijkheid om (ook) op afstand te werken.

Vergeet daarbij echter niet dat remote teams andere middelen en een andere aansturing nodig hebben. Met de nodige technische ondersteuning, bijvb. Trello en andere systemen, kunnen remote teams efficiënt samenwerken. Voor leidinggevenden is het wennen aan de nieuwe realiteit van teams die niet meer fysiek samen zitten. De grootste uitdaging bestaat er echter in om remote workers aangesloten te houden bij de cultuur van de organisatie en ze een gevoel van identiteit en geborgenheid te geven.

  1. De organisatie heeft een fluïde bezetting nodig

Onze economie is op enkele weken tijd in een diepe crisis geraakt, en het einde is niet meteen in zicht. Bovendien kan de pandemie zomaar weer opflakkeren, zo waarschuwen virologen ons. Mogelijk dat medewerkers daardoor plots ziek uitvallen of dat een nieuwe lockdown wordt opgelegd. Om zich aan deze voortdurende economische verschuivingen aan te passen, zullen frequente veranderingen in het personeelsbestand van de organisatie en de vereiste vaardigheden nodig zijn.

De flexibiliteit van het totale bestand werkenden vergroten, is dan ook een onontbeerlijk instrument. Allereerst intern, o.a. door verbeterde interne mobiliteit waarbij muren tussen afdelingen worden gesloopt. Interne flexibiliteit verhoog je ook door ‘upskilling’: er ligt een belangrijke opdracht bij L&D-afdelingen om werkenden mee te nemen naar de veranderende toekomst van de organisatie.
Door ook de competenties van de extern ingehuurde krachten in kaart te brengen, kan er meer efficiënt en effectief worden gepland, wat kostenbesparend werkt, maar ook zekerheden biedt aan de organisatie en de individuen die er voor werken. Hier ligt een belangrijke rol voor de Inkoopafdeling om samen te werken met HR bij het inventariseren en het ontwikkelen van een visie en beleid voor de externen.

Alle mogelijke talentpools, intern én extern, tijdig in kaart te brengen, biedt de organisatie het concurrentievoordeel snel te schakelen wanneer dit nodig is. En dat het snel kan gaan, hebben we midden maart met schade en schande ondervonden.

Wil je nog meer waardevolle tips om je organisatie aan te passen aan de nieuwe realiteit waarin we na 4 mei zijn terecht gekomen? Meld je dan aan voor de NextConomy Mini-Learnings: 4 gratis online sessies van telkens 45’ met praktische tips rond Kostenbesparen (5 mei), Talent Acquisition (7 mei), Risico’s bij het inhuren van externen (12 mei) en Goed Opdrachtgeverschap (14 mei). We starten telkens om 11.30 u en eindigen met een Q&A ronde.

Aan het einde van elke sessie maak je kans om een exemplaar van ‘Mis geen talent’ te winnen, het boek van Marleen Deleu en Mark van Assema over de vele trends in de wereld van werk en hoe enkele organisaties hun hr-strategie hier op aanpassen.

  • Alle informatie en aanmelden voor NextConomy Mini-Learnings kan hier.
  • Informatie over het boek vind je hier.

Marleen Deleu – Director Trends & Insights NextConomy – on a mission to bring insights and expertise to the freelance workforce and users of contingent labor in Belgium

Bekijk alle berichten van Marleen Deleu