SLUIT MENU

“Deze opdrachtluwe periode is een kans om te focussen op wat ik wil”

In 2013 besloot ik om het erop te wagen en de veiligheid van werken in loondienst te laten voor wat het was. Ik was de 50 voorbij en vond het de hoogste tijd om eindelijk te doen wat ik altijd al wou doen, namelijk zelfstandig bedrijfsadviseur worden.

Ik ging er van uit dat al die jaren ervaring, in diverse rollen en sectoren, aangevuld met bijscholingen en een flink pak goesting en drive om dat allemaal toe te passen bij verschillende opdrachtgevers, ervoor zouden zorgen dat ik snel een eerste opdracht te pakken zou krijgen.

Van de ene opdracht naar de andere …

Alle begin is moeilijk en na een paar maanden te hebben gewerkt op kleinere projecten rond talent management, outplacement en organisatie ontwikkeling, werd ik zomaar of beter – op basis van mijn LinkedIn-profiel – gecontacteerd voor een langdurige opdracht bij Delhaize. Een week later ging ik op gesprek en nog een week later kon ik starten.

Sindsdien rolde ik van de ene opdracht in de andere: niet altijd rozengeur en maneschijn maar in elk geval altijd boeiend genoeg om aan boord te blijven zolang de klant mij nodig had en ik toegevoegde waarde kon bieden. Ondertussen bleef ik me vlijtig bijscholen omdat stilstaan altijd maar sneller achteruitgaan betekent.

… tot november 2019

En nu is het eind november 2019 en gaat het veel minder vlot: eind augustus een opdracht afgerond met referenties, daarna een Prosci Change Management-certificatie behaald en heel naarstig mijn cv doorgestuurd naar mijn netwerk en contact gehad met meerdere klanten. Zonder veel resultaat tot op heden.

Van tussenpersonen krijg ik altijd enthousiaste feedback, een mooi profiel, veel relevante ervaring, zeker inzetbaar in verschillende projecten in onze portfolio … van die kant niets dan vertrouwen in mijn kunnen en in mijn vermarktbaarheid.

12 weken inactief

Als je dat allemaal vanop een afstand bekijkt, is 12 weken op inactief niet zo uitzonderlijk. Voor mij is het echter een nieuwe ervaring die me zorgen baart en waar ik wakker van lig. In een dergelijke state of mind win ik graag advies in bij mensen die ik vertrouw en die vertrouwd zijn met de freelancemarkt.

Marleen Deleu is één van die mensen en het advies dat ze me heeft gegeven heb ik stevig in de oren geknoopt: de markt vandaag is niet dezelfde markt als in 2013. Het aantal senior consultants is met 6,5% toegenomen, dus er is meer concurrentie.

Nadenken over de toekomst

Deze opdrachtluwe periode is een kans om goed na te denken over mijn propositie en me te focussen op wat ik wil en kan bieden aan mijn klanten. Ik moet de vaagheid uit mijn LinkedIn-profiel halen, mijn T-profiel meer in de verf zetten en mijn realisaties oplijsten. Bovendien is het moment daar om een nieuwe strategie te ontwikkelen rond het vinden en benaderen van nieuwe klanten.

In mezelf geloven, positief en met enige afstand naar de gang van zaken kijken én niet aflatend op zoek blijven naar die volgende opdracht waarin ik het verschil kan maken, is eveneens de boodschap.

Géén periode om bij de pakken te blijven zitten, maar een periode van reflectie en hard werken, dus. Om binnenkort sterker en nog meer gemotiveerd aan een nieuwe opdracht te beginnen.

Auteur: Isabelle Van Extergem

Gastblogger placeholder afbeelding
NextConomy provides space for authors who want to post an article on NextConomy. The name and function of these editors are listed under the article. Bekijk alle berichten van Guest Editor