"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

AI-tools: een handige gids in een jungle vol algoritmes

Tools boordevol AI zijn super, maar weten hoe je ze het beste gebruikt, is beter. Het is niet altijd eenvoudig om je weg te vinden in de overvloed aan AI-tools op het web. Hoe kan je je oriënteren in deze jungle vol algoritmes en hoe kan je het maximum halen uit je verkenningstocht? Onze handige gids zet je op weg.

Er gaat bijna geen dag voorbij zonder dat er een nieuwe tool met het label “Artificiële Intelligentie” (AI) uitkomt. Toepassingen zoals ChatGPT en Midjourney mogen dan wel snel de aandacht van het grote publiek hebben getrokken, het zou beperkend zijn om enkel te kijken naar deze grote namen in de sector. “Er zijn tegenwoordig meer dan 10.000 AI-tools beschikbaar”, legt Sanne van Broeck, Freelance Digital Marketeer, uit. Voor freelancers betekent AI echter een dubbele uitdaging: het kan een krachtig hulpmiddel zijn om het werk te verbeteren, maar ook een bron van verwarring in een wereld die voortdurend evolueert. Navigeren door deze jungle vol AI-tools vraagt een weloverwogen en strategische aanpak.

Er zijn tegenwoordig meer dan 10.000 AI-tools beschikbaar.

Je kent de basisprincipes niet?

Voordat je je verdiept in de vele beschikbare tools, is het essentieel om de basisprincipes van AI te begrijpen. Maak jezelf vertrouwd met belangrijke concepten zoals machine learning, neurale netwerken, classificatie, regressie en anderen. Zo begrijp je beter hoe de verschillende AI-tools werken en hoe ze kunnen worden toegepast in jouw vakgebied.

Laat je niet misleiden door opleidingen en applicaties die op het internet worden verkocht als wonderoplossingen.

All you need is … AI

Voordat je je gaat verdiepen in AI-tools, moet je je behoeften als freelancer duidelijk in kaart brengen. “Je business model, de richting die je uit wil en je markt kennen, is essentieel”, legt Jérémy Kourgias, freelance recruiter, uit. Welke taken wil je graag automatiseren? Welke gegevens zou je grondiger moeten analyseren?

Als je een duidelijke visie hebt wat betreft je doelstellingen, dan kan je de meest relevante tools voor je bedrijf kiezen. “Hou in het achterhoofd dat deze tools helpen om bepaalde taken van je werk te vergemakkelijken, en niet om alles te automatiseren”, gaat Jérémy verder. “Dit zal je ook helpen om je niet te laten misleiden door opleidingen en/of applicaties die op het net worden verkocht als wonderoplossingen.”

Ik heb alle tools die interessant leken gerangschikt naargelang de behoeften van een freelancer.

Duik voorzichtig in het diepe

De verscheidenheid aan AI-tools die beschikbaar zijn op het web kan al snel overweldigend lijken. Sommige geven op papier bovendien de indruk revolutionair te zijn, maar blijken achteraf slechts ordinaire gadgets. Enkele aggregator-websites hebben gelukkig de tools in verschillende categorieën opgesomd.

Zo zijn er bijvoorbeeld de platforms AI Trendz, There Is An AI For That of District 88 (gecreëerd door Sanne Van Broeck). “Ik heb alle tools die mij interessant leken georganiseerd op basis van de behoeften van een freelancer. Dit is bovendien voor iedereen gratis toegankelijk”, legt Sanne uit. Hier vind je dus regelmatig bijgewerkte best practices om je te helpen om aankopen te doen op basis van je vakgebied en je behoeften.

Wat inspiratie

De meningen van andere freelancers of casestudies kunnen een grote hulp zijn voordat je een nieuwe tool gaat gebruiken. De beste bronnen wat betreft informatie en inspiratie zijn slechts een klik verwijderd: Youtube, Linkedin, Instagram, Twitter en zelfs Tiktok.

Je weet niet goed waar je moet beginnen? Het gebruik van een goed doordachte hashtag in de zoekbalk geeft al snel een aantal mogelijkheden (bv. #AI, #MachineLearning, #DataScience, #FreelanceAI …). Het volgen van influencers of nieuwsgierige freelancers is een andere aanpak die loont. “Ik volg zelf Rubben Hassid, Dennis Lippens, Matt Barker en ook Neelie Verlinden op Linkedin”, gaat Jérémy Kourgias verder.

 

 

Do it yourself

In plaats van verschillende AI-tools tegelijk te gebruiken, kies je best één of twee tools die volgens jou het meest relevant zijn voor jouw behoeften. Experimenteer er vervolgens mee in testprojecten om de effectiviteit en gebruiksvriendelijkheid te beoordelen. “Bedenk vooral dat zelfstudie altijd effectiever is dan een opleiding die nog niet op punt staat of die snel verouderd raakt,” benadrukt Jérémy Kourgias.

Met deze geleidelijke aanpak kan je, in functie van je resultaten, het gebruik aanpassen. “Hou in gedachten dat de tijd die je besteedt aan leren je beste vriend is”, meent Sanne Van Broeck. “Het enige wat je kan leren (naast zelfstudie), is hoe je effectieve prompts maakt”.

Eendracht maakt macht!

Zelfs wanneer je solo-ondernemer bent, raak je nooit verder zonder een beetje hulp. Samenwerken met andere freelancers is bijzonder waardevol voor je professionele ontwikkeling, net zoals het verkennen van nieuwe AI-tools. Het uitwisselen van ervaringen, het delen van ideeën en het bespreken van de tools die je handig vond, is zowel boeiend als nuttig.

Freelance platforms zoals Upwork, Freelancer en Fiverr hebben secties voor professionals gewijd aan artificiële intelligentie. Je kan ook groepen en pagina’s over artificiële intelligentie, machine learning en aanverwante technologieën vinden op Facebook en Linkedin.

SCHRIJF JE NU IN

19 oktober – Gent – Freelancer Summit: Digitale trends en hun invloed op freelance werk

Leren over en vertrouwd raken met nieuwe trends en technologieën is één ding, maar ze in het echt ontdekken is nog interessanter.

  • Ben jij een zelfstandige ondernemer die graag op de hoogte wil blijven van de laatste trends? Dan is de Freelancer Summit 2023 echt iets voor jou. Het evenement richt zich specifiek op digitale trends en de impact die ze hebben op het werk van freelancers.
  • Zijn AI-tools zoals ChatGPT, Dall-E, Lumen en co. je vijand of een superhandig hulpmiddel? Kom op 19 oktober deze vraag beantwoorden tijdens Meet District in Gent. Schrijf je vandaag nog in!

Bastien Craninx
Bastien Craninx est journaliste et copywriter freelance. Affamé d'histoires à raconter et exalté par les mots et leurs sonorités, il dévoue sa plume aux sujets d'hier et d'aujourd'hui. Particulièrement intéressé par le monde de l'entreprise, il aime en décortiquer les rouages et mettre en lumière ses évolutions, ses secrets, ses nouveautés. Bekijk alle berichten van #Bastien Craninx